Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Každý asi slyšel, že pokud budeme pár desítek minut na slunci, tělo si vitaminu D vyrobí samo dost. A co si tělo nevyrobí, polkneme v prášku. To je nesprávná a velmi zjednodušená úvaha. Skutečnost je v mnoha ohledech složitější a zjistit, proč nám „déčko“ chybí, je občas pěkná detektivka.

Vitamin D patří k látkám rozpustným v tucích a s poměrně složitým systémem uvolňování a aktivace v těle. Za jeho nedostatkem je mnoho různých příčin. Často i zkušený odborník zjistí až po čase, po opakovaném testování a vylučovací diagnostikou hodnou Sherlocka Holmese, která příčina u nás dlouhodobý nedostatek vitaminu D způsobuje. Nejčastější příčiny jsou tyto:

  1. Nedostatek pobytu na slunci. Ze zimního období s nedostatkem slunečního svitu jsme rovnou skočili do domácí karantény. Pohyb venku byl nejen omezený a krátký, ale také velmi zahalený (rukavice, roušky, rukávy). Odhalená kůže znamenala a možná ještě dlouho bude znamenat zvýšené riziko infekce. Prevence infekce je prioritou, ale počítejme s nedostatkem v kůži tvořeného „déčka“.
  2. Sluneční filtry. Škodlivost nadměrného slunečního záření je nesporným faktem. Chránit se musíme o to více, o co intenzivněji slunce svítí a o co déle jsme venku. Ochrana slunečními filtry má pak pouze jednu velkou nevýhodu. Tou je nedostatečná tvorba vitaminu D v kůži.



  3. Speciální stravování. Vegetariánská strava jisté zdroje vitaminu D zajistí, ale nemusí to být dostatečně. Příčinou může být málo pestrá strava, omezená konzumace vajíček a nedostatek zdrojů z mořských mastných ryb. Veganství je osobitou kapitolou, kde deficit některých látek, nejen vitaminu D, nelze řešit jinak než suplementací.
  4. Střevní zánětlivé nemoci. Celiakie, Crohnova nemoc a dráždivé a chronické záněty snižují výrazně vstřebávání živin, mimo jiné i tuků a látek v tucích rozpustných. Záněty nemusí být dlouho rozpoznány, i po odeznění příznaků zůstává sliznice střeva zajizvená a nefunguje naplno. Pak i u zaléčených stavů může pořád přetrvávat deficit vitaminu D.
  5. Jednostranná strava. Moderní a průmyslově upravované potraviny neobsahují dostatečné množství vitaminu D. Takzvaná fortifikace ještě nezaručuje, že se do těla vitamin D dostane. Pokud je strava málo barevná, neplnohodnotná a málo pestrá, nebude tento vitamin jediným, který bude ve výživě chybět.

Každá dobrá detektivka má svého génia, který má zase skvělou intuici a s její pomocí vyřeší každý problém. Detektivem svého zdraví jste vy sami. Pokud vás vaše intuice navede k obavě o nedostatek „déčka“, poraďte se s lékařem nebo lékárníkem. Řešení se jistě najde.

Vaše doktorka kamarádka
Gianna Conti

Odkaz na solidní internetové zdroje: http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/vitamin-d-v-potravinach

DALŠÍ DÍLY RUBRIKY "NA ZDRAVÍ SE MUSÍ CHYTŘE":

Přečtěte si také

Siesta v létě

Siesta v létě

Houpací síť na zahradě, lehátko u bazénu, sedačka u televize nebo postel. Ať už k letnímu odpočinku ve stínu využijete jakoukoli rovnou plochu, udělejte si pohodlí a spěte nebo dřímejte do sytosti. Kdy jindy než v létě můžete bez výčitek svědomí na chvíli vypnout?

Anabolické steroidy. Nejkratší cesta ke zhroucení organismu

Anabolické steroidy. Nejkratší cesta ke zhroucení organismu

Není mnoho látek, které by při pravidelném užívání způsobily tolik zdravotních patálií jako anabolické steroidy. Tyto synteticky vyrobené látky se používají v lékařství, ale častěji je o nich slyšet ve spojitosti s kulturisty, jejichž cílem je nabrat velkou svalovou hmotu. Užívání anabolických steroidů jim to v krátkodobém horizontu skutečně dopřeje, ovšem zdravotní následky bývají fatální.