Jak zdravě vařit pro děti? Pára zachová barvu, chuť a hlavně živiny

Jak zdravě vařit pro děti? Pára zachová barvu, chuť a hlavně živiny

Třetinu dětského jídelníčku by měla tvořit zelenina, kterou je třeba pro nejmenší děti tepelně zpracovat. Teplo na jedné straně ničí nežádoucí choroboplodné zárodky, na straně druhé ale připravuje jídlo o velkou část vitaminů. Nejen pro zeleninu je proto ideální přípravou vaření v páře, které zachová nutriční hodnoty a důležité živiny pokrmů.

5 důvodů proč vařit v páře

Většina živin se zachová. Zatímco zelenina přichází při klasickém vaření ve vodě až o 70 % vitaminu C, při vaření v páře je tato ztráta pouze 40 %. Například brambory uvařené ve vodě přijdou o více než 30 % vitaminu C, v parní troubě je to pouze 20 % a v parním hrnci ještě o 5 % méně.

Chuť a barva zůstává. Vaření v páře zachovává přirozenou chuť surovin, proto není třeba přidávat velké množství koření nebo soli, které máme ve stravě nadbytek. Horká pára neporušuje ani přirozenou strukturu potraviny, takže nedochází ke změně barvy ani tvaru.

Rychlá a snadná příprava. Zvlášť s pokročilými pomocníky, jako jsou parní hrnec nebo parní trouba, ve kterých lze uvařit nebo upéct více surovin současně, můžete mít za chvilku hotové celé menu. Během vaření nemusíte pokrmy míchat ani obracet.

Vaření i bez tuku. Při parním vaření není třeba používat tuk, proto jsou potraviny vhodné i při různých typech zdravotních diet. Aby však tělo lépe využilo vitaminy rozpustné v tucích a další prospěšné látky, je vhodné trochu tuku do jídla přidat.

Co můžete připravit v páře?

V páře lze připravit všechny druhy potravin, od ryb přes maso, zeleninu, vejce až po těstoviny a rýži. Abyste zvýraznili chuť pokrmů, přidejte do vody směs bylinek, například tymián, estragon, saturejku nebo petrželku.

Jaké zvolit pomocníky?

Pařáček nebo nástavec. Pokud vaříte v páře menší množství potravin, třeba jen zeleninu na dětský příkrm nebo jako přílohu k masu, stačí vám obyčejný kuchyňský pařáček nebo skleněný napařovací nástavec. Je to nejjednodušší a nejlevnější řešení.

Elektrický parní hrnec. Pro ty, kdo chtějí připravovat jídlo v páře častěji, je vhodný elektrický parní hrnec. Skládá se z několika misek, takže suroviny můžete do jednotlivých nádob přidávat postupně podle toho, jakou dobu vaření vyžadují. Pára v hrnci vznikne během několika vteřin a díky jejímu stejnoměrnému proudění se jídlo připraví rychleji než například v klasické troubě. Třeba brambory připravíte v páře asi třikrát rychleji než ve vodě.

Parní trouba. Pro fanoušky vaření v páře je ideální parní trouba, která využívá k přípravě jídla beztlakou páru o teplotě do 100 °C. Páru lze regulovat v rozmezí od 35 do 100 °C, takže je trouba vhodná i pro sušení raw pokrmů. Některé modely parních trub zvládnou i zavařování, přípravu kynutého těsta nebo sterilizaci kojenecké lahve. Výhodou je, že během vaření není třeba jídlo neustále kontrolovat ani podlévat.

Vaření v páře není nic nového
Předchůdce dnešních parních hrnců byste našli již před zhruba 3 000 lety v Číně, kde je dodnes příprava pokrmů v páře velmi oblíbená. Ve starověké Číně se vařením v páře připravovaly také některé druhy léků.

Přečtěte si také

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Každý asi slyšel, že pokud budeme pár desítek minut na slunci, tělo si vitaminu D vyrobí samo dost. A co si tělo nevyrobí, polkneme v prášku. To je nesprávná a velmi zjednodušená úvaha. Skutečnost je v mnoha ohledech složitější a zjistit, proč nám „déčko“ chybí, je občas pěkná detektivka.

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

I doma se dá cvičit, hýbat se a nemusíte přitom mít luxusně zařízenou posilovnu nebo špičkové vybavení. Tou úplně základní možností je cvičit s vahou vlastního těla – od protahování až po posilování. Stačí si jen během dne vyhradit určitý čas a začít.