Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.

Vadné držení těla ani nedostatek pohybu během dne nelze dohnat dvakrát týdně v posilovně. Dřina ve fitness centrech mnohdy dokonce spíše uškodí. Prospívá mu naopak přirozený pohyb, jehož cílem není izolovat jednotlivé svaly, ale respektovat tělo a přírodní zákony. Při cvičení přirozeným způsobem nemusíte vynakládat tolik energie. Postupně zjistíte, že to není práce, ale spíš hra. O co se jedná? Namísto umělých cviků z posiloven zařaďte do běžného dne co nejvíce praktických a přirozených pohybů. Běhejte do schodů, choďte pěšky, šplhejte, balancujte na obrubníku, skákejte. To všechno jsou pohyby založené na principech přirozených dětských pohybů (vývojové kineziologie), které fungují výborně i u dospělých. 

TIP I: I když pracujete v kanceláři, můžete zapojit přirozený pohyb. Inspirujte se tím, v jakých pozicích sedávají příslušníci přirozených národů nebo malé děti. Sedí v hlubokém dřepu, ve kterém jsou kolena ohnutá tak, že zadní část stehen se dotýká lýtek, paty zůstávají na podlaze a páteř je narovnána v neutrální poloze. Pokud je to možné, využívejte tuto polohu k odpočinku.

TIP II: Najděte si ve vašem okolí strom s větvemi nebo si v místnosti nainstalujte mezi zárubně dveří posilovací tyč a pravidelně se „věšte“.

Protáhněte se během dne

  • Šíje a krční páteř: Chodidla položte na zem, narovnejte záda. Levou ruku si položte na pravé ucho a s výdechem pomalu táhněte hlavu na levou stranu. Bradu přitahujte šikmo k rameni. Prostřídejte obě strany.
  • Horní část páteře: Vsedě si natočte židli čelem ke zdi tak, aby se vaše kolena dotýkala zdi. Ruce zdvihněte nad hlavu, předloktí položte přes sebe a opřete je o stěnu. S výdechem jemně protlačujte ramena směrem ke zdi. Ucítíte jemný tah na horní část páteře, hlavně mezi lopatkami. Hrudní páteří několikrát pomalu zapružte směrem dopředu.
  • Střední část zad: Zůstaňte sedět na židli, vytočte trup a přitáhněte se rukama za opěradlo nebo područku židle na protilehlé straně. V této pozici chvíli vydržte a protáhněte si svaly podél páteře ve střední části zad. Snažte se je prodýchat. Strany vystřídejte.
  • Kyčle: Vsedě na židli položte kotník levé nohy na stehno pravé. Koleno levé nohy nechte volně viset dolů k zemi a nakloňte se k pravému stehnu tak, abyste cítili protažení v oblasti levé kyčle. Nohy vystřídejte.
  • Nohy: Posuňte se na přední okraj židle. Nohy natáhněte před sebe, kolena nechte propnutá. S výdechem přejděte do předklonu a přitáhněte břicho ke stehnům. Protáhnete tím nejen zadní strany nohou, ale uvolníte také bederní i krčí páteř.

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Propolis. Zázračná medicína od zázračných zvířat

Propolis. Zázračná medicína od zázračných zvířat

O jedinečných vlastnostech včelího medu už jsme se přesvědčili. Naší pozornosti by ale neměl uniknout ani další produkt tohoto zázračného hmyzu. Propolis účinně pomáhá při zánětech takřka jakéhokoliv druhu a látky v něm posilují obranyschopnost.