Mazejte létem! Napřed si však namažte pleť

Mazejte létem! Napřed si však namažte pleť

V létě se člověku nejlíp běží, když je pořádně namazaný. Samozřejmě nikoliv alkoholickými nápoji, ale kvalitním opalovacím krémem. Žertem to jde říct ještě jinak: Mazejte běhat, ale namazaní!

Léto sice vypadá jako ideální období pro běhání, ale aby tomu tak skutečně bylo, je třeba dodržovat několik zásad. Kromě hlídání pitného režimu, což je za horkého počasí důležitější než jindy, je podstatná i péče o pleť.

Banální, leč patrně nejužitečnější rada zní, že není vhodné běhat na ostrém slunci. Vydat se na trať v poledních paprscích je prvním předpokladem, aby si člověk běh nejen neužil, ale navíc si způsobil úpal či si spálil pokožku. A i v případě, že se sportování odehrává ráno či večer za přijatelnějšího počasí, je nutné myslet na prevenci proti možným nepříjemnostem.

Zatímco na pláži se lidé mažou opalovacím krémem i několikrát za den, při sportu něco takového opomíjejí. Přitom možností schovat se do stínu je zpravidla daleko méně než při lenošení u vody. Na delší výběhy je dobré vzít si do kapsičky opalovací krém, i když obvykle stačí si poctivě pleť ošetřit před startem.

Věnujte pozornost výběru opalovacího prostředku

Volbu opalovacího krému není při tělesných aktivitách radno podceňovat. Zavání lehkomyslností použít před výběhem krém, s nímž dosud neměl běžec zkušenost – může se to vymstít, poněvadž případná alergie na určité složky obsažené v krému se mnohem agresivněji projeví na zpocené pokožce. Shrnuto: Dermatologicky testovaný krém s vyšším faktorem ochrany nic nezkazí.

Když už byl zmíněn pot: Sportovci by měli myslet na to, že právě ten rychleji neguje ochranu krému. Některé přípravky nesou rovnou označení „Sport“, u nich by měla být minimálně teoreticky zaručena větší výdrž.  Při „polykání“ větší dávky kilometrů, což znamená delší dobu strávenou na slunci, není od věci zhruba po dvou hodinách myslet na další vrstvu krému. Vynechat by se neměly hlavně citlivé partie – nos, čelo, uši, zátylek, klouby, ale rovněž nárty a lýtka, jsou-li odhalené.

Opalovacím krémem nemusí ochrana pleti končit. Především ve větších nadmořských výškách se síla slunečního záření zvyšuje; jde mu čelit i speciálním sportovním oblečením s UVB ochranným faktorem. Pokud takové oblečení běžec nevlastní, namazat by se měl i pod tím, co má na sobě.

Jak při běhu zabránit opruzeninám?

V létě hrozí více než jindy i opruzeniny čili zčervenání pokožky projevující se – většinou po doběhu – nepříjemným pálením. Ultramaratonci řeší problém silikonovým lubrikačním gelem, který aplikují na kritická místa, jakými jsou třísla, podpaží a různé záhyby kůže. Všichni ostatní se ale v drtivé většině opruzeninám vyhnou standardní hygienou, běžnou sprchou po doběhu.

Pánové mívají při delších bězích problém s odřením bradavek; je to velmi nepříjemná a bolestivá záležitost, jež dokáže kazit požitek z běhu. Na druhou stranu jí lze vcelku snadno předejít. A to buď přelepením bradavek náplastí, nebo namazáním hrudi lékařskou vazelínou, jež vydrží i na zpoceném a zahřátém těle. V této souvislosti také platí, že čím jemnější prádlo, tím lepší.

Přečtěte si také

Mytí vlasů bez šamponu? Najděte zdravou alternativu

Mytí vlasů bez šamponu? Najděte zdravou alternativu

Stejně jako se přidávají nežádoucí chemikálie do potravin a nápojů, obsahují je také klasické šampony. Naštěstí se jim lze vyhnout pomocí přípravků z přírodních zdrojů.

Horolezecká expedice Nanga Parbat 2018, Rupálská stěna

Horolezecká expedice Nanga Parbat 2018, Rupálská stěna

Vrchol deváté nejvyšší hory světa Nanga Parbat ležící ve výšce 8 126 metrů byl cílem horolezců Tomáše Petrečka a Marka Holečka. Oba se vydali na nejvyšší horu Pákistánu obávanou Rupálskou stěnou, která je s převýšením 4 600 metrů nejvyšší stěnou světa, bez cizí pomoci, bez použití kyslíku a předem připravených fixních lan.