Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Zkušení ultramaratonci i začátečníci, kteří zatím zápolí i s tím, aby oběhli vlastní dům, mají to hlavní společné: Nejdůležitější z celé trasy je první krok – ten krok, který je zvedne z gauče.

Je přitom alibistická hloupost nechávat takový krok na jaro, třeba už jen proto, že běhání v zimě, v zasněžené krajině, má své romantické kouzlo. A nejen to. Guru tuzemských běžců Miloš Škorpil vtipně říká: „Málo slunce? Málo tepla? Krátké dny? Na chandru zabírá nejlépe LSD – long slow distance, pomalý běh na dlouhou vzdálenost.“ Pravdou ovšem je, že běhání v zimě má specifika, která není radno podcenit. Tato specifika se z velké míry týkají oblečení.

Jak se správně obléct?

Zatímco mimo zimní měsíce stačí šortky a tričko, studené počasí klade v tomto ohledu logicky vyšší nároky. První „přikázání“ zní, že je lepší se zpotit než prochladnout, přičemž v zimě stačí studený vítr, aby se příjemný zážitek změnil v martyrium. Tomuto nebezpečí se lze vyhnout vhodným oblečením. Když běžec opustí vyhřátou domácnost, měl by cítit mírný chlad, který následným pohybem zmizí, rozhodně by se však neměl rozklepat. Nepanuje-li extrémní mráz, není třeba navlékat se do mnoha vrstev prádla, pro běh je to často kontraproduktivní. Platí jakási přímá úměra: čím rychlejší běh, tím méně vrstev. Pomalejší začátečníci se tedy mohou obléct přece jen důkladněji. Poměrně častou chybou je zanedbání dolních končetin. Nohy člověka nesou a vyběhnout do zimy s kotníčkovými ponožkami a holými achilovkami je těžký běžecký hřích.

Jak bojovat s mrazem?

Klesají-li teploty hlouběji pod nulu, jsou vrstvy oblečení na místě: Hodí se zateplené tričko s dlouhým rukávem a rolákem, funkční mikina a běžecká bunda nebo větrovka, ještě lépe rovnou zateplená. V mraze sportující člověk si patrně sám odvodí (či na vlastní kůži pozná), že je dobré mít rukavice a čepici. Nemusí ho ale již napadnout, že nejvíc tepla odchází z těla zátylkem, a proto rozhodně není zbytečný takzvaný tunel. V případě potřeby se dá natáhnout i přes ústa, takže běžec nevdechuje příliš chladný vzduch.

Jaké jsou zimní speciality?

V zimě se hodí i další vybavení, jež v létě není nutné. Pro výběhy do náročného terénu například takzvané nesmeky, jakási obdoba řetězů na pneumatiky, v podstatě hřeby na běžeckých botách. Nabízí se též trénink s běžkařskými holemi: na první pohled snad nepřirozený, nicméně pro budování fyzické kondice prospěšný, navíc hole mohou automaticky naučit, jak při běhu správně zapojovat ruce.

Jak být vidět?

Čelovka umožňuje běžci vidění za soumraku a zároveň zajišťuje, že je sám vidět. Stejně podstatný efekt mají reflexní prvky: Ty jsou v mnoha případech součástí běžeckého oblečení (běžec by měl při výběru zimního oblečení myslet na to, aby na něm reflexní prvky byly), nic však nelze zkazit reflexní páskou, drobnou věcí s velkým účinkem. Platí bonmot: Pokud řidič vidí člověka běžícího v marastu a za tmy, je jedno, co si o něm myslí. Klíčové je, že ho vidí.

Přečtěte si také

Medvědí česnek je jarní hit

Medvědí česnek je jarní hit

Kdo si nedá na jaře medvědí česnek, jako by nebyl. Z křehkých listů této rostlinky se stal v posledních letech opravdový hit. A po právu. Medvědí česnek je chuťově zajímavý a také zdravý. Věděli jste ale, že ho nemůžete sbírat ve všech lokalitách?

Jíst, pít, běžet. Co pomůže k dobrému výkonu?

Jíst, pít, běžet. Co pomůže k dobrému výkonu?

Zapít vepřovou se zelím a knedlíky vychlazeným pivem? Proč ne, i běžci si mohou klasiku české kuchyně dovolit s chutí a klidným svědomím. dovolit. Ovšem až po běhu, před ním by byla pečínka kontraproduktivní - – běžet s přecpaným žaludkem je jako navěsit si na sebe dobrovolně závaží.