Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování označuje plavání a cvičení s miminky, které má mnoho výhod. V první řadě je pro vaše děťátko velmi prospěšné a příjemné. Můžete ho provádět doma již od neútlejšího věku miminka a nepotřebujete k tomu žádné zvláštní vybavení. Stačí jen velká vana a know-how.

Kdy začít (a skončit)?

Koupání, plavání a pobyt ve vodě obecně působí na děti blahodárně, a to i na ty úplně nejmenší. Do „dospěláckého“ bazénu se s nimi vydejte až po půl roce života a do té doby se věnujte domácímu vaničkování. S tím lze začít, jakmile se miminku zahojí pupíček, což je většinou do dvou týdnů od narození. Od zhruba devátého týdne života miminko vydrží ve vodě déle a „cvičení“ si více užívá. Nejpozději kolem osmého měsíce je pak vhodné přejít do velkého bazénu, protože děťátko je již těžké a velké a manipulace ve vaně s ním není tak snadná.

Jak začít a co je třeba?

Dobrá zpráva je, že kromě klasické velké vany a osušky nepotřebujete k vaničkování žádné další pomůcky. Vanu napusťte až po okraj, abyste se nemuseli k miminku příliš naklánět a neztráceli stabilitu. Čistá voda by měla mít teplotu kolem 37 stupňů. Pokud plánujete, že později přejdete k plavání ve velkém bazénu, postupně teplotu vody snižujte až na 32–34 stupňů, aby se váš plaváček otužil. Ideální je vaničkovat v domácím prostředí, které dítě důvěrně zná. Navíc nemusíte po skončení „lekce“ odnášet rozehřáté miminko ven. Vaničkování není žádná velká věda, má však svá pravidla a metody. Pokud jste začátečníci, rozhodně nezačínejte bez odborného zaškolení. Lektora vaničkování si můžete pozvat až domů. Nechte si vše vysvětlit a začněte vaničkovat pod jeho dohledem.

Jak často a kdy?

Vaničkování se meze nekladou. Myslete jen na to, že pokožka miminka je citlivá a časté namáčení ji vysouší. Hrátkám ve vaně se věnujte ve chvíli, kdy je děťátko dobře naladěné, nakrmené a odpočinuté. Rozmrzelému miminku se do cvičení nebude chtít. Pokud nemá náladu, odložte vaničkování na jindy. Nemusíte plnit „normy“. Jde především o příjemně strávený společný čas. Totéž platí i o vás. Pokud si nejste něčím jistí a vaničkování vás proto stresuje, poraďte se s odborníkem.

A proč vlastně vaničkovat?

Vaničkování má blahodárné účinky, a to po fyzické i psychické stránce. Pobyt ve vodě miminko otužuje, zlepšuje peristaltiku střev a zažívání, zmenšuje nebo zcela odstraňuje některé odchylky ve vývoji, posiluje svalový aparát a podporuje cévní systém, napravuje nesprávné držení tělíčka a řeší některé problémy v motorickém vývoji. Pobyt ve vodě je prospěšný také vzhledem k psychomotorice miminka. V neposlední řadě prohlubuje vztah kojence s rodiči a přispívá k pohodové rodinné atmosféře. A to nejlepší na konec. Děťátko se pobytem ve vodě příjemně unaví a pak lépe spí.

Strach z vody není vrozený

Těšíte se, že strávíte hezké společné chvíle, místo toho však miminko pláče a všemožně se brání vodě? Uvědomte si, že strach z vody není vrozený, ale získaný až po narození. Prvních devět měsíců si miminko pluje v plodové vodě, která pro něj představuje bezpečné a přirozené prostředí. Obavy z vody s sebou přinášejí až první špatné zkušenosti, nejčastěji příliš teplá nebo studená voda, zima v místnosti, kde se koupe, nevhodná poloha při koupání (ideální je takzvané „klubíčko“) nebo nešetrné zacházení s miminkem, které je často dáno nejistotou rodiče. Správně prováděné vaničkování je jednou z cest, jak miminko zbavit strachu z vody. Přechod do „velkého“ bazénu pro něj pak bude hračka.

Přečtěte si také

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je nenahraditelným zdrojem živin nezbytných pro správný růst a vývoj, a proto by mělo mít v jídelníčku dětí své pevné místo. Kromě oblíbeného drůbežího neopomíjejte takzvané „červené“ maso ani ryby.

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Děti si utvářejí vztah k pohybu již od nejútlejšího věku. Kdy a jak s nimi začít? Jděte jim příkladem a ukažte jim, že pohyb a později i sport je součástí zdravého životního stylu. Ovšem nezapomínejte ani na to, že pohybové aktivity by měly děti bavit a měly by jim přinášet radost.