Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Při přípravě dětských pokrmů dávejte přednost vaření, dušení a vaření v páře. Pokud se rozhodnete péci nebo grilovat, volte zdravější alternativy. Smažené pokrmy jsou nejméně vhodné, a proto je zařazujte do dětského jídelníčku jen výjimečně.

Pečte zdravěji, bez připálenin

Pečené kuře je oblíbená dětská pochoutka. Drůbeží maso je pro děti vhodné, méně vhodná je však připálená drůbeží kůže. Při pečení pokrmů nepřekračujte hranici 200 °C, protože při vyšších teplotách se tvoří nežádoucí karcinogenní látky. Zdravější alternativou je připravovat pokrmy v parní troubě, která využívá beztlakou páru, jejíž teplota nepřesahuje 100 °C. Zachovává se při tom až o polovinu více cenných vitaminů, minerálních látek a stopových prvků než při běžné tepelné úpravě.

  • TIP: Ryba by se měla objevit v dětském jídelníčku dvakrát až třikrát týdně. Pokud se rozhodnete pro přípravu v pečicí troubě, zabalte rybu do pergamenového papíru vymaštěného olejem či máslem. Balíček pečlivě utěsněte, aby z něj neunikala pára. Díky tomu se v rybím mase zachová více cenných živin.

Při grilování pozor na odkapávající tuk

Grilování patří k letní pohodě na zahradě. Při přípravě grilovaných pokrmů pro nejmenší strávníky bychom však měli být opatrní. Zabraňte tomu, aby šťáva z masa odkapávala do ohně; vznikají tím toxické karcinogenní spaliny, které působením teplého vzduchu stoupají zpět na povrch potravin. Dětem nikdy nepodávejte zuhelnatělé části. Také je třeba pohlídat, aby maso bylo dostatečně tepelně upravené, a to nejen na povrchu, ale i uvnitř. Používejte kvalitní grilovací uhlí, ze kterého se neuvolňují nebezpečné zplodiny, a gril před každým používáním důkladně očistěte od všech připálených zbytků.

  • TIP: Některé typy grilů jsou vybavené trychtýřem, který odvádí odkapávající tuk a šťávy do sběrné misky. Zdravější alternativu nabízí vodní gril, u kterého rozpálený tuk odkapává do vodní lázně, nebo plynový gril, u kterého k přepalování tuku vůbec nedochází.

Smažené jen výjimečně

Smažené pokrmy mají děti ve velké oblibě, patří však mezi nejméně vhodné. Pokud je teplota při smažení vyšší než 200 °C, vznikají zdraví škodlivé látky. Nepříznivé je rovněž velké množství tuku, protože pokrm má vysokou energetickou hodnotu. Omezte proto smažená jídla v dětském jídelníčku na minimum, a pokud smažíte, používejte tepelně stabilní tuky, jako je rafinovaný olivový olej nebo olej řepkový. Před podáváním odsajte přebytečný tuk papírovým ubrouskem. Již jednou zahřátý tuk nepoužívejte opakovaně. Postupně se v něm hromadí škodlivé oxidační látky.  

Přečtěte si také

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Každý asi slyšel, že pokud budeme pár desítek minut na slunci, tělo si vitaminu D vyrobí samo dost. A co si tělo nevyrobí, polkneme v prášku. To je nesprávná a velmi zjednodušená úvaha. Skutečnost je v mnoha ohledech složitější a zjistit, proč nám „déčko“ chybí, je občas pěkná detektivka.

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

I doma se dá cvičit, hýbat se a nemusíte přitom mít luxusně zařízenou posilovnu nebo špičkové vybavení. Tou úplně základní možností je cvičit s vahou vlastního těla – od protahování až po posilování. Stačí si jen během dne vyhradit určitý čas a začít.