5 důležitých rad, jak se nespálit při výběru „opalováku“

5 důležitých rad, jak se nespálit při výběru „opalováku“

Léto je v plném proudu. Abyste si užili slunečné dny bez úhony, neponechávejte nic náhodě a vybavte se správným opalovacím prostředkem. Jak při jeho výběru postupovat?

Ujasněte si, jaký jste fototyp 

Podle toho lze odhadnout, jak dlouhou dobu můžete strávit na slunci bez jakékoliv ochrany a jaký opalovací prostředek zvolit. U prvního typu se světlou pokožkou, zrzavými vlasy a pihami je hranice zarudnutí kůže bez ochrany pouhých pět až deset minut. Nejtmavší typy s velmi tmavou kůží a tmavými vlasy se nikdy nespálí, snadno se opálí nebo se jim vytvoří silná pigmentace.

Na obalu výrobku hledejte číslo ochranného faktoru vyjádřené zkratkou SPF (z anglického Sun Protection Filter), které vyjadřuje, o kolik dovoluje opalovací krém prodloužit bezpečný pobyt na slunci. Pokud jste například druhý fototyp, který vydrží na slunci deset až dvacet minut bez ochranných prostředků, pak krém s SPF 15 prodlužuje tuto dobu patnáctkrát.  

Pět základních fototypů:

I. typ:

  • Lidé s velmi světlou pokožkou, zrzavými vlasy, často s pihami
  • Čas první expozice: 5­ až 10 minut

II. typ:

  • Lidé se světlou pokožkou i vlasy
  • Čas první expozice: 10­ až 20 minut

III. typ:

  • Lidé se středně světlou pokožkou a tmavšími vlasy
  • Čas první expozice: 20­ až 30 minut

IV. typ:

  • Lidé s tmavou pokožkou a tmavými vlasy
  • Čas první expozice: 40 minut

V. typ:

  • Lidé s velmi tmavou pokožkou a tmavými vlasy
  • Čas první expozice: 90 minut

Zjistěte si aktuální UV index

Ochranný faktor SPF chrání proti UV paprskům. Aktuální intenzitu záření vyjadřuje UV index, o kterém informují sdělovací prostředky nebo webové stránky ČHMÚ. V našich zeměpisných šířkách se UV index pohybuje mezi 0–11+; čím je hodnota vyšší, tím větší je intenzita záření. Z aktuální hodnoty UV indexu a vašeho fototypu vyvodíte, jaký ochranný faktor zvolit.

Ujistěte se, zda je opalovací prostředek voděodolný

Pokud to není na obalu výrobku výslovně uvedeno, je třeba se po každém vykoupání pečlivě znovu natřít.

Volte hypoalergenní opalovací prostředky

Trpíte-li alergií, máte-li oslabený imunitní systém nebo citlivou pokožku, volte hypoalergenní opalovací prostředky. Tyto prostředky jsou testovány na lidech metodou HRIP (z anglického Human Repeat Insult Patch). Tato metoda umožňuje odhalit jak okamžitou, tak i pozdější alergickou reakci, která se může rozvinout postupně při opakovaném používání prostředku.

Pro optimální účinek a minimum rizik volte přípravky, na jejichž obale je uvedeno: „dermatologicky, klinicky testováno, neiritující, vhodný pro citlivou pokožku, hypoalergenní“. Tato tvrzení musí být vždy doložena příslušnými testy.

Přečtěte si také

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Při přípravě dětských pokrmů dávejte přednost vaření, dušení a vaření v páře. Pokud se rozhodnete péci nebo grilovat, volte zdravější alternativy. Smažené pokrmy jsou nejméně vhodné, a proto je zařazujte do dětského jídelníčku jen výjimečně.

Dovolená na chalupě: Lékárnička na pobyty v přírodě

Dovolená na chalupě: Lékárnička na pobyty v přírodě

Ne nadarmo se říká, že jsme národem chalupářů. Proto již mnozí pomalu balíme kufry, čtení, rybářské potřeby, hrnce, zavařovací sklenice a často nezbyde čas na důkladnou revizi léčiv a zdravotních potřeb.