Domácí i profesionální dentální hygiena vám ušetří tisíce

Domácí i profesionální dentální hygiena vám ušetří tisíce

Zdravé a krásné zuby nejsou samozřejmost. Za zářivým úsměvem stojí každodenní domácí péče a pravidelné návštěvy zubaře a dentální hygieny. Pečlivá prevence se vyplatí. Je totiž mnohem jednodušší a levnější onemocněním v ústní dutině předcházet než je léčit.

Zuby ohrožuje zubní plak a kámen

Mezi nejběžnější dentální problémy patří tvorba zubního plaku a zubního kamene. Zubní plak se tvoří na povrchu zubů a především podél linie dásní již několik hodin po vyčištění chrupu. Obsahuje bakterie, které mění cukr z potravin a nápojů na kyseliny narušující zubní sklovinu. Silná vrstva zubního plaku tak může zapříčinit vznik zubního kazu, chronický povrchový zánět dásní (gingivitidu) až hlubší zánět vedoucí k nezvratným změnám na dásních (parodontitida). Usazený zubní plak již po několika dnech špatné ústní hygieny tvrdne a mění se v zubní kámen, na který již běžná domácí péče nestačí.

Na dentální hygienu dvakrát ročně

Kromě preventivních prohlídek u zubaře by měla být samozřejmostí pravidelná péče dentálního hygienisty, a to alespoň dvakrát ročně. Dentální hygienista, většinou hygienistka, vykonává praxi samostatně v zubní ordinaci a úzce při tom spolupracuje se zubním lékařem a ostatními členy dentálního týmu. Jak návštěva dentální hygieny probíhá? Dentální hygienistka zjistí celkový stav pacienta, vyšetří ústní dutinu a seznámí se s jeho domácí ústní hygienou. Odstraní zubní plak a kámen nad dásní a pod dásní, zprůchodní mezizubní prostory, odstraní pigmenty zubní skloviny, provede fluoridaci, případně i bělení zubů. Pokud je vrstva zubního kamene masivní, dásně příliš krvácejí nebo je povrch zubů pokrytý silnou pigmentací, je třeba ošetření rozložit do několika návštěv. Neméně důležitou součástí prevence je výběr vhodných dentálních pomůcek a nácvik techniky čištění, který je klíčový pro následnou domácí péči. Podstatná je pravidelná mezizubní hygiena, která se u nás mnohdy ještě opomíjí.

Devět pravidel pro čisté a zdravé zuby

  1. Čistěte si zuby alespoň dvakrát denně, ráno a před spaním.
  2. Pro ranní čištění není důležité, zda se nejdřív nasnídáte a pak si vyčistíte zuby, nebo naopak. Zuby si ale vždy čistěte s půlhodinovým odstupem od jídla.
  3. Kartáček přikládejte na rozhraní zubu a dásně pod úhlem 45 stupňů, nikoliv kolmo.
  4. Krouživými pohyby čistěte postupně zub po zubu ze všech stran.
  5. Důležitá je technika, nikoliv délka čištění. Čistěte si zuby tak dlouho, dokud nejsou čisté. Kontrolu proveďte přejetím jazyku po povrchu zubů, který by měl být hladký.
  6. Nezapomínejte na mezizubní prostory. Jednou denně používejte mezizubní kartáčky a nit, které dokážou vyčistit prostory nedostupné pro klasický kartáček. S výběrem správné velikosti mezizubního kartáčku (rozlišují se barevně) vám pomůže dentální hygienistka.
  7. Pořiďte si kartáček s malou pracovní hlavičkou a s měkkými, stejně dlouhými štětinkami. Nestejně dlouhá vlákna nečistí povrch zubů rovnoměrně, příliš tvrdé štětinky zuby zbytečně drhnou. Čím víc vláken, tím lépe kartáček čistí; optimální počet štětiček je 1 500. Alternativou k manuálnímu kartáčku je elektrický sonický kartáček.
  8. Zubní pasta, stejně jako ústní voda, jsou pouze doplňky správné zubní péče. Značka zubní pasty proto není důležitá. Při výběru se můžete zaměřit na pasty s vyšším obsahem fluoridů, které se vážou na povrch skloviny a zpevňují ji.
  9. Dvakrát ročně absolvujte preventivní prohlídku u zubaře a profesionální čištění chrupu u dentálního hygienisty. Předejdete tím onemocněním v dutině ústní, jejichž léčba je velmi nákladná. 

Přečtěte si také

Zdravá snídaně. Nastartujte svůj vnitřní motor hned po ránu

Zdravá snídaně. Nastartujte svůj vnitřní motor hned po ránu

Stejně jako auto potřebuje palivo, vaše tělo vyžaduje správné dávkování energie. K tomu, aby zůstalo zdravé a fungovalo celý den, výrazně pomůže zdravá snídaně.

Expedice Nanga Parbat, Rupálská stěna

Expedice Nanga Parbat, Rupálská stěna

Vrchol deváté nejvyšší hory světa Nanga Parbat ležící ve výšce 8 126 metrů je cílem opavského rodáka Tomáše Petrečka a jeho kamaráda a horolezce Marka Holečka. Dobrodružství a extrémy má 39letý Petreček, civilním zaměstnáním profesionální hasič, evidentně v genech, protože i jejich výstup na nejvyšší horu Pákistánu, jejíž název v překladu znamená Nahá hora, bude unikátní. Oba horolezci se na vrchol vydají prvovýstupem proslulou a obávanou Rupálskou stěnou, která je s převýšením 4 600 metrů nejvyšší stěnou světa. Navíc tzv. alpským stylem, tedy bez cizí pomoci, bez použití kyslíku a předem připravených fixních lan.