Mořské řasy se pyšní titulem superpotraviny

Mořské řasy se pyšní titulem superpotraviny

Oplývají rozličnými tvary, od listů hlávkového salátu až po dlouhé špagety, a některé z nich najdete až v hloubce sedmi tisíc metrů pod mořskou hladinou. Řeč je o mořských řasách, které jsou doslova nabité prospěšnými látkami. Pobřežní národy znaly tyto superpotraviny již před dlouhými tisíci let a začlenily je i do tradiční medicíny. A mořské řasy by neměly chybět ani v současném zdravém jídelníčku.

Proč jsou mořské řasy zdravé?

Řasy vyrůstají pod mořskou hladinou, a proto jsou plné minerálů a stopových prvků, které absorbují ze slané vody. Kromě toho si zasluhují pozornost také díky vysokému obsahu vápníku a železa, vitaminů A, C a E a v neposlední řadě díky obsaženému jodu, který je nezbytný pro správnou funkci štítné žlázy. Některé druhy řas, jako například nori, jsou bohaté také na bílkoviny. Pokud si hlídáte kalorie, oceníte, že mořské řasy obsahují jen velmi malé množství tuku.

Mořské řasy na našem trhu

  • V prodejnách zdravé výživy si můžete zakoupit řasu nori. Ve formě slisovaných tenkých plátků se nejčastěji používá k přípravě suši. Pokud s řasami teprve začínáte, vyzkoušejte vločky nori, kterými můžete bez další přípravy ochutit polévky, luštěniny, obilniny nebo zeleninové saláty.
  • Řasa wakame se u nás prodává sušená. Namočením do vody výrazně zvětší svůj objem. V asijských restauracích se často podává goma wakame, salát z řasy wakame posypaný sezamovými semínky se zálivkou ze sójové omáčky.

  • Hnědé listy řasy arame lehce nasládlé chuti vynikají obsahem jodu a železa. Používají se nejčastěji jako koření při vaření luštěnin nebo se jimi zvýrazňuje chuť polévek či zeleninových jídel. 

  • Řasa kombu (kelp) tvoří spolu se sušenými rybími vločkami základ japonského vývaru daši (dashi), který slouží k přípravě dalších pokrmů, nejčastěji tradiční japonské polévky miso. Řasa kombu je velmi bohatá na jod a také na kyselinu alginovou, která čistí a posiluje střeva.

TIP: Chcete-li urychlit změknutí luštěnin a zlepšit jejich stravitelnost, přidejte k nim do vody řasu arame nebo kombu. 

Variace na miso polévku s řasou wakame

Suroviny:

  • řasa wakame (asi 4 × 4 cm)
  • 350 g několika druhů sezonní zeleniny
  • 750 ml vody nebo zeleninového vývaru
  • 4 lžičky pasty miso
  • zelené natě
  • čerstvý zázvor
  • 200 g přírodního tofu

Postup:

Řasu omyjte, vložte do misky s vodou a nechte několik minut změknout. Poté ji vyjměte z vody a nakrájejte na kousky. Vodu, v níž se řasa namáčela, uchovejte. Dejte vařit asi litr vody a mezitím nakrájejte zeleninu na tenké nudličky. Do vařící vody vhoďte zeleninu a po chvíli přidejte řasu i s nálevem, ve kterém se namáčela. Vařte na mírném ohni pět až deset minut, aby byla zelenina „al dente“. Jednu naběračku horké polévky odeberte do misky a rozmíchejte v ní pastu miso. Oheň stáhněte na minimum a rozmíchané miso vraťte do polévky. Dál již nevařte a nechte polévku jen „táhnout“ pod bodem varu po dobu tří až pěti minut. Na závěr přidejte pokrájené tofu, nechte ještě chvíli prohřát, přisypte do polévky zelené natě a přidejte několik kapek šťávy z čerstvého zázvoru.

 

Přečtěte si také

Tři, dva, jedna - start! Do zimy vyběhněte zvolna

Tři, dva, jedna - start! Do zimy vyběhněte zvolna

Jistě, nabízí se běžecký pás v posilovně. I na něm lze začít v zimě s během, účel bude splněn. Zároveň se ovšem člověk hned zpočátku ochudí, zbytečně okrade sám sebe, protože běhání v zimní krajině má nepopiratelné kouzlo. Také však své záludnosti, jimž je třeba předejít. Samozřejmostí by přitom nemělo být jen správně zvolené oblečení a používání reflexních prvků.

Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Zkušení ultramaratonci i začátečníci, kteří zatím zápolí i s tím, aby oběhli vlastní dům, mají to hlavní společné: Nejdůležitější z celé trasy je první krok – ten krok, který je zvedne z gauče.