Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Zkušení ultramaratonci i začátečníci, kteří zatím zápolí i s tím, aby oběhli vlastní dům, mají to hlavní společné: Nejdůležitější z celé trasy je první krok – ten krok, který je zvedne z gauče.

Je přitom alibistická hloupost nechávat takový krok na jaro, třeba už jen proto, že běhání v zimě, v zasněžené krajině, má své romantické kouzlo. A nejen to. Guru tuzemských běžců Miloš Škorpil vtipně říká: „Málo slunce? Málo tepla? Krátké dny? Na chandru zabírá nejlépe LSD – long slow distance, pomalý běh na dlouhou vzdálenost.“ Pravdou ovšem je, že běhání v zimě má specifika, která není radno podcenit. Tato specifika se z velké míry týkají oblečení.

Jak se správně obléct?

Zatímco mimo zimní měsíce stačí šortky a tričko, studené počasí klade v tomto ohledu logicky vyšší nároky. První „přikázání“ zní, že je lepší se zpotit než prochladnout, přičemž v zimě stačí studený vítr, aby se příjemný zážitek změnil v martyrium. Tomuto nebezpečí se lze vyhnout vhodným oblečením. Když běžec opustí vyhřátou domácnost, měl by cítit mírný chlad, který následným pohybem zmizí, rozhodně by se však neměl rozklepat. Nepanuje-li extrémní mráz, není třeba navlékat se do mnoha vrstev prádla, pro běh je to často kontraproduktivní. Platí jakási přímá úměra: čím rychlejší běh, tím méně vrstev. Pomalejší začátečníci se tedy mohou obléct přece jen důkladněji. Poměrně častou chybou je zanedbání dolních končetin. Nohy člověka nesou a vyběhnout do zimy s kotníčkovými ponožkami a holými achilovkami je těžký běžecký hřích.

Jak bojovat s mrazem?

Klesají-li teploty hlouběji pod nulu, jsou vrstvy oblečení na místě: Hodí se zateplené tričko s dlouhým rukávem a rolákem, funkční mikina a běžecká bunda nebo větrovka, ještě lépe rovnou zateplená. V mraze sportující člověk si patrně sám odvodí (či na vlastní kůži pozná), že je dobré mít rukavice a čepici. Nemusí ho ale již napadnout, že nejvíc tepla odchází z těla zátylkem, a proto rozhodně není zbytečný takzvaný tunel. V případě potřeby se dá natáhnout i přes ústa, takže běžec nevdechuje příliš chladný vzduch.

Jaké jsou zimní speciality?

V zimě se hodí i další vybavení, jež v létě není nutné. Pro výběhy do náročného terénu například takzvané nesmeky, jakási obdoba řetězů na pneumatiky, v podstatě hřeby na běžeckých botách. Nabízí se též trénink s běžkařskými holemi: na první pohled snad nepřirozený, nicméně pro budování fyzické kondice prospěšný, navíc hole mohou automaticky naučit, jak při běhu správně zapojovat ruce.

Jak být vidět?

Čelovka umožňuje běžci vidění za soumraku a zároveň zajišťuje, že je sám vidět. Stejně podstatný efekt mají reflexní prvky: Ty jsou v mnoha případech součástí běžeckého oblečení (běžec by měl při výběru zimního oblečení myslet na to, aby na něm reflexní prvky byly), nic však nelze zkazit reflexní páskou, drobnou věcí s velkým účinkem. Platí bonmot: Pokud řidič vidí člověka běžícího v marastu a za tmy, je jedno, co si o něm myslí. Klíčové je, že ho vidí.

Přečtěte si také

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Věděli jste, že člověk dokáže přežít i několik týdnů bez jídla, ale bez vody jen pouhé dva až tři dny? Právě proto je důležité vybalancovat příjem tekutin s jejich výdejem a neopomíjet správný pitný režim.