Bylinky v kuchyni chutnají i léčí

Bylinky v kuchyni chutnají i léčí

Čerstvé bylinky pozdvihnou chuť pokrmu o úroveň výš. Pokud si vaření bez zelených bylinek nedokážete představit, vyplatí se zasadit si je na terase, na zahrádce nebo alespoň za oknem. Bylinky zakoupené v supermarketu jsou totiž většinou jen „na jedno použití“.

Bazalka pro chuť Itálie

Královna bylinek má své nezastupitelné místo v kuchyních jižní Evropy, především v italské. Skvěle se hodí třeba k přípravě pesta, je nedílnou součástí caprese nebo směsi na bruschettu. Při vaření přidávejte bazalku do pokrmů vždy před koncem přípravy, aby neztratila své aroma.

Pokud chcete pěstovat bazalku v bytě, zvolte odrůdu bazalka pravá – balkonová. Chcete-li mít bylinku na balkoně nebo na zahrádce, je lepší si rostlinky předpěstovat a přesadit je na záhonek až koncem května, aby jim neublížily přízemní mrazíky. Při „sklízení“ bazalky uštipujte celé špičky výhonků, nikoliv jen jednotlivé lístky. Bazalka pak vytvoří pěkný keřík.

Tymián i do koupele

Tymián obecný je silně aromatický. Již malé množství bylinky dokáže pokrm výrazně okořenit. Celé větvičky se přidávají do směsi bouquet garni, svazku bylinek převázaných provázkem, které se používají při přípravě polévek, vývarů a dušených pokrmů. Čaj z tymiánu podporuje trávení, tymiánová koupel pomůže při zánětech kloubů a revmatismu.

Tymián roste pomalu, proto se nedoporučuje pěstování ze semen. Zasaďte ho na slunné stanoviště. Čím silnější sluneční záření na tymián dopadá, tím intenzivnější je jeho aroma.

Máta se rozumí s cukrem

Máta peprná se vyznačuje osvěžujícím a velmi kořenitým aroma, které vynikne v dezertech, osvěžujících nápojích a čajích. Aroma dané vysokým obsahem mentolu se rozvine nejlépe ve spojení s cukrem. Máta ale skvěle ladí i k masu, zejména skopovému. Máta povzbuzuje trávení a působí dezinfekčně.

Mátu si pořiďte již vzrostlou a sázejte ji samostatně. Chová se totiž jako plevel a nedala by ostatním bylinkám prostor. Vyberte jí spíše stinné místo a často ji zalévejte.

Rozmarýn jen po troškách

Rozmarýn je součástí směsi provensálského koření, které se používá pro ochucení dušené zeleniny, grilovaného masa a ryb. Aroma s nádechem pryskyřice je velmi výrazné, proto se do pokrmů přidává jen malé množství bylinky. Z kvalitního rostlinného oleje a čerstvého rozmarýnu si můžete připravit vlastní bylinkový olej k dochucení salátů nebo dušené zeleniny.

Rozmarýn pochází ze Středomoří, proto mu vyhovuje lehká, písčitá půda. Tuto keříkovou bylinku je třeba stříhat, protože má tendence dřevnatět.

Majoránka pro dobré trávení

Majoránka zahradní se hodí do polévek, omáček a pokrmů z masa. Protože podporuje trávení, přidává se i do luštěninových pokrmů a tučných jídel. Ideální je kombinace majoránky s česnekem a cibulí

Majoránka vyžaduje teplé a slunné stanoviště chráněné před větrem. Pozor na zálivku, majoránka je citlivá na přemokření. Majoránku sklízejte před tím, než se rozvinou poupata, protože v této době je její aroma nejvýraznější.

Petržel vypěstujete i ze semínka

Na dozdobení pokrmů se používá petržel kadeřavá (neboli kudrnka), na dochucení je vhodnější petržel hladkolistá, která je aromatičtější a pikantnější. Nať petržele obsahuje silice, které povzbuzují žaludeční činnost, upravují trávení a zlepšují chuť k jídlu. 

Petrželku můžete na rozdíl od mnoha ostatních bylinek bez problémů vypěstovat i ze semínek. Pro rostlinku volte spíše stinné místo, nedělá jí dobře prudké slunce.

Přečtěte si také

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Věděli jste, že člověk dokáže přežít i několik týdnů bez jídla, ale bez vody jen pouhé dva až tři dny? Právě proto je důležité vybalancovat příjem tekutin s jejich výdejem a neopomíjet správný pitný režim.