Jíst, pít, běžet. Co pomůže k dobrému výkonu?

Jíst, pít, běžet. Co pomůže k dobrému výkonu?

Zapít vepřovou se zelím a knedlíky vychlazeným pivem? Proč ne, i běžci si mohou klasiku české kuchyně dovolit s chutí a klidným svědomím. dovolit. Ovšem až po běhu, před ním by byla pečínka kontraproduktivní - – běžet s přecpaným žaludkem je jako navěsit si na sebe dobrovolně závaží.

Na druhou stranu ani prázdný žaludek nemusí být pro výkon optimální. Z toho plyne, že běh s jídlem a pitím úzce souvisí a je v tomto směru žádoucí dodržovat určité zásady. Jaké jsou ty hlavní?

1. Před během

Platí jednoduchá a univerzální rovnice: čím těžší jídlo, tím větší odstup od startu. Zatímco kupříkladu ovoce je možné sníst pár desítek minut před vyběhnutím, poctivou porci s pořádným kusem masa je lépe trávit čtyři hodiny nebo i víc. Protože tělo bude při běhu potřebovat energii, je dobré se jí předzásobit. K tomu jsou vhodné datle, fíky, meruňky, hrozinky či švestky. Tyhle produkty mají dar člověka „nakopnout“ takřka ihned, ale daní za okamžitý účinek je jeho rychlá pomíjivost. Pomaleji se spaluje energie z banánu či jablka.

2. Při běhu

Upřímně: Při běhu na kratší vzdálenosti, dejme tomu do deseti kilometrů, je doplňování potravy vcelku zbytečné. Z hlediska času je přijatelné o tom uvažovat, pokud se aktivita protáhne přes hodinu. Pak je nejlepší přijímat energii v podobě sportovních nápojů. Kromě energie tak člověk současně doplní i tekutiny, přičemž na pitný režim je nutno myslet zejména v létě. Při vytrvalostním běhu nic nezkazí speciální gely a tyčinky, jejichž efekt lze přirovnat k dotankování kvalitního paliva do vysychající nádrže, a podobně může tělo reagovat na již zmiňovaný banán nebo sušené ovoce. Naopak na tuky a bílkoviny je lépe spíš zapomenout. Pravda, někomu může i za běhu pomoci, když si „ďobne“ sýra. Ultramaratonci dostávají občas na občerstvovacích stanicích kousek chleba se sádlem nebo salámem, ale zde platí prakticky bez výjimky zásada „všeho s mírou“. 

3. Po běhu

Stačí naslouchat tělu, a není-li k němu člověk zcela „hluchý“, uslyší, co je v cíli nejvíc třeba. Co jiného než doplnit vypocené tekutiny! K pití se po běhání není třeba přemlouvat – jak tělo „polykalo“ kilometry, tak nyní polyká vodu. Současně může být dobré spolknout i pilulku hořčíku coby prevenci proti křečím; těm jde předejít i isotonickým nápojem. Na rozdíl od nutkavého pocitu žízně se pocit hladu ihned po běhání zpravidla nedostaví. Také v tomto případě je vhodné poslouchat tělo. Přesto může být vhodné sníst například tabulku kvalitní čokolády. Měli by to paradoxně nejvíc dodržovat ti, kdo prostřednictvím běhu usilují o zhubnutí: Díky špetce cukru se totiž tentokrát nerozběhne sportovec, ale proces spalování tuků.

A jak je to po běhu s pivem? To je – v nadsázce řečeno – pro český národ zásadní otázka. Pro doplnění sacharidů, minerálů a bílkovin, tedy látek, jež tělo při běhu poztrácí, vypadá pivo jako ideální nápoj, ale v něm obsažený alkohol bohužel snižuje schopnost regenerace. Přesto je na místě klid a použít zdravý rozum. Sklenice piva coby odměna neuškodí. Dokonce víc než jindy si může člověk s pivem připít na to, o co se předchozím během sám zasloužil. Tedy… Na zdraví!

Přečtěte si také

Medvědí česnek je jarní hit

Medvědí česnek je jarní hit

Kdo si nedá na jaře medvědí česnek, jako by nebyl. Z křehkých listů této rostlinky se stal v posledních letech opravdový hit. A po právu. Medvědí česnek je chuťově zajímavý a také zdravý. Věděli jste ale, že ho nemůžete sbírat ve všech lokalitách?

Na léčbu hemofilie vydala loni ZP 211 téměř 60 milionů korun

Na léčbu hemofilie vydala loni ZP 211 téměř 60 milionů korun

Už jste slyšeli o hemofilii? Je to porucha srážlivosti krve. Jde o vzácné dědičné onemocnění, které se projevuje zvýšeným krvácením. V celé České republice jí trpí něco přes tisíc lidí. ZP 211 má mezi svými 1,3 milionu klientů jen 65 pacientů s touto nemocí. Její léčení ovšem patří k těm nejnákladnějším.