Hurá na běžky! Aby se zážitek nezměnil v očistec

Hurá na běžky! Aby se zážitek nezměnil v očistec

Hledáte sportovní aktivitu na zimní období? Doporučujeme vám běh na lyžích. Z mnoha důvodů. Jde o zdravý sport v přírodě, který rovnoměrně zatěžuje celé tělo. Jde o pohyb bez nárazů, jenž je šetrný ke kloubům na nohách. Mezi klady se řadí i to, že pohyb na čerstvém vzduchu působí pozitivně na psychiku, byť se někdy může stát, že špatná „máza“ může i výlet v sebekrásnější zimní zasněžené krajině proměnit v očistec. Ale tomu se dá předejít…

Jak na to? Samozřejmě záleží na tom, nakolik jste pokročilý lyžník. Ti, co už mají nějaké ty desítky a stovky kilometrů v bílé stopě za sebou, už dobře vědí, co a jak. Následující řádky jsou spíš pro ty, kdo hledají a váhají.

Jakým způsobem běhat?

Zvolit můžete ze dvou běžeckých technik – klasické a bruslařské. Úplní začátečníci, kteří se s běžkami i sněhem teprve seznamují a nejsou si jisti, si klidně vystačí i s chůzí na běžkách, v podstatě jen klidným klouzáním.

Proto je důležitá i volba terénu nebo spíše jeho profilu. Zpočátku proto vybírejte raději rovinaté trasy jen s mírným převýšením, žádné drsné „padáky“. Samozřejmě roli hraje i kvalita sněhu a vyjetých stop. A rozhodně se nezahlťte ani délkou trasy nebo časem stráveným na lyžích. Zkrátka nepřeceňujte své síly. Nebojte se zastavit a odpočinout si. Postupně si přidávejte – na délce i intenzitě jízdy.

Snažte se běhat pravidelně, nejméně třikrát týdně, aby si váš organismus na zátěž zvykl. Když se vám nepodaří vyrazit na běžky, zkuste je nahradit během, rychlou chůzí, tzv. nordic walkingem. Někdy i v zimě počasí dovolí, a můžete vyrazit dokonce na kole. Vhodné je i plavání.

Na čem vyrazit?

Pokud opravdu začínáte, není třeba hned kupovat nové a nákladné vybavení. Lyže i boty se dají půjčit. Vyzkoušejte si nejdřív, co s vámi běh na lyžích udělá a až poté si pořiďte vlastní výbavu. Při jejím výběru si určitě nechte poradit odborníky. Nestyďte si říct. Vyhnete se pozdějším trablům.

Při výběru lyží je důležitá vaše hmotnost, zatímco výška je spíš jen doplňujícím faktorem, a to, jaký běžecký styl budete preferovat. K dostání jsou běžky na bruslení, klasiku, turistické a combi, tzv. backcountry. Začátečníci by měli vybírat ze tří posledně jmenovaných…

Výbornou volbou pro skupinu hobby běžkařů jsou právě lyže combi, které jsou něco mezi klasikou a bruslením. Vystačíte si s nimi na túry i na trénink, můžete na nich střídat i obě techniky, tedy klasiku i bruslení. Klasické lyže jsou delší a mají pod vázáním tzv. mazací komoru, která slouží k nanesení stoupacího vosku. Je důležité, abyste koupili lyže dostatečně tvrdé a neprošlápli celou lyži. Pak totiž na sněhu bude stoupací vosk drhnout a lyže nepojede.

Mazání se dá vyhnout tím, že si pořídíte lyže s tzv. šupinami v místě mazací komory. Takové lyže ocení turisté, kteří se nechtějí zabývat leckdy složitým výběrem vosků a mazáním. Pro sportovně laděné běžkaře to ale není dobrý výběr, bruslit se na šupinách nedá. Každý pokus o skating se rychle změní v nezábavnou a čistou dřinu.

Dva systémy vázání, dva druhy bot

Ještě dříve, než sáhneme po lyžích, je dobré vybrat si boty a vázání. Rozdělení obutí je stejné jako u lyží, tedy na klasiku, bruslení a combi. Bruslařské boty jsou nejvyšší, vyztužené skeletem a s pevnou podrážkou. Drží nohu pevně v kotníku, ale pro klasiku jsou zcela nevhodné. Rychle byste si v nich odřeli paty. Otlaky a puchýře rozhodně příjemný zážitek nepřinesou.

Boty na klasiku jsou měkčí, zatímco boty „combi“ jsou opět něčím mezi. Boty na běžky vybírejte pečlivě tak, aby byly pohodlné a dobře seděly na noze. A podle toho, jakou si vyberete obuv, zvolte vázání.

Na běžkách se používají dva základní systémy vázání: NNN (New Nordic Form) a SNS (Salomon Nordic System). Oba systémy jsou kvalitní, mají jedinou, ale zásadní nevýhodu – nelze je vzájemně kombinovat. Takže platí, že na vázání NNN můžete použít pouze botu na tento systém. A totéž platí pro systém SNS.

Důležité je oblečení i parťáci

Zbývají hůlky. Jsou delší než sjezdařské. Ty na klasiku po ramena, na bruslení zhruba o 10 centimetrů delší, takříkajíc pod nos. Důležité je vhodné funkční oblečení. Lepší je několik slabších vrstev než vyrazit v teplé zimní bundě, v níž se rychle zpotíte a později vám může hrozit prochlazení. Doporučuje se mít s sebou náhradní triko a lehkou větrovku.

To, jak si běžky užijete, závisí i na dalších faktorech – na výběru trasy, na počasí, kvalitě sněhu a běžecké stopy. A také na výběru parťáků, s nimiž do stopy vyrazíte. Rozhodně ale nejezděte sami. Na delší a náročnější tratě rozhodně ne! Dva jsou minimum. Tak skol!

Přečtěte si také

Mořské řasy se pyšní titulem superpotraviny

Mořské řasy se pyšní titulem superpotraviny

Oplývají rozličnými tvary, od listů hlávkového salátu až po dlouhé špagety, a některé z nich najdete až v hloubce sedmi tisíc metrů pod mořskou hladinou. Řeč je o mořských řasách, které jsou doslova nabité prospěšnými látkami. Pobřežní národy znaly tyto superpotraviny již před dlouhými tisíci let a začlenily je i do tradiční medicíny. A mořské řasy by neměly chybět ani v současném zdravém jídelníčku.

Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Běh v zimě? Neprochladnout a být vidět

Zkušení ultramaratonci i začátečníci, kteří zatím zápolí i s tím, aby oběhli vlastní dům, mají to hlavní společné: Nejdůležitější z celé trasy je první krok – ten krok, který je zvedne z gauče.