Vyzkoušejte nordic walking. Zlepšuje kondici i odbourává stres

Vyzkoušejte nordic walking. Zlepšuje kondici i odbourává stres

Chcete vylepšit svou fyzickou kondici? Shodit nějaké kilo? Vyzkoušejte „sauvakävely“. Teď asi nejspíš trochu tápete, ale když přidáme výraz nordic walking, nebo v českém překladu severská chůze, už jste nejspíš doma. Tohle sportovní odvětví se totiž narodilo ve Finsku, proto ten tak trochu jazykolam popisuje aktivitu, při níž se chodí pěkně zostra se speciálními holemi.

Z Finska se severská chůze rychle rozšířila po celé Skandinávii, odtud zamířila do Evropy a kořeny pevně zapustila i v Česku. Tenhle sport má hned několik předností, protože ho lze provozovat po celý rok, prakticky kdekoliv, ve všech věkových kategoriích a různých výkonnostních skupinách. A co je důležité, ani výbava pro nordic walking nepředstavuje žádnou významnou finanční zátěž. Stačí hole, kvalitní obuv na chůzi a funkční oblečení pro delší chození s ohledem na počasí.

Zapojíte přibližně 90 % svalů

Pravda, vždycky se najdou posměváčkové, protože rázné pochodování s hůlkami může na první pohled působit i trochu komicky. Ale tím se rozhodně nenechte odradit. Ostatně, nordic walking je i součástí letního tréninku špičkových běžců na lyžích či biatlonistů.

V čem je severská chůze tak zajímavá a především tělu a organismu prospěšná?

Tím, že jde o chůzi – a velmi dynamickou – se speciálními holemi, je v pohybu i horní část těla a aktivně zapojíte do činnosti přibližně 90 % svalů. Severská chůze je příjemný způsob pohybu, při němž dopady tlumí hole a tepová frekvence se dostává na hladinu, ve které se můžeme dlouhé hodiny cítit komfortně, a přesto je spotřeba energie velmi vysoká.

Tento druh pohybu ale navíc působí blahodárně na psychiku, protože jde o pohyb v přírodě, odbourává stres a je skvělou prevencí proti dalším neduhům. Jakým? Napomáhá vyplavování toxických látek z těla a regulaci hmotnosti, zlepšuje paměť, je prevencí proti vzniku chorob oběhového a pohybového aparátu či cukrovky.

Ale pozor! Ne vždy, když vyrazíte na procházku s holemi na nordic walking v rukách, děláte skutečně severskou chůzi. Jak na to? Choďte s holemi v ruce rázně, dynamicky, ale přitom mějte tělo uvolněné, žádná křeč. Nordic walking má být přece cestou ke zdraví i zdrojem radosti z pohybu.

Pozor na výběr holí i techniku chůze

K tomu, aby to tak bylo, je potřeba i vhodné vybavení, v tomto případě především hole. Jsou speciálně určené pro nordic walking, jsou tenké, pružné, tlumící nárazy, na konci s hrotem, který může být opatřen gumovou botičkou pro chůzi po zpevněném povrchu. Délku holí lze „univerzálně“ vypočítat podle vzorce 0,68 × tělesná výška, ale určitě je lepší si délku holí vyzkoušet osobně. Vybírat lze hole kompaktní nebo teleskopické, které je možné složit a nezabírají tak tolik místa.

A další vybavení? Důležitá je sportovní obuv, nejlépe běžecká, ale klidně i boty na trekking. Oblečení takové, ve kterém se můžete pohodlně hýbat a zapotit se. V zimě nezapomeňte na rukavice a pokrývku hlavy, při delších výletech je důležité dodržovat pitný režim, takže se hodí ledvinka nebo batoh s bederními a hrudními popruhy.

Technika chůze není nijak složitá, ale pro začátek není od věci nechat se zaškolit zkušeným trenérem nebo instruktorem. Správně sladěné kroky a pohyby rukou s holemi jsou klíčové proto, aby severská chůze přinášela to, k čemu je určená: zlepšení kondice, zdravotní přínos a lepší psychiku. Tím základním pravidlem je, že odraz nohy a hole probíhá ve stejný okamžik a hrot hole zapichujeme zhruba na úroveň paty, ale ne před tělo. Správnou techniku lze nastudovat i na řadě videí, kterou jsou k nalezení na internetu. Ale jak už bylo jednou řečeno, především na začátku se vyplatí nějaká ta hodina se zkušeným instruktorem.

Kolik toho nachodit? Samozřejmě hodně záleží na časových možnostech každého, ale ideální denní dávka chůze s holemi je mezi 10 až 12 000 kroky při rychlosti 5–7 km/h, což dá přibližně 5 až 7 kilometrů. Ale pozitivní vliv na tělo a na organismus má i menší dávka. Důležitá je samozřejmě i pravidelnost.

Nordic walking a jeho pozitiva

  • Rozhýbáte celé tělo, až 90 % svalů.
  • Zlepšuje kondici fyzickou i psychickou.
  • Je vhodný pro všechny věkové i výkonnostní kategorie.
  • Není nijak finančně náročný.
  • Pohybujete se v přírodě po celý rok.

Přečtěte si také

5 důležitých rad, jak se nespálit při výběru „opalováku“

5 důležitých rad, jak se nespálit při výběru „opalováku“

Léto je v plném proudu. Abyste si užili slunečné dny bez úhony, neponechávejte nic náhodě a vybavte se správným opalovacím prostředkem. Jak při jeho výběru postupovat?

Jahody, maliny a borůvky: Superpotraviny z lesa

Jahody, maliny a borůvky: Superpotraviny z lesa

Pro superpotraviny nemusíte do speciálních prodejen se zdravou výživou. Zajděte si v létě na zahrádku nebo do lesa a nasbírejte si velkou porci zdraví, která se ukrývá v drobných plodech malin, borůvek, jahod, ostružin nebo brusinek.