Horký punč a studené ruce

Horký punč a studené ruce

Aby se nám idylka zimní procházky a setkání s přáteli brzy nezměnila na nepříjemný zážitek s promrzlým tělem, třesem a koncertní etudou našich klepajících zubů, musíme dobře přemýšlet u oblékání, možná i krátce před ním.

S nastupujícím zimním počasím si často stěžujeme na promrzlé a nedokrvené ruce a nohy, obecně na zimomřivost. Tyto příznaky velmi často nesouvisí jen s počasím, na které si naše tělo postupně zvyká, ale daleko častěji se stavem našeho vnitřního prostředí.

I když na studené ruce trpí mnoho lidí, především žen, pouze v málo případech je příčina v samotném onemocnění, tzv. Raynaudově syndromu, nebo v jiném cévním onemocnění. Nejmoudřejší je se předtím, než podlehneme panice z nemocí, prostě sám sebe rozumně zeptat, co můžu udělat pro to, aby mi ruce, nohy, uši a tělo nepromrzly a nepřestaly mě chladem poslouchat.

Dříve než vyrazíte ven, udělejte tyto malé krůčky ke zdraví

Tekutiny

V zimě necítíme žízeň. Přiznejme si, že náš denní pitný režim často tvoří pár káv a jeden, dva čaje, obvykle v malých šálcích. Pokud je naše tělo dehydratované, krevní oběh se více soustředí na zásobování srdce, mozku a svalů. Celkový objem krve i tělesných tekutin celkem je nižší a tím trpí nejvíce okrajové části těla, nohy, ale i konečny prstů na rukách, uši a nos.

  • Krůček ke zdraví: Nezapomeňte vypít před odchodem z domu velký hrnek čaje. Není čaj jako čaj. Zelený čaj má na naše tělo ochlazující účinky, proto je daleko vhodnější čaj černý, zahřívací. Přímo zázraky s dlouhodobým vnitřním pocitem tepla udělá čaj zázvorový nebo kořeněné čajové směsi se skořicí, anýzem, pepřem a hřebíčkem, například Yogi čaj nebo Masala čaj.

Stres z práce

Poruchy prokrvení končetin jsou velmi často spojovány se zvýšenou činností nezávislého nervstva, tzv. sympatiku, které v našem těle pomáhá regulovat ve vnitřnostech a cévách prokrvení a obecně zvládání stresu. Pokud si sebou z práce nosíme starosti, přemýšlíme nad různými úkoly a neumíme vypnout, naše tělo bude neustále ve stavu pohotovosti, připravené na boj. Svaly budou napumpovány krví, ale na kůži se již nedostane.

  • Krůček ke zdraví: Jednoduchý, ale účinný. Pár kapek levandulového oleje nakapat na papírový kapesník a párkrát se přes něj zhluboka nadechnout. Čich je velmi mocným ovladačem mozkových reakcí. Mozek přes něj dostane uklidňující zprávu o tom, že stres pominul. Následně vyšle signály o příměří do celého těla. Svaly se uvolní a cévky na rukách a nohách si konečně přijdou na své.

Teplý nápoj

Rukavice a teplé boty

Pokud z minulosti víte, že trpíte na studené ruce a jste zimomřiví, samozřejmou prevencí je opravdu dobře se obléknout. Nízké teploty můžou na končetiny zapůsobit buď šokově, okamžitou chladovou reakcí se stáhnou cévy, nebo postupně, delším pobytem v chladu budou vaše ruce jakoby průsvitné, nedokrvené a významně se vám zhorší jejich pohyblivost a jemná motorika, budete nešikovní a sníží se také citlivost. U nohou ještě navíc hrozí, že neucítíte, jak na ně chlad působí, a pokud se k tomu přidá i tlak v některé části boty nebo tlak pokrčené ponožky, velmi lehce dojde k odkrvení a poškození těchto částí nohou. Ještě vážnější je to u diabetiků, kteří již tak mají problém s ucpáním drobných cévek, především na nohách.

  • Krůček ke zdraví: Do zimních bot si přidejte vlněné nebo speciální termoreflexní vložky. Pokud jenemáte, nakombinujte si jedny lehké spodní ponožky s hrubšími vrchními nebo použijte tzv. funkční (sportovní) ponožky s tepelně izolačními vlákny. Rukavicím věnujte pozornost již při nákupu. Ne každý materiál, který působí příjemně na omak, je taky dostatečně tepelně izolační. Proto se u lidí trpících potížemi vyplatí mít buď dvě kombinace rukavic, vícevrstvé podšité rukavice, nebo i sportovní rukavice z moderních materiálů. Pamatujte, že nejdůležitější je nasadit si rukavice ještě před odchodem z domova. Pokud totiž dojde k náhlému ochlazení rukou, můžou cévky zareagovat křečí, která by povolila až za pár minut. A pokud se ruce nedokrvují, rukavice vám v tom už nepomůžou.

Dobití baterek v těle

I naše tepelné rezervy, které jsme si čajem a dobrým oblečením vytvořili, se můžou vyčerpat. Proto již po pár stech metrech v mrazivém počasí netoužíme po ničem jiném než šálku horkého punče, voňavého svařáku nebo jiného nápoje. Nejsem vůbec proti, jen mějte na paměti, že je lepší s rozumem volit raději ty horké nápoje, které mají méně alkoholu a více koření a energie. Alkohol sice krátkodobě zahřeje prokrvením trávicí soustavy a roztažením cévek, tím se ale v chladu dříve vyčerpají naše zásoby energie, ze které tělesné teplo vyrábíme. V konečném důsledku pak hrozí celkové podchlazení organismu.

  • Krůček ke zdraví: Trochu alkoholu v dobrých horkých nápojích vůbec neuškodí na zahřátí celého těla. Držením v rukou se i ruce načas vrátí do pohody. Jde ale jen o dočasný efekt. Takže ochutnávejte s rozumem a střídmě, proložte to jídlem a pro skutečnou pohodu si raději nějaký ten punč připravte v teple domova.

Zima a horké nápoje k sobě prostě patří. Užijte si je, ale jako gurmáni, pro nezaměnitelnou chuť, uvolnění a dobrou náladu, kterou vám přinesou. Nečekejte ale, že vyřeší problém studených rukou. To byste v nich museli ruce koupat.

Krásný zimní čas!

Autorka: MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Přečtěte si také

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Věděli jste, že člověk dokáže přežít i několik týdnů bez jídla, ale bez vody jen pouhé dva až tři dny? Právě proto je důležité vybalancovat příjem tekutin s jejich výdejem a neopomíjet správný pitný režim.