Červená řepa je klenot mezi superpotravinami. Dopřávejte si ji nejen v zimě

Červená řepa je klenot mezi superpotravinami. Dopřávejte si ji nejen v zimě

Červená řepa je cenově dostupná zelenina, nabitá živinami. Ne nadarmo se o ní říká, že prodlužuje život. Hodí se obzvláště pro zimní období, ale proč si ji nedopřávat po celý rok? V čem nám může prospět a jak ji připravit, abychom co nejlépe využili vitamíny a další cenné látky?

S červenou řepou v kuchyni nešetřete

Červená řepa se pyšní celou škálou prospěšných látek, a proto ji můžeme směle zařadit mezi takzvané superpotraviny, které vynikají množstvím živin v komplexní a přirozené podobě. V případě řepy mezi ně patří především kyselina listová, která podporuje růst a dělení červených krvinek, chrání před arteriosklerózou a snižuje riziko potratů a předčasných porodů. V těhotenství a období kojení je však třeba přistupovat k červené řepě s opatrností, a to vzhledem k jejím silným detoxikačním účinkům. Mezi další cenné látky patří vitamíny B a C, provitamín karoten, minerální látky vápník, hořčík, draslík, sodík, železo, křemík, selen, zinek a antioxidanty. Konzumace řepy podporuje peristaltiku střev a činnost žaludku a žlučníku, posiluje cévní stěny, kosti i kůži, má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém i nervovou soustavu, dále snižuje hladinu „zlého“ cholesterolu, odvádí z těla škodlivé látky, čímž zpomaluje celkové stárnutí organismu, a přispívá k lepší obranyschopnosti. Za běžných okolností by se tedy řepa měla objevit na talíři několikrát do měsíce.

Vařit, péct, ale neloupat

Správným způsobem tepelně zpracovaná červená řepa je z výživového hlediska stejně cenná jako řepa syrová. Doporučuje se vařit celé neoloupané bulvy a neodřezávat ani kořen, aby slupka zůstala neporušená. Řepu pouze omyjte a vložte do vroucí osolené vody tak, aby byla celá ponořená, a uvařte ji do měkka. Podle velikosti bulvy to může trvat hodinu až hodinu a půl. Po vychladnutí řepu oloupejte a dále zpracujte podle toho, na jaký způsob ji chcete připravit. Neoloupanou celou řepu můžete také uvařit v páře, v tlakovém hrnci nebo ji upéct v troubě. Řepu lze přidat do polévky, do salátu nebo do těstovin, případně ji použít do náplně na slaný koláč, ale v kombinaci s čokoládou ji můžete přidat i do těsta na sladký dezert. Ze syrové nastrouhané bulvy řepy připravíte výborný salát; doplňte ho například nastrouhanou mrkví a křenem. Klasickou úpravou, která několika generacím červenou řepu spíše znechutila, je naložení do octa. Pokud ale vyladíte nálev a přidáte do něj anýz nebo jiné koření, můžete dosáhnout lahodného výsledku. 

  1. TIP: K nakládání červené řepy použijte místo klasického octu umeocet, japonskou přírodní slanokyselou šťávu vyrobenou fermentací, která povzbuzuje trávení.
  2. TIP: Naložte si řepu do pickles: Blahodárné vlivy mléčně kvašené zeleniny, které se říká anglicky pickles, objevili naši předkové již před mnoha tisíci let. Kvašení probíhá zasyrova za přítomnosti soli. Díky tomu zelenina neztrácí cenné živiny, a navíc je obohacená o bakterie, které jsou v mnoha ohledech zdraví prospěšné. Ke kvašení se hodí zelenina, která obsahuje dostatek cukru a není příliš měkká. Kromě červeného a bílého zelí, brokolice, ředkve, mrkve, celeru, dýně, kedlubny nebo květáku je skvělým adeptem na pickles právě červená řepa.

Se šťávou opatrně

Šťáva získaná ze syrové bulvy červené řepy se považuje za životabudič, protože se v ní zachovává maximum všech prospěšných látek. Za vše hovoří to, že se její užívání doporučuje onkologickým pacientům při rekonvalescenci. Je ovšem třeba najít správnou míru a ředit šťávu z řepy pitnou vodou nebo šťávou z jiného druhu zeleniny, například mrkve. Velké množství koncentrované řepné šťávy může přivodit nevolnost anebo bolesti hlavy.

Kdy nejíst řepu?

Pacientům s ledvinovými kameny ze šťavelanu vápenatého doporučují lékaři omezit potraviny s vysokým obsahem šťavelanů, mezi které patří i červená řepa.

Červená moč? Žádné obavy!

Někoho by mohlo znervóznit, že konzumace většího množství červené řepy vede k obarvení stolice a moči do červena. Není se čeho obávat, je to zcela přirozené. Jedná se pouze o vylučování nevstřebaného barviva, nikoliv o známky nemoci.  

Recept

Postup:

Celé neoloupané bulvy řepy uvařte v osolené vodě do měkka, po vychladnutí je oloupejte a pokrájejte na tenké plátky. Plátky řepy naaranžujte na talíř a přelijte dresinkem připraveným z balzamikového octa, medu, oleje, špetky soli a podle chuti z pár kapek citronové šťávy. Na plátky ochucené řepy navrstvěte nadrobený nebo vidličkou natrhaný kozí sýr a dozdobte je lístky rukoly a polníčku. Posypte kousky vlašských ořechů.

Přečtěte si také

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je nenahraditelným zdrojem živin nezbytných pro správný růst a vývoj, a proto by mělo mít v jídelníčku dětí své pevné místo. Kromě oblíbeného drůbežího neopomíjejte takzvané „červené“ maso ani ryby.

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Děti si utvářejí vztah k pohybu již od nejútlejšího věku. Kdy a jak s nimi začít? Jděte jim příkladem a ukažte jim, že pohyb a později i sport je součástí zdravého životního stylu. Ovšem nezapomínejte ani na to, že pohybové aktivity by měly děti bavit a měly by jim přinášet radost.