Mobily vztahům nepřejí. Co je nomofobie a phubbing?

Mobily vztahům nepřejí. Co je nomofobie a phubbing?

Máte mobilní telefon stále v ruce nebo v kapse? Leží vám v noci na nočním stolku, během večeře „sjíždíte“ Facebook a kontrolujete každých pět minut, zda vám nepřišla nová zpráva? Pak máte možná problém, který ohrožuje nejen vás, ale i vztahy s vašimi blízkými.

Kontrolování displeje působí slast

Díky aplikacím se z chytrých telefonů stali nepostradatelní parťáci. Umí poradit s dopravním spojením, vyřídí bankovní transakce, předpoví počasí, kontrolují naše fyzické aktivity, ale také nás zabaví a propojí s přáteli na sociálních sítích. Dnešní mobil je chytrý, ale může být i nebezpečný. Podle psychologů totiž kontrolování displeje stimuluje „centrum slasti“ v mozku, podobně jako je tomu v případě závislosti na hracích automatech nebo počítačových hrách.

Třetina z nás „mobiluje“ třetinu dne

Mezi Čechy je podle průzkumu společnosti Huawei závislost na mobilním telefonu velmi rozšířená. Celých 78 % z nás alespoň někdy brouzdá večer v posteli po sociálních sítích nebo píše e-maily či textové zprávy. A ihned po probuzení sáhne po mobilu alespoň někdy 73 % Čechů. Během dne pak kontroluje telefon několikrát za hodinu 44 % z nás a 27 % stráví se svým chytrým zařízením celou třetinu dne. Potřeba mít telefon stále u sebe dostala název nomofobie z anglického „no mobile phone phobia“, tedy strach ocitnout se bez telefonu. Závislost na mobilním telefonu se projevuje potřebou mít zařízení stále u sebe, neustálým kontrolováním zpráv a sociálních sítí a nutkáním ihned na zprávy reagovat.

Phubbing: Spolu, a přece sami 

Ruku v ruce s nomofobií se objevuje nový fenomén phubbing, jehož pojmenování vzniklo kombinací anglických slov „phone“ (telefon) and „snubbing“ (přehlížení někoho). Termín přesně vystihuje podstatu problému: Virtuální svět v telefonu je pro některé lidi důležitější než komunikace naživo. Pro názorný příklad si můžete zajít do libovolné kavárny nebo restaurace. Najdete tam alespoň jednoho „phubbera“, který při rozhovoru v páru nebo ve skupince fixuje displej svého telefonu, odpovídá na zprávy a kontroluje dění na sociálních sítích. Pro druhé může být toto chování velmi frustrující, zvláště v partnerském životě. Nadužívání mobilních technologií může vést až k rozpadu vztahu.

Zbavte se phubbingu zábavně

Pokud máte pocit, že chytrý telefon ohrožuje váš partnerský nebo rodinný život, je třeba včas zavést opaření, která budou platit pro všechny rodinné příslušníky. Může to být zóna v bytě, do které se nesmí s technologiemi, zákaz telefonu u jídelního stolu nebo vypínání mobilu na noc. Eliminování mobilů můžete pojmout i zábavně, zvláště pokud máte doma děti:

  • Mobily na hromadě. Během společného jídla položí všichni rodinní příslušníci své mobily na jedno místo na stole. Kdo sáhne po telefonu jako první, musí platit „pokutu“. Doma to znamená umýt nádobí po večeři, v restauraci s přáteli zase zaplacení účtu.
     
  • Černá hodinka. Vymezte si každý den určitý čas, hodinu nebo dvě, který bude bez technologií, tedy bez telefonů, tabletů a počítačů. Během této doby se můžete soustředěně věnovat společným aktivitám, třeba vaření, deskovým hrám nebo čtení.
     
  • Veřejné nabíjení. Umístěte nabíječky do společných prostor, jako je jídelna nebo obývací pokoj. Zvýší se tím šance, že během dobíjení mobilu se doma „potkáte“ s dalšími rodinnými příslušníky a zapředete s nimi hovor. Zároveň tím omezíte večerní a ranní čas strávený na mobilu, pokud se nabíjí u postele.

Přečtěte si také

3 důvody, proč seknout s kouřením

3 důvody, proč seknout s kouřením

Se silvestrovskou půlnocí nechat za zády i krabičku cigaret, to patří k jednomu z nejčastěji jmenovaných novoročních předsevzetí. S odvykáním ale můžete začít kdykoliv. A tady je pár dobrých důvodů, proč dát tomuto zlozvyku nadobro sbohem.

Nejde o kalorie, jde o čas. Přerušovaný půst pomůže v hubnutí

Nejde o kalorie, jde o čas. Přerušovaný půst pomůže v hubnutí

Postit se můžeme kdykoli během roku. Obzvlášť vhodné je ovšem brzké jaro, kdy unavený organismus potřebuje načerpat nové síly do další části roku. Vyhněte se dietám, které většinou vedou k jo-jo efektu, a vyzkoušejte přerušovaný půst. Nemusíte počítat kalorie, jen hodiny. A není to vůbec složité.