Štítíte se rozmrazovaného pečiva? Není důvod

Štítíte se rozmrazovaného pečiva? Není důvod

Pojem čerstvé pečivo chtě nechtě asociuje zdravější produkt, zatímco u rozmrazovaného nebo rozpékaného už v hlavě svítí varovný vykřičník. Ale strach je zbytečný, při přípravě obou druhů je rozdílná pouze technologie, která na kvalitu produktu nemá žádný účinek.

O kvalitě totiž vypovídá hlavně doba kynutí, doba pečení a složení pekárenské hmoty. Dalším důležitým aspektem, který ovlivňuje zejména dobu trvanlivosti, je obsah tuku. A to, jestli prošlo pečivo ve svém výrobním procesu zmrazením, není podstatné.

Zmrazené polotovary (dovážejí se z Polska nebo Francie) nebo již hotové výrobky projdou šokovým zmrazením na hodnotu −40 °C a nadále se skladují při teplotě −18 °C. V tomto stavu mohou vydržet až devět měsíců, ale v praxi zůstávají zmrazené po dobu několika týdnů. Výrobcům by se totiž nevyplatilo, aby si drželi velké zásoby.

Rozmazované pečivo

Označení potravin v obchodech

  • Rozmrazeno – musí být uvedeno u nebaleného pekařského výrobku, který byl v hotovém stavu zmrazen a na pultech je nabízen po opětovném rozmrazení.
  • Z rozmrazeného polotovaru – nebyl zmrazen celý výrobek, jen jeho polotovar, se kterým se pracuje po jeho opětovném rozmrazení.
  • Čerstvé pečivo – je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin od upečení, je nebalené a neprošlo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti.

Největším rozdílem mezi čerstvým pečivem a tím rozmrazeným je doba trvanlivosti. Zatímco čerstvé pečivo je vhodné kupovat do zásoby, rozmrazené je určeno k okamžitému spotřebování.

Může za to škrob ve střídě, který se při zmrazení poškodí a při následném rozmrazení na sebe nenaváže dostatek vody. Pečivo tak rychleji ztrácí na původní kvalitě – střída tuhne rychleji a ztrácí vláčnost. Únava pečiva se dá zmírnit množstvím přidávaného tuku – v pečivu by ho měla být nejméně 3 %.

Pečivo zabalte do utěrky

Pokud si nakoupíte větší množství kvalitního čerstvého pečiva, zmrazit ho samozřejmě lze. Ideální je teplota nižší než −10 °C a mělo by být zabaleno ideálně v utěrce. Použít se dá také papírový pytlík. Naopak naprosto nevyhovující je igelitová taška.

Zatímco způsob technologie při přípravě pečiva nehraje velkou roli, potíž je v posledních letech s jeho nedostatečnou kvalitou. „V minulosti jsem strávil 17 let v pekárnách. I proto vím, že se do ‚čerstvého‘ pečiva zlepšovací přípravky (např. VX2) přidávaly dříve stejně jako nyní. Teze o tom, že plné ‚éček‘ jsou pouze zamrazené výrobky, je tak zcela zcestná,“ píše Pavel Havel, agrární analytik.

Pečivo z průmyslových pekáren obsahuje urychlovací enzymy a aditiva, která pomáhají vylepšit hospodaření firmy tím, že umožňují zkracovat dobu pečení. Výsledkem je však pečivo, které postrádá chuť a vůni vznikající při kynutí. Chléb je navíc mnohdy záměrně nedopékán, protože zůstává měkký a je proto pro zákazníka lákavější.

Poctiví, většinou lokální pekaři věnují přípravě chleba delší čas, vzrůstají tím náklady na jeho přípravu a v obchodech je pak tento chléb třeba až dvakrát dražší než průmyslově vyráběný.

Důležitá je však také mouka, se kterou se v pekárnách pracuje. Některá totiž může obsahovat L-cystein vyrobený v Číně. „Výrobce se ani netají tím, že k jeho výrobě používá čínské vlasy z kadeřnictví,“ říká Rudolf Náprstek, předseda sdružení Zdravá potravina.

Největším paradoxem však je, že původní obilovina cystein obsahuje. Vyskytuje se ve slupce zrna, jenomže slupka je odstraňována při tvorbě bílé mouky. A proto se cystein nakonec do mouky musí přidávat uměle, protože jinak by těsto nezískalo požadovaný objem.

Přečtěte si také

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je nenahraditelným zdrojem živin nezbytných pro správný růst a vývoj, a proto by mělo mít v jídelníčku dětí své pevné místo. Kromě oblíbeného drůbežího neopomíjejte takzvané „červené“ maso ani ryby.

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Děti si utvářejí vztah k pohybu již od nejútlejšího věku. Kdy a jak s nimi začít? Jděte jim příkladem a ukažte jim, že pohyb a později i sport je součástí zdravého životního stylu. Ovšem nezapomínejte ani na to, že pohybové aktivity by měly děti bavit a měly by jim přinášet radost.