Závislost na nakupování ruinuje peněženky i vztahy

Závislost na nakupování ruinuje peněženky i vztahy

Často se mluví o závislosti na alkoholu, cigaretách, hracích automatech nebo drogách. Méně známou poruchou je shopaholismus, závislost na nakupování. Nejedná se jen o občasnou potřebu koupit si něco hezkého na sebe. Nezdrženlivé nakupování, odborně oniománie, může mít dalekosáhlé neblahé důsledky.

Je to ještě normální?

„Vždycky mě bavilo nakupování, jako každou ženu,“ svěřuje se maminka na rodičovské dovolené. „Teď už mám ale pocit, že to překročilo rozumnou mez. Nakupuji hlavně oblečení pro dceru, ale nejen to. Do obchodu se těším jak malé dítě, při nákupech se cítím skvěle, jsem v takové zvláštní euforii. Doma věci rozložím na koberci, ovšem pokud není doma manžel. Před ním už to tajím. Sotva věci uložím, plánuji, co dalšího pořídím. Protože toho máme hromady, nakupuju i větší oblečení na další roky. Máme naštěstí finanční rezervu, ale každý měsíc z ní pár tisícovek ukrojím a pak vymýšlím výmluvy, za co jsem je vydala,“dodává. Každý si občas koupí něco nepotřebného jen tak pro radost. Kde tedy leží hranice mezi obyčejným povyražením a patologickým chováním?

Rizikem je internet. Stačí pár kliknutí

Příběh maminky, která propadla nakupování, přesně vystihuje příznaky oniománie. Patří mezi ně nakupování nepotřebných věcí, u žen většinou oblečení, obuvi, šperků, domácích potřeb, u mužů zase elektroniky, vybavení do dílny nebo motoristického vybavení. Závislí nezřídka překračují svoje finanční možnosti, a proto nakupování před svým okolím tají, což může působit problémy v rodině, ve vztazích. Shopaholici tráví nákupy neúměrně mnoho času, často na internetu, kde je pořízení věci otázkou několika kliknutí. Platí, že shopaholismu podléhají lidé se sklonem k patologickým závislostem jakéhokoliv druhu; objevuje se například při abstinenci od hazardu.

Shopaholik pociťuje bažení

Jaké pocity má závislý na nakupování? Typický je craving, patologické bažení, které je společným rysem různých forem návykového chování. Shopaholici mají pocit, že musí objekt své touhy získat za každou cenu. Během nakupování mívají pocity euforie, rozechvění, někdy až vzrušení podobné sexuálnímu. Po nákupu se naopak namísto radosti z nové věci dostavují úzkostné nebo depresivní nálady. Časté jsou i pocity viny kvůli nadměrnému utrácení peněz.

Platba kartou

5 tipů, jak vyzrát na sklon k přílišnému nakupování

  1. Pište si seznamy, nákupy odkládejte. Odložte rozhodnutí o nákupu na pozdější dobu, až pomine největší bažení (craving), a případně se s někým poraďte. Choďte nakupovat s připraveným seznamem a striktně se ho držte.
  2. Nepořizujte si kreditní karty. Namísto kreditní karty si opatřete debetní kartu s nízkým limitem výběru. Je zrádná v tom, že nevidíte, jak snadno vám mizí peníze z účtu.
  3. Udělejte si pořádek ve financích. Pokud máte volné prostředky, zařiďte si například stavební spoření nebo spořicí účet, ke kterému nebudete mít snadný přístup. Udělejte si pořádek ve finančním hospodaření, pohlídejte si splácení případných dluhů a vyjednávání splátek.
  4. Naplňte svůj čas něčím smysluplným. Zorganizujte si volný čas tak, abyste se vyhnuli nudě, ale i vyčerpání a stresu, které byste si chtěli kompenzovat nakupováním. Ideální je pohyb na čerstvém vzduchu, sport, zahrádkaření.
  5. Nechoďte na nákupy sami. Pokud si potřebujete něco pořídit, vezměte si s sebou parťáka, o kterém víte, že nemá tendence ke zbytečnému utrácení.

 

Přečtěte si také

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování označuje plavání a cvičení s miminky, které má mnoho výhod. V první řadě je pro vaše děťátko velmi prospěšné a příjemné. Můžete ho provádět doma již od neútlejšího věku miminka a nepotřebujete k tomu žádné zvláštní vybavení. Stačí jen velká vana a know-how.

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Žijeme v uspěchané době. Přestože dobře víte, co a jak dělat správně, najít si čas a prostor jen na sebe, na svou kondici a zdravý život není v našlapaném programu nijak snadné. To samozřejmě přináší i neblahé následky – přibývají kila nadváhy, navíc i zdravotní problémy, ani s tou fyzičkou to není nijak slavné. Co s tím? Nabízíme vám několik způsobů, jak napevno dostat správné návyky do vašeho každodenního programu.