Pět superpotravin, které neudělají průvan v peněžence

Pět superpotravin, které neudělají průvan v peněžence

Řečeno hudební terminologií, superpotraviny jsou aktuálně velkým hitem. To proto, že zdravý životní styl, do něhož samozřejmě spadá i zdravá výživa, je zkrátka IN. Oprávněně. Konzumovat potraviny plné živin, vitaminů působících pozitivně na naše zdraví, to je bez diskuze dobrá volba. Většinou když se ale řekne superpotravina, mnozí si představí exotické plodiny a potraviny. A v drtivé většině případů také za poměrně vysokou cenu. Existují ale také potraviny, které rozhodně neudělají žádný velký průvan ve vaší peněžence a přívlastek super jim náleží zcela právem. Pojďme se na některé z nich podívat.

Možná budete sami překvapení, jaké potraviny a proč patří mezi superpotraviny. A ani nemusíte navštěvovat žádné luxusní prodejny s exotickými plodinami s cizokrajnými názvy. Upřímně řečeno, leckdy jde spíš o marketingové hrátky než o fakticky blahodárné, neřkuli až zázračné účinky na lidský organismus.

Co třeba obyčejná vejce?

Perfektním příkladem toho, že superpotravina nepotřebuje žádný tajuplný název, jsou vejce. Jsou rychlým zdrojem bílkovin a nejlepší jsou samozřejmě od slepic chovaných mimo klecové chovy a podobné velkokapacitní objekty. Vejce jsou doslova našlapané množstvím výživných látek – vitaminy, minerály, obsahují železo na posílení imunity, fosfor a vápník přispívají ke zdravým kostem. Obsahují také antioxidanty, které chrání před očními chorobami. A jsou zdrojem cholinu, bioaktivní látky, která napomáhá správnému fungování jater, nervů i metabolismu a je klíčovou látkou pro vývoj mozku malých dětí.

Vejce

A dalším trumfem vajec je i to, že proteiny, které obsahují, jsou vhodné před sportovním výkonem i po něm. Jsou potravinou, která dokáže zasytit a omezit pocit hladu, což může napomoci i při snaze shodit nějaké to kilo nadváhy. Stručně řečeno, dost dobrých vlastností na to, aby vejce patřila do skupiny superpotravin.

Česnek nejen pro pravý šmak

Naše babičky o něm hovořily jako o penicilinu našich zahrádek. Něco na tom určitě je. Česnek dodá jídlům nejen ten pravý šmak, ale nabízí ještě mnohem víc. Konzumace česneku zlepšuje krevní tlak a současně zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu, což má pozitivní vliv na funkci kardiovaskulárního systému.

Česnek

I různé vědecké studie potvrzují, že konzumace česneku dokáže snížit riziko mrtvice, protože ředí krev a minimalizuje tvorbu krevních sraženin. A když se vrátíme k našim babičkám – vysoké množství alicinu proměňuje česnek v jedno z nejlepších přírodních antibiotik, které působí dezinfekčně. Kromě toho efektivně likviduje bakterie a houby.

Neoprávněně podceňovaná játra

Řada lidí nejspíš s opovržením ohrne nos, ale je to tak. Játra jsou superpotravinou, byť hodně podhodnocenou a podceňovanou. A je jedno, zda hovoříme o játrech hovězích, vepřových či kuřecích, i když hodně záleží na tom, s čím se dotyčné zvíře během života setkávalo. Logicky platí, čím zdravější prostředí při chovu zvířete, tím pozitivnější efekt na naše zdraví.

Játra

Játra jsou zdrojem bílkovin, obsahují významné množství vitaminu D a jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin. Konkrétně hovězí játra obsahují všechny vitaminy řady B, množství dobře využitelného železa, zinku, mědi a také folátu, tedy kyseliny listové. Dát si játra jednou týdně je dobrá věc pro posílení zdraví. A ještě lepší je to, že v obchodě je to většinou nejlevnější kus masa v nabídce.

Datle jsou skvělou svačinkou

Naše tělo je motor, který potřebuje kvalitní palivo. Tím se mohou stát třeba i datle, přestože je má většina lidí spojené spíš s předvánočním obdobím v podobě méně obvyklého mlsání. Ale nenechte se mýlit. Datle jsou doslova našlapané energií. V pouhých 100 gramech je až 275 kcal, což je zhruba 11 % denní energetické spotřeby dospělého člověka.

Datle

Obsahují ale i prospěšnou vlákninu, vitaminy B a jsou bohaté na minerály, mj. draslík, hořčík či vápník. Datle jsou proto skvělou svačinkou před tréninkem nebo sportovním výkonem, protože dodají potřebnou dávku energie navíc.

Červená řepa překvapí

Zelenina si na žebříčku potravin prospěšných lidskému zdraví stojí všeobecně hodně vysoko, ale červená řepa, byť je to opět tak trochu podceňovaná potravina, figuruje na těch nejvyšších příčkách. Obsahuje dvě významné složky – betain a dusíkaté sloučeniny, které stimulují svalový růst a podporují rychlou regeneraci. Navíc betain pomáhá chránit organismus před rakovinou a jinými degenerativními nemocemi.

Řepa

Řepa je bohatým zdrojem vitaminů A, B a C, které zlepšují imunitu. Obsahuje rozpustné vlákniny napomáhající při detoxikaci organismu a při trávení. Kromě toho zlepšuje činnost mozku a má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. A co je skvělé – je k dostání prakticky po celý rok a její cena rozhodně neudělá díru ve vašem rozpočtu.

Samozřejmě najdete i spoustu dalších superpotravin. A nejen těch exotických, jimiž jsou třeba avokádo, chia semínka, acai, quinoa či kokos. Bohatě si vystačíte i s tím, co se nabízí doma.

Přečtěte si také

Některé oční vady lze léčit pouze v dětském věku

Některé oční vady lze léčit pouze v dětském věku

Novorozené miminko rozeznává pouze obrysy věcí a lidí kolem sebe. Zrak se ještě dlouho vyvíjí, než dospěje k dokonalosti. Pokud si chcete ověřit, že je vidění vašeho děťátka v pořádku, vyzkoušejte si jednoduché domácí testy a v případě pochybností se neváhejte obrátit na lékaře.

Antibiotika pomáhají. Obezřetnost při jejich užívání je ale na místě

Antibiotika pomáhají. Obezřetnost při jejich užívání je ale na místě

Nasadíme antibiotika… Kdo z nás tuhle větu z úst ošetřujícího lékaře někdy neslyšel? Pro většinu pacientů spásonosná slova znamenající začátek cesty za odstraněním zdravotních potíží, které nás sužují. Antibiotika zkrátka uzdravují i zachraňují životy. Jenže to nemusí platit vždy. To proto, že stále přibývá bakterií odolných vůči antibiotikům jako důsledek nadměrné spotřeby těchto léků, stejně jako jejich nesprávného užívání. I na to upozorňuje ve své kampani letošní, už dvanáctý Evropský antibiotický den, který opět připadne na 18. listopadu.