Vousy a roušky. Jde to dohromady?

Vousy a roušky. Jde to dohromady?

Plnovous, strniště a ležérní, a přitom drsňácký vzhled se v posledních letech staly přímo symbolem mužnosti a novodobým estetickým ideálem. Mnozí pánové si tento zdánlivě ledabylý „neholený“ vzhled pečlivě hlídají. Další si zase rychle zvykli na pohodlné méně časté holení. V dnešní „době rouškové“ však tato pěstěná chlouba mnoha mužů může nadělat také trochu starostí.

Můj tatínek byl úředníkem. Každé ráno sedal do auta v obleku, košili, kravatě, vyvoněný a hladce oholený. Holení bylo pevnou součástí jeho denní rutiny. Když měl společenskou akci, odpoledne nebo večer, nezřídka se v práci nebo před samotnou večerní akcí ještě znovu holil. Hladká čelist byla ještě donedávna znakem upravenosti a tomu, že dotyčný bere danou akci vážně. Ano, dnes je to jiné. Estetický ideál se mění a ležérní vzhled je pro mnohé pány nejen výrazem mužnosti, ale hlavně velmi praktickým a pohodlným řešením uspěchané doby.

Do toho přišly roušky a respirátory. Nosíme je celý den, při každém pobytu v kolektivu, při práci i odpočinku. Nosíme je někdy z obav o rodinu dokonce i v soukromí. A zde pak začínají problémy. Roušky a ústenky chrání, o tom není sporu. Již jsme si snad i zvykli, že se v nich hůře dýchá, že nás tlačí za ušima nebo na hlavě. Na co si ale nezvykneme snad nikdy, je, že se v nich potíme a máme vlhký obličej. O to hůře se v nich cítí vousáči, i ti mírní „strnišťáci“.

U respirátorů, ale i u běžných a doma šitých roušek nastává vousatým mužům při nošení hned několik problémů:

  1. Přiléhání k obličeji
    Respirátory musí kvůli ochraně přiléhat na obličej úplně těsně. Přes strniště nebo plnovous to prostě nelze zajistit. Jedinou možností je tedy oholení čelistních a krčních částí obličeje. U roušek a ústenek to zase není až tak nutné, ale i tam o ochraně lidí v okolí rozhoduje to, jak dobře rouška zachytí naše případné kašlání a kýchání.
  2. Mikroklima v roušce
    Již po pár minutách nošení roušky se z vydechovaných par vytvoří mezi obličejem a rouškou vlhké a teplé mikroklima, které je velmi příznivým prostředím pro udržení a množení různých bakterií. Za normálních okolností to nevadí, protože rouška zachytí bakterie na svém vnitřním povrchu, po čase ji odložíme, šité roušky dáváme vyprat, ideálně vyvařit. Kde ale myslíte, že se zachytí tyto mikroorganizmy, když máte na obličeji malou džungli?
  3. Akné v obličeji
    Mnozí mladí muži trpí aknózní pletí a někteří se snaží to taky maskovat mírným porostem. V kombinaci s nošením ústenek jde o výbušnou kombinaci, protože bakteriální původci akné se mechanickým třením roznáší po celém obličeji, takže můžou vznikat nové pupínky. Pokud bude pleť hladší, lépe se ošetří přípravky proti akné, lépe se vydesinfikuje a akné se nebude roznášet po obličeji.
  4. Oběd ve vousech
    I když nezpochybňuji hygienické návyky naší silnější poloviny lidstva, přece jen si lze docela často všimnout, že drobků a kapek omáček si prostě na vousech někdy pánové ani nevšimnou. A ještě méně nastává situace, že by si v průběhu dne myli obličej i vousy. Normálně to není problém, ale v kombinaci s nošením ústenek až tak o maličkost nejde. Minimálně z mikrobiologického hlediska.
  5. Tkalouny a gumičky
    Zdá se, že jsme se stali světovými lídry v domácí tvorbě roušek a ústenek. S tím souvisí i problém, který se může přihodit nejen dětem a ženám s citlivou kůží, ale i drsňákům, ať už holeným nebo vousatým. Kůže na pleti může podrážděním, začervenáním a kopřivkovými pupínky zareagovat na gumičky ve tkalounech i na syntetické tkaniny, které byly na roušku použity. Taky může nastat situace, kdy roušky nejsou po praní dostatečně vymáchané nebo jsou postříkané nějakou desinfekční látkou, na kterou může obličej zareagovat svědivou alergickou vyrážkou.
  6. Naštvané partnerky
    I když mají mnozí muži nejen ocelové svaly, ale i kůži na obličeji, jinak je tomu v případě jejich drahých poloviček. Mnohé z nás odnáší mazlení a polibky poškrábanou pokožkou, kterou léčíme speciální kosmetikou, placenou s vaší peněženky. Ve finále pak vousy rozzlobí nejen partnerku, ale i vás.

Jak na roušky a vousy

Pokud se své léta pěstované chlouby nebo vzhledu nedbalého elegána nechcete vzdát, upravte ve svém denním režimu pár návyků:

  1. Časté mytí obličeje. V tomto případě i vousů. Vysušení ručníkem dosucha je samozřejmostí a nutným předpokladem další péče. Mimo jiné se pak nebudou v porostu držet bakterie.
  2. Opláchnutí po jídle. Nikdy nevíte, kdy a co vám u jídla ukáplo. Ne, že byste neuměli způsobně jíst, ale některá jídla prostě bryndají, to je fakt.
  3. Péče o vousy. Kromě hygieny vyžaduje plnovous i péči podobnou péči o vlasy. Nejlépe výživnou olejovou kúru. Na trhu je řada speciálních přípravků pro tuto část obličeje. Dejte ale pozor: Oleje na vousy nepatří na pleť. Mohly by totiž na pleti ucpat póry a pokožka by se mohla zanítit.
  4. Krémy a přípravky na holení. I při částečné úpravě plnovousu nezapomínejte používat kosmetiku po holení. Má svůj význam i při částečné úpravě obličeje. Nejenom že osvěží a zmírní podráždění při mikroporaněních kůže od žiletky, ale hlavně změkčí kůži a nové chloupky nebudou mít tendenci zarůstat.

Zdá se, že doba roušková jen tak rychle nepomine, i když se toho již všichni nemůžeme dočkat. Za sebe bych si velmi staromódně u mužů přála, aby s dobou rouškovou pominula i doba vousová. Tak co, dámy, najdeme si po čase pod rouškou hladce oholené a krásně upravené muže?

Vaše doktorka kamarádka
Gianna Conti

Přečtěte si také

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Každý asi slyšel, že pokud budeme pár desítek minut na slunci, tělo si vitaminu D vyrobí samo dost. A co si tělo nevyrobí, polkneme v prášku. To je nesprávná a velmi zjednodušená úvaha. Skutečnost je v mnoha ohledech složitější a zjistit, proč nám „déčko“ chybí, je občas pěkná detektivka.

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

I doma se dá cvičit, hýbat se a nemusíte přitom mít luxusně zařízenou posilovnu nebo špičkové vybavení. Tou úplně základní možností je cvičit s vahou vlastního těla – od protahování až po posilování. Stačí si jen během dne vyhradit určitý čas a začít.