Halloween je čas dýní. Září za oknem i v kuchyni

Halloween je čas dýní. Září za oknem i v kuchyni

Ačkoliv Halloween nemá v Česku příliš dlouhou tradici, některé zvyky spojené s touto anglosaskou tradicí už u nás zdomácněly. Oblíbené jsou halloweenské dekorace, především lucerny z vydlabaných dýní, které poslouží jako krásné ozdoby potemnělých zahrad a příbytků. A dýně kralují i v podzimní kuchyni!

Kde se vzal Halloween?

Noc z 31. října na 1. listopadu byla pro staré Kelty výjimečná. Věřili, že duše zemřelých předků navštěvují tento svět a je třeba jim posvítit na cestu, aby se v pořádku vrátily zpátky. K tomu sloužily svítilny zhotovené z vydlabaných řep a tuřínů. Halloween je, stejně jako naše Dušičky, pozměněnou verzí této prastaré keltské slavnosti zvané Samhain. Původní „All Hallows’ Evening“, tedy „večer všech svatých“ si lidé postupem času zkrátili na „Halloween“. V 19. století rozšířili irští přistěhovalci svátek do Ameriky, kde vydlabané tuříny nahradily dýně a původní význam svátku ustoupil strašidelným převlekům, hororovým historkám a koledování. Ve velkých městech se pořádají halloweenské průvody v maskách, z nichž nejznámější je newyorský The Village Halloween Parade.

Dýně patří i na talíř

U nás se ujaly především vydlabané svítící halloweenské dýně, které zdobí zahrady a domy. Na podzim by ale dýně neměly chybět především na talíři. S plody dýní se můžete v kuchyni opravdu vyřádit. Připravíte z nich pestrou škálu pokrmů, od oblíbené polévky po sladké lívanečky. Dýně jsou nejen velmi chutné, ale také zdravé. Obsahují důležité minerály a karotenoidy betakaroten a alfa-karoten, ze kterých si organismus vytváří vitamín A. Vysoký podíl vody a vlákniny je skvělá kombinace podporující trávení. Vláknina na sebe váže toxiny a současně pozitivně ovlivňuje práci trávicího traktu.

Z jakých druhů vybírat?

Mezi nejoblíbenější patří jasně oranžová japonská dýně Hokkaidó, jejíž dužina má příjemnou nasládlou chuť podobnou chuti pečených kaštanů. Výhodou je, že tento druh dýně nemusíte před zpracováním loupat, protože slupka během tepelné úpravy rychle změkne. Velmi chutná je máslová dýně, která má semínka uložená jen v dolní zaoblené části, a proto z ní při zpracování vzniká jen minimum odpadu. Vyzkoušejte také špagetovou dýni, jejíž dužina se varem rozpadá na jednotlivá vlákna připomínající špagety, nebo výrazně žebrovanou muškátovou dýni s aromatickou dužinou.

TIP: Jak poznáte zralou dýni? Zralý plod je těžký, což je známka toho, že obsahuje více dužiny. Příliš lehké dýně jsou buď plné semínek, nebo jsou vyschlé. Před zpracováním ponechte dýni nějakou dobu při pokojové teplotě. Část škrobů se přemění na cukr, a dužina tak zesládne.

Připravte si zdravé zobání

Vyjměte z dýňové dužiny semínka, propláchněte je vodou a nechte usušit. Můžete je nasucho opražit na pánvi nebo upéct v troubě. Semínka se skvěle hodí do salátů či do pečiva nebo se dají zobat jen tak. Dýňová semínka oříškově nasládlé chuti obsahují zinek, vitamín E, vitamíny A, D, vitamíny skupiny B a minerální látky. Jsou také zdrojem prospěšných mastných nenasycených kyselin, které snižují cholesterol, působí příznivě na krevní tlak a snižují tak riziko infarktu a mrtvice.

Dýňový dip 

Suroviny:

  • 300 g dýně
  • 100 ml vody
  • 50 g kozího sýra
  • 1 šalotka
  • sůl
  • čerstvý tymián

Postup:

Dýňovou dužinu nakrájejte na malé kostičky, vložte do hrnce, zalijte vodou a přiveďte k varu. Vařte na mírnějším plameni asi 10 minut, až dýně změkne a voda se téměř vypaří. Měkkou dýni přemístěte do hlubší misky, přidejte na kostky nakrájený kozí sýr a vše dokonale rozmixujte. Přidejte na drobné kostičky nakrájenou šalotku a dle chuti čerstvý tymián a sůl. Podávejte spolu s kousky nakrájené čerstvé zeleniny, pečivem či slanými krekry.

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.