Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Začneme u badmintonu, který se v posledních letech posunul mezi oblíbené sporty pro volný čas. A co je důležité, užijí si ho začátečníci stejně jako pokročilí hráči, lidé všech věkových kategorií – začít s badmintonem můžete ve dvaceti i v šedesáti letech. A navíc, není to sport nijak přehnaně finančně náročný.

Nekupujte nejdražší ani nejlevnější raketu

Většina veřejnosti má možná badminton stále zafixovaný jako letní kratochvíli, ale tohle plážové pinkání nemá s plnohodnotným badmintonem nic moc společného. Minimálně v podstatě hry – zatímco v létě se snažíme, abychom míček udrželi co nejdéle ve hře, v hale, kde se ten opravdový badminton hraje, jde naopak o to, co nejdříve výměnu zakončit. Badminton je jednoznačně rychlý a fyzicky náročný sport.

Samozřejmě záleží, kam chceme úroveň své hry posunout. Podle toho je třeba vybírat vybavení, tedy rakety, míčky, obuv a oblečení, stejně jako trénink. Začněme raketou na badminton. Pro začátek si bohatě vystačíte s nějakou v ceně do 1000 korun, ale na druhou stranu si nepořizujte úplně tu nejlevnější. Hru byste si příliš neužili.

Ti nejlepší profesionální hráči hrají s péřovými míčky, ale ty mají velice krátkou životnost. Pro amatéry jsou naprosto dostačující plastové, které se prodávají ve třech barvách – zelené, modré a červené, od nejpomalejších až po nejrychlejší. Doporučení: Zkuste zlatou střední cestu, tedy modré.

Důležitou součástí je vhodná obuv a k dostání je množství druhů bot přímo pro badminton, ale vystačíte si se sportovní obuví s protiskluzovou podrážkou, v nichž se noha nesmí pohybovat. Vzhledem k častým změnám pohybu při hře, dopředu, dozadu, do stran, je na místě vybrat obuv z pevného materiálu. K tomu pohodlné sportovní oblečení a můžete vyrazit na kurt.

Sečteno podtrženo, na to, abyste začali hrát badminton, je třeba jistá počáteční investice (rakety, míčky, obuv, oblečení) a k tomu je třeba připočíst částku za pronájem kurtu. Ceny se pohybují kolem 200 korun za hodinu, což už není nikterak závratná suma. Zvlášť pokud vyrazíte třeba ve čtyřech.

Pohyb na kurtu je specifický

Na tom, kam až chcete svou výkonnost posunout, záleží i to, zda se budete učit badminton sami, s přáteli, kteří už mají s badmintonem zkušenosti, případně, zda si najdete trenéra. V každém případě platí, že je důležité se hned od začátku snažit získat správné herní návyky a osvojit si techniku úderů. Úplným základem je správné držení rakety, které se ale mění podle toho, jaký úder hrajete a v jaké jste právě pozici – zda u sítě, nebo naopak v zadní části kurtu. A pozor, badmintonovou raketou se hraje zápěstím, základem je rychlý švih, nikoli hrubá síla.

Specifický je i pohyb na kurtu. Při badmintonu se vlastně téměř neběhá, ale základním prvkem pohybu jsou jakési výpady, trochu podobné pohybu šermířů, ale vždy s návratem do výchozí pozice, která je zhruba metr za čarou pro příjem podání.

Badminton na té špičkové úrovni je označován za nejrychlejší raketový sport, ale pořádně „do těla“ si dáte třeba i ve smíšené čtyřhře. Když na sebe narazí dva vyrovnané páry, je to záruka napínavé hry. A rozhodně uděláte něco pro své tělo. Nezapomeňte se ale před každou hrou poctivě rozcvičit, rozehřát a rozhýbat, abyste předešli případným zraněním.

Díky tomu, že obliba badmintonu hodně během posledních let narostla, zvýšil se i počet míst a hal, kde ho lze hrát. Přehled najdete například na www.badmintonweb.cz nebo na www.badec.cz, kde také najdete další informace o tom, s čím hrát a jak hrát, a to včetně pravidel badmintonu. Tak s chutí do toho…

Přečtěte si také

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Při přípravě dětských pokrmů dávejte přednost vaření, dušení a vaření v páře. Pokud se rozhodnete péci nebo grilovat, volte zdravější alternativy. Smažené pokrmy jsou nejméně vhodné, a proto je zařazujte do dětského jídelníčku jen výjimečně.

Dovolená na chalupě: Lékárnička na pobyty v přírodě

Dovolená na chalupě: Lékárnička na pobyty v přírodě

Ne nadarmo se říká, že jsme národem chalupářů. Proto již mnozí pomalu balíme kufry, čtení, rybářské potřeby, hrnce, zavařovací sklenice a často nezbyde čas na důkladnou revizi léčiv a zdravotních potřeb.