Kojenecké plavání prospívá dítěti i matce. ZP 211 vám na něj přispěje

Kojenecké plavání prospívá dítěti i matce. ZP 211 vám na něj přispěje

Plavání s kojenci je u nás stále populárnější. Pravidelný pobyt ve vodě podporuje a urychluje psychomotorický vývoj kojenců a zlepšuje jejich pohybovou koordinaci. Navíc je to aktivita prospěšná i pro samotnou matku, která tak naváže nové kontakty a vymaní se ze sociální izolace.

„Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra nabízí z fondu prevence speciální program, určený těhotným ženám nebo ženám po porodu. V rámci tohoto programu mohou rodiče pro své dítě čerpat příspěvek až 1000 Kč i na plavání s miminkem,“ říká tisková mluvčí ZP 211 Hana Kadečková. Loni příspěvky z celého programu pro těhotné a ženy po porodu využilo na 10 000 klientek ZP 211 a pojišťovna na něj vydala bezmála osm milionů korun.

Pravidelný pobyt ve vodě podporuje a urychluje psychomotorický vývoj kojenců a zlepšuje jejich pohybovou koordinaci. Je však nutné upřesnit, že nejde o skutečné plavání, ale spíše o polohování ve vodě na zádech a na bříšku, jistou hrou rodiče s dítětem, při které se dítě naučí potápět, cítit se ve vodě bezpečně.

Konkrétní plavecký styl jsou schopny se naučit asi tak pětileté a starší děti. Voda a plavání nemusí vyhovovat úplně všem dětem. Je tedy potřeba brát ohled na individuální vývoj miminka.

Začít se může už ve třech měsících

S plaváním kojenců se může začít už ve třetím měsíci ve speciálních vanách, kdy matka vede plavání zvenku. V dobrém klubu navíc dostane spoustu užitečných informací o psychomotorickém vývoji dítěte.

Po ukončení pátého měsíce už je možné přejít z vaniček do speciálních bazénů. Co se týče teploty vody, ve vaničkách se začíná podle přání rodiče, klidně na 37°C a pak se postupně snižuje. V bazénech bývá voda někde 32°C, většinou 30°C.

Klub musí být dobře vybaven

Než se rozhodnete, že začnete se svým miminkem chodit na plavání, ověřte si, že jste si vybrala kvalitní klub. Zajděte tam předem a vše si nechte ukázat.

Klub by měl mít kromě koupacích van a bazénů i prostor pro adaptaci na změnu teplot a místo na malé občerstvení. Rozhodně se nedoporučuje hned po plavání jít s dítětem ven. Chce to chvíli času na tepelnou adaptaci. Přitom se můžete seznámit a popovídat s ostatními maminkami.

Klub má mít i speciální prostor na přebalení, oblečení a nakojení dítěte, na jeho bezpečné odložení ve chvíli, kdy se maminka sprchuje a převléká. Samozřejmostí by mělo být místo na úschovu kočárků.

Přečtěte si také

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Věděli jste, že člověk dokáže přežít i několik týdnů bez jídla, ale bez vody jen pouhé dva až tři dny? Právě proto je důležité vybalancovat příjem tekutin s jejich výdejem a neopomíjet správný pitný režim.