Ginkgo, ženšen a zelený čaj vás ochrání a vrátí ztracenou energii

Ginkgo, ženšen a zelený čaj vás ochrání a vrátí ztracenou energii

Když podzimní vyčerpání plynule přechází do jarní únavy, pomůže vám energie z přírody, prověřená dlouhými staletími. Vyzkoušejte ženšen, Ginkgo bilobu nebo zelený čaj, z jehož přípravy se může stát pěkný rituál.

Zelený čaj povzbudí i bez rituálu

Lístky zeleného čaje pochází z téže rostliny jako čaj černý, bílý nebo žlutozelený. Z čajovníků se sklízí čerstvě vyrostlé horní lístky, které jsou nejšťavnatější a nejkřehčí, a podle stupně fermentace se zpracovávají na různé druhy. Zelený čaj tvoří lístky, které se ihned po sběru zahřejí. Díky tomu nedochází k oxidaci, a čaj si tak zachovává všechny blahodárné přírodní antioxidanty: vitamíny C, B, E a P, minerální látky a především antioxidanty polyfenoly, které snižují obsah cholesterolu v krvi a hrají důležitou roli v prevenci onkologických onemocnění. Zelený čaj má mnohem menší obsah kofeinu než káva a – vzhledem k opakovanému zalévání – také nižší obsah kofeinu než černý čaj. Přesto má povzbudivé účinky.

Zelený čaj

  • Jak na přípravu?

K historii čaje neodmyslitelně patří čajové obřady, jejichž přesnost a propracovanost dovedli k dokonalosti japonští čajoví mistři. Zelený čaj si můžete samozřejmě připravit běžným způsobem, bez čajového moře a nahřívaných misek, několik zásad byste však měli dodržet: Lístky čaje patří do vyhřáté nádoby, asi tři lžičky čaje na menší konvičku. Nezalévejte je vařící vodou. Vodu nechte zchladnout na 80–85 °C, u japonských čajů až na 60 °C. Na další nálevy používejte teplejší vodu (asi 90 °C). Nejkvalitnější čajové lístky můžete zalít ještě do třetice vodou o teplotě 100 °C. Lístky nechte louhovat vždy po dobu 2,5–3 minut.

Ženšen pravý chrání buňky

Bylinka s téměř zázračnými účinky roste především v Číně. Ženšen je odedávna součástí východoasijského lidového léčitelství, ovšem dlouhá staletí byl výsadou aristokracie, která si cennou bylinu šetřila pro sebe. Nejúčinnější částí rostliny je kořen, který obsahuje celou řadu prospěšných látek. Kromě antioxidantů, aminokyselin, vitamínů skupiny B a minerálních látek jsou to především saponiny, které dokážou pronikat dovnitř buněk, chránit je před poškozením a zpomalovat jejich stárnutí. Ženšenu se díky jeho unikátnímu složení připisuje celá řada pozitivních účinků na tělo i mysl: Upevňuje imunitu, snižuje hladinu cukru v krvi, reguluje srážlivost krve, vyrovnává krevní tlak, chrání játra, tlumí bolesti, zlepšuje paměť, pomáhá překonávat únavu, zabraňuje degeneraci mozkových buněk a má i další pozitivní účinky.

Ženšen

  • Jak na přípravu?

Doporučená dávka extraktu z kořenu je nízká – 0,5 až 1 gram denně. Prášek lze rozmíchat ve vodě nebo v pokrmu, neměl by se však kombinovat s kofeinem ani s alkoholem. Pokud máte nějaké zdravotní potíže, jste těhotná nebo kojíte, zkonzultujte užívání ženšenu s lékařem.  

S Ginkgo bilobou budete mít mozek v kondici

Ginkgo biloba neboli jinan dvojlaločný je nejstarší druh stromu – pochází již z druhohor. Jeho typicky vějířkovité listy mají své místo v tradičním čínském léčitelství. Obsahují totiž desítky biologicky aktivních látek, které jsou svým složením jedinečné a působí velmi blahodárně. Mezi významné přednosti ginkgo biloby patří antioxidační, protizánětlivé a antiseptické účinky. Jeho užívání se doporučuje zejména v souvislosti se zdravím kardiovaskulárního systému. Tím, že pomáhá rozšiřovat cévy, prokrvuje periferní tkáně na rukou a nohou, ale i mozek. Zlepšuje koncentraci a paměť a působí preventivně proti náhlým mozkovým příhodám a infarktu myokardu.

Ginkgo biloba

  • Jak na přípravu?

Ginkgo lze užívat v kapslích nebo jako odvar ze sušených listů. Doporučená dávka drcených listů je mezi 5 a 10 gramy třikrát denně. Listy se zalijí přibližně 300 ml vody a nechají se asi 15 až 20 minut louhovat.

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.