Jak na syndrom vyhoření? Nechtějte od sebe příliš a naučte se odpočívat

Jak na syndrom vyhoření? Nechtějte od sebe příliš a naučte se odpočívat

Práce až nad hlavu, málo volného času, přílišné nároky na sebe sama. Pocit, že je toho na vás moc a nutně potřebujete zvolnit. Poznáváte se? Pak je třeba s tím něco udělat dřív, než bude pozdě. Frustrace a nedostatek odpočinku mohou vést až k syndromu vyhoření.

Vyhořet může kdokoliv

Vyhoření neboli burnout syndrom může postihnout kohokoliv bez rozdílu pohlaví, věku a profese. Mezi nejrizikovější skupiny patří pomáhající profese, jako jsou zdravotníci, učitelé, psychologové, sociální pracovníci, ale i osoby pečující o dlouhodobě nemocného člena rodiny. K zásadnímu kolapsu jsou přitom náchylnější přecitlivělí lidé se sklony k perfekcionismu a workoholismu a také ti, kdo jsou druhým stále k dispozici a nikdy neodmítnou pomoci.

Kolaps přichází plíživě

Syndrom vyhoření nepropuká zčistajasna, je to postupný a plíživý proces. Na začátku bývají pocity nedostatečnosti, postupně se přidávají fyzické a psychické projevy. Pro pomáhající profese je pak typická ztráta zájmu o klienty, lhostejný, nebo dokonce cynický přístup a konfliktní chování. Mezi fyzické projevy syndromu vyhoření mohou patřit poruchy spánku, zvýšená únava, bolesti hlavy, nechutenství a zažívací obtíže, svalové napětí a vysoký krevní tlak. Na tělesné problémy navazují psychické potíže: neschopnost se soustředit, zapomínání, sklíčenost, pocit bezmoci a nespokojenosti, apatie, ztráta zodpovědnosti a chuti do práce.

Pro syndrom vyhoření jsou typická čtyři stadia:

  • Stadium nadšení: Vrháte se do práce s nadšením a vysokými očekáváními a nepolevujete ani tehdy, když pracovní podmínky nejsou optimální a nedostáváte dostatečnou zpětnou vazbu. 
  • Stadium stagnace a vystřízlivění: Stále pracujete s plným nasazením, ale začínáte si uvědomovat, že vaše očekávání jsou nereálná. Počáteční nadšení slábne.
  • Stadium frustrace a apatie: Úspěch se nedostavuje, zato se prohlubuje únava a zklamání. Okolí si začíná všímat vašich podrážděných reakcí.
  • Stadium vyhoření: Přichází emoční a fyzické vyčerpání, nechuť do života, ztráta motivace, negativní postoj k životu.

Čím dříve si uvědomíte, že máte nakročeno k vyhoření, tím lépe. Pokud se podaří podchytit obtíže v počáteční fázi, můžete si poradit sami nebo za pomoci rodiny a přátel. Jestliže cítíte, že syndrom vyhoření nabírá na obrátkách, vyhledejte pomoc odborníka. Proces uzdravení a návrat do běžného života je velmi náročný a pozvolný. Psychologové upozorňují, že obvyklá doba rekonvalescence po syndromu vyhoření je půl rok až rok. A bohužel není výjimkou, že se pacient nemůže po uzdravení vrátit k původnímu oboru. Nejúčinnějším způsobem, jak se vyhnout vyhoření, je účinná prevence.

Pět tipů, jak předejít syndromu vyhoření

  1. Nebuďte na sebe příliš přísní. Smiřte se s tím, že normální je chybovat a občas něco nezvládnout.
  2. Naučte se říkat „ne“. Nejste zodpovědní za všechny a za všechno. Pokud vás někdo požádá o práci nad rámec vašich povinností, slušně vysvětlete, že vaše kapacita je omezená. 
  3. Určete si priority. Naučte se efektivně plánovat pracovní a volný čas. Zamyslete se nad tím, na čem vám skutečně záleží a čemu chcete věnovat energii.
  4. Vyjadřujte se otevřeně. Komunikujte tak, aby bylo jasné, jaká jsou vaše očekávání a cíle. Jedině tak předejdete rozčarování. 

Přečtěte si také

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Každý asi slyšel, že pokud budeme pár desítek minut na slunci, tělo si vitaminu D vyrobí samo dost. A co si tělo nevyrobí, polkneme v prášku. To je nesprávná a velmi zjednodušená úvaha. Skutečnost je v mnoha ohledech složitější a zjistit, proč nám „déčko“ chybí, je občas pěkná detektivka.

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

I doma se dá cvičit, hýbat se a nemusíte přitom mít luxusně zařízenou posilovnu nebo špičkové vybavení. Tou úplně základní možností je cvičit s vahou vlastního těla – od protahování až po posilování. Stačí si jen během dne vyhradit určitý čas a začít.