Chcete být zdravější? Není to žádná věda

Chcete být zdravější? Není to žádná věda

Časté a prudké změny počasí, přepracování a stres vedou k tomu, že nachlazení střídá viróza a virózu nachlazení. Jak zvýšit imunitu v období, kdy všichni kolem kašlou a kýchají? Podle imunologů je to jednoduché. Postarejte se o sebe a zbytek nechte na svém imunitním systému.

Jídelníček jako výzva

Hledáte způsob, jak si zvýšit imunitu? Podle odborníků je nejúčinnější stará dobrá kombinace vyváženého jídelníčku a dostatku pohybu. Jídelníček by měl být rozmanitý, měl by zajišťovat přísun všech základních živin, ale měl by být také chutný. Přistupte ke změně stravování jako k výzvě. Nacházejte si nové chutě a kombinace a nahrazujte nevhodné potraviny vhodnějšími tak, abyste s výsledkem byli co nejvíce spokojení. Chránit se proti virům a bakteriím vám pomůže dostatek ovoce, zeleniny, celozrnné výrobky a potraviny bohaté na antioxidanty, jako je právě barevné ovoce a zelenina, dále ořechy, semena, rostlinné oleje nebo klíčky.
 

Pohyb s radostí

Lidé se sedavým zaměstnáním jsou mnohem náchylnější k nachlazení, virózám a dalším nemocem. Pokud nejste na pohyb zvyklí, nesnažte se „strhnout“ všechno najednou. Zavádějte pohybovou aktivitu do celkového plánu postupně a intenzitu i frekvenci zvyšujte jen pozvolna. Prospěje vám i prostá chůze. Pro začátečníky je vhodné i střídání běhu a chůze, takzvaný jogging, nebo nordic walking, severská chůze s holemi. Hlavní je radost z pohybu, která přináší „půl zdraví“.

Dostatek spánku

Naši předci věděli, jak je spánek podstatný, a ještě před sto lety mu věnovali o hodinu až hodinu a půl denně více, než je běžné dnes. Kromě zkrácení spánku se v dnešní době prohlubují nepravidelnosti v režimu, zvětšují se rozdíly mez spánkem ve všedních a volných dnech a zhoršují se podmínky, ve kterých spíme. Existuje přitom prokazatelná souvislost mezi náchylností k nemocem a nedostatkem kvalitního spánku. Lidé, kteří málo spí, riskují nejen onemocnění, ale také reaktivaci starého viru, který může způsobit jiné, často závažnější onemocnění. Typickým onemocněním způsobeným probuzeným virem je například pásový opar nebo neštovice.

Čisté ruce

Mytí rukou nás může ochránit před mnohými nemocemi. Překvapivě však tuto jednoduchou činnost nevykonáváme vždy správně. Přitom k tomu stačí jen voda, mýdlo a deset jednoduchých zásad. Pokud nemáte k dispozici vodu a mýdlo, použijte dezinfekční gel, který si můžete pořídit v kapesní velikosti v každé drogerii. Oceníte ho především na cestách nebo na nákupech.

Ruce si myjte po dobu 15–20 sekund, a to vždy:

  1. Po příchodu domů
  2. Po použití toalety
  3. Před a během přípravy jídla a před každým jídlem
  4. Poté, co jste cestovali hromadnou dopravou
  5. Po kontaktu s předměty užívanými mnoha osobami, jako jsou peníze, nákupní košíky apod.
  6. Po smrkání, kýchání, kašlání
  7. Před a po ošetření poranění
  8. Poté, co jste byli v kontaktu s nemocnou osobou, a po návštěvě nemocnice či lékařské ordinace
  9. Po kontaktu se zvířaty
  10. Po manipulaci s odpadky

Zdravá střeva

Probiotika příznivě ovlivňují střevní flóru, a chrání tak organizmus před nemocemi, především zánětlivého původu. Dobrou volbou jsou výrobky obsahující „přátelské“ živé bakterie, například jogurty nebo zakysané výrobky. Skvělým pomocníkem střev je také kysané nepasterizované zelí, korejský fermentovaný pokrm kimchi připravený z nakládané a kvašené zeleniny nebo fermentovaný nápoj kombucha.

 


 

Přečtěte si také

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Věděli jste, že člověk dokáže přežít i několik týdnů bez jídla, ale bez vody jen pouhé dva až tři dny? Právě proto je důležité vybalancovat příjem tekutin s jejich výdejem a neopomíjet správný pitný režim.