Vybíráte první kolo pro dítě? Poradíme vám, na co se zaměřit

Vybíráte první kolo pro dítě? Poradíme vám, na co se zaměřit

Na první šlápnutí do pedálů se většinou nezapomíná. Je to začátek společných rodinných vyjížděk a dobrodružných výprav s kamarády. I tady ovšem platí, že žádný učený z nebe nespadl. Jak vybrat kolo pro dítě a jak potomka zasvětit do tajů cyklistiky?

Kdy a jak začít? Z odrážedla na šestnáctku

Na trhu najdete nejmenší kola „dvanáctky“ o průměru 12 palců (číslo udává průměr ráfků; v přepočtu je to 30 centimetrů) určená dětem již od dvou let. Odborníci ale tato kola příliš nedoporučují, protože mají maličká kola vhodná k ježdění pouze na hladkém a rovném terénu. Do začátku jsou nejlepší volbou odstrkovadla, odrážedla nebo tříkolky, na kterých se děti učí udržet rovnováhu. Přechod na první „velké“ kolo je pak mnohem jednodušší, mnohdy se to obejde i bez přídavných stabilizačních koleček.

Malý cyklista může z odrážedla přesedlat rovnou na kolo s šestnáctipalcovými koly, poté na dvacítku a nakonec na čtyřiadvacítku, což je juniorské kolo, které se vybavením již blíží dospěláckému bicyklu. Počítejte s tím, že kolo kupujete vždy přibližně na dva, maximálně tři roky. Můžete samozřejmě vytahovat sedlo výše, ovšem když je kolo moc krátké, dítěti se nejezdí dobře. Správnou velikost poznáte podle toho, že malý cyklista dosáhne ze sedla bezpečně na zem plnými chodidly.

TIP: Jak vybrat odpovídající velikost kola? Změřte dítě od rozkroku k zemi, když stojí doširoka rozkročené, a údaj porovnejte s údaji o výšce nastavení sedla, které uvádí výrobce.

Odrážedlo

Odrážedlo pomůže s rovnováhou

Již dvouletého caparta lze bez obav posadit na odstrkovadlo, což může být třeba plastová motorka nebo tříkolka, zkrátka vozítko se dvěma zadními kolečky (dvoustopé). Starší děti přecházejí na odrážedlo, kolo bez pedálů, na kterém mohou skvěle trénovat balanc. Na trhu je velké množství typů, od těch nejjednodušších až po variabilní, která lze upravit podle potřeby na dvoustopé nebo jednostopé vozítko. Odrážedlo by mělo být především bezpečné, pevné a stabilní, bez ostrých hrotů a hran. Počítejte s tím, že odrážedlo budete často přenášet, a proto při výběru berte v potaz i hmotnost. Nejlehčí váží kolem 2,5 kilogramu, nejtěžší přibližně 6 kilogramů.

A jedeme! První rozjezd a brždění

Pro první lekci si vyberte rovinu nebo velmi mírný svah, aby dítě nemuselo překonávat těžší odpor. Nechte ho nasednout, položit chodidla na šlapky, přidržujte přitom kolo za sedadlo nebo dítě za ramena. Bicykl pomalu rozjeďte a jakmile ucítíte, že malý cyklista drží balanc, pusťte ho. Nikdy ho nedržte za krk nebo za kus oblečení. Dítě bude mít nejprve tendenci brzdit nohama, jak bylo zvyklé z odrážedla, proto zvolte pro první vyjížďky starší obuv. Nejprve veďte dítě k brždění protišlapem, které je jednodušší a bezpečnější, teprve později ho naučte ovládat přední brzdu. Z toho plyne, že první kolo by tedy mělo mít brzdu typu torpédo (brzdí při šlápnutí dozadu). Páková brzda zadního kola bývá standardně ve výbavě kol od velikosti 20 palců (50 centimetrů).

Bez helmy ani metr

Naučte dítě, že helma je zcela běžným vybavením všech cyklistů, a to i začátečníků. Podle statistik zabrání drtivé většině vážných úrazů, a tak se opravdu vyplatí ji nosit. Pokud má být helma bezpečná, musí sednout jako ulitá, proto ji vybírejte spolu s dítětem. Měla by pohodlně sedět, aniž by tlačila, ale zároveň by měla být těsná natolik, aby ani rozepnutá nepadala při předklonu z hlavy. Přední část skořepiny by měla zasahovat asi doprostřed čela. Podbradní řemínek musí být vždy zapnutý; měly by se za něj dát zastrčit maximálně dva prsty. Helma musí být na hlavě dotažena tak, aby se nehýbala.

Přečtěte si také

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování označuje plavání a cvičení s miminky, které má mnoho výhod. V první řadě je pro vaše děťátko velmi prospěšné a příjemné. Můžete ho provádět doma již od neútlejšího věku miminka a nepotřebujete k tomu žádné zvláštní vybavení. Stačí jen velká vana a know-how.

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Žijeme v uspěchané době. Přestože dobře víte, co a jak dělat správně, najít si čas a prostor jen na sebe, na svou kondici a zdravý život není v našlapaném programu nijak snadné. To samozřejmě přináší i neblahé následky – přibývají kila nadváhy, navíc i zdravotní problémy, ani s tou fyzičkou to není nijak slavné. Co s tím? Nabízíme vám několik způsobů, jak napevno dostat správné návyky do vašeho každodenního programu.