Naplno si užijte bruslení na ledě – sami i s dětmi

Naplno si užijte bruslení na ledě – sami i s dětmi

K zimě neodmyslitelně patří bruslení. To klasické, na ledě. A je celkem jedno, jestli na umělé ledové ploše nebo na přírodní, když zima přeje a mrzne. Pokud jste na bruslích na ledě dlouho nestáli nebo naopak úplně začínáte, případně chcete vyrazit společně s dětmi, možná se vám bude hodit několik rad, jak začít, jaké vybrat brusle a kde si zabruslit.

Začněme bruslemi, protože ty jsou základ. I když neplánujete prosadit se až do národního hokejového týmu nebo předvádět piruety a trojité skoky, je důležité, aby brusle byly kvalitní, dobře padly a držely nohu pevně v kotníku. Není třeba utrácet za brusle desetitisíce, ale ani na nich nějak přehnaně šetřit.

Nevhodné brusle a špatné obutí se projeví hodně rychle a místo prožitku a ledové idylky to bude spíš bolestivé trápení a dřina. Určitě se nenechte zlákat zlevněnou a „super výhodnou“ nabídkou z některého hypermarketu. V takových bruslích to nejspíš o zážitcích nebude… Mnohem lepší je vsadit na speciální obchody, kde vám odborníci poradí. A je skutečně z čeho vybírat.

Jak vybírat brusle?

Botu si zkoušejte v ponožkách, ve kterých budete bruslit. Dospělí by při zkoušení měli lehce cítit špičku boty vpředu, při pokrčených kolenou v bruslařském postavení byste ji ale neměli cítit vůbec. To proto, že výstelka bruslí se časem přece jen lehce vymáčkne.

Dětem, které ještě rostou, pořiďte dětské brusle klidně o kousek větší, abyste nemuseli každý rok kupovat nové. Ale nepřehánějte to. Prostor v botě by měl být na patě maximálně o prst větší. Větší ne.

Vybírat se dá v podstatě ze dvou druhů bruslí – klasických kanad a krasobruslařských. Samozřejmě jsou i další, třeba brusle na dálkové bruslení, tzv. nordické, nebo na rychlobruslení. Zůstaneme ale u „klasiky“.

Pánové většinou sáhnou po hokejových bruslích, tzv. kanadách, dámy mají na výběr – zda dají přednost krasobruslařským se zoubky, a tím pádem budou bruslit jiným stylem, nebo po kanadách. Pokud jezdí přes léto na in-linech, doporučujeme raději kanady. Vymění se jen kolečka za ostré nože. Jen brzdění je poněkud odlišné.

Dobře se oblečte a chraňte se

Důležité je i oblečení. Mělo by být teplé, pohodlné a umožňující pohyb. Ideální je několik vrstev (podle teploty) funkčního prádla plus nepromokavou svrchní vrstvu. A nezapomeňte na bezpečnost a ochranu. Na ruce stačí pevné rukavice, klidně lyžařské. Pro děti je samozřejmostí helma. Pokud začínají, je nejlepší lyžařská, ale může být i hokejová či cyklistická. K tomu chrániče loktů, kolen i zápěstí. Dají se využít i ty, které používáte na in-linech. Spadnout na ledě nejen bolí, ale hrozí i vážné úrazy.

Kde si zabruslíte?

A kde se dá bruslit? Vyrazit můžete na některý ze zimních stadionů, které nabízejí i veřejné bruslení. V posledních letech se objevují ledové plochy i u obchodních center nebo v některých částech měst. V Praze se dá bruslit třeba na Letné. Velký přehled míst, kde, kdy a za kolik najdete třeba na webových stránkách: https://verejne-brusleni.info.

Na zimních stadionech a u ledových ploch většinou fungují i půjčovny bruslí, případně vám brusle nabrousí. A pokud začínáte, můžete využít i služeb zkušených trenérů, kteří vám pomohou s prvními krůčky na bruslích.

Přečtěte si také

Jak se udržet v zimě v kondici? Hýbat se, zdravě jíst a odpočívat

Jak se udržet v zimě v kondici? Hýbat se, zdravě jíst a odpočívat

Běháte, jezdíte na kole, vyrážíte do přírody na túry, zkrátka vyznáváte zdravý životní styl, jenže s příchodem podzimních plískanic a posléze i zimy se vším, co k ní patří, tedy sněhem, mrazem, ve městech častěji spíš marastem, se ne každému chce vyrazit ven a dát si svou pravidelnou dávku pohybu. Co ale dělat, když si chci udržet fyzickou kondici i přes zimu, nezpohodlnět a nepřibrat kila navíc? Nabízíme několik tipů…

Jak zdravě vařit pro děti? Pára zachová barvu, chuť a hlavně živiny

Jak zdravě vařit pro děti? Pára zachová barvu, chuť a hlavně živiny

Třetinu dětského jídelníčku by měla tvořit zelenina, kterou je třeba pro nejmenší děti tepelně zpracovat. Teplo na jedné straně ničí nežádoucí choroboplodné zárodky, na straně druhé ale připravuje jídlo o velkou část vitaminů. Nejen pro zeleninu je proto ideální přípravou vaření v páře, které zachová nutriční hodnoty a důležité živiny pokrmů.