Péče o pokožku v zimních měsících

Péče o pokožku v zimních měsících

Zimní období s sebou přináší vítr, mráz a nízkou vlhkost. Časté přechody z přetopených interiérů do mrazivého počasí představují zvláštní zátěž pro naši pokožku. Pokud se k tomu přidá ještě časté koupání, horká voda, používání mýdel aj., naše pokožka doslova trpí.

Epidermis – nejsvrchnější vrstva kůže – je tvořena mnoha vrstvami dlaždicového epitelu. Nejsvrchnější vrstvy kůže neustále rohovatí, odumírají, odlupují se a vytvářejí ochranný kožní film. Představte si epidermální kožní buňky jako střešní šindele, které pohromadě drží „lepidlo“, které udržuje kožní buňky ploché, hladké a na místě.

Když se „lepidlo“ uvolní nadměrným čištěním, nízkou vlhkostí vzduchu, suchým vnitřním teplem, poškozením sluncem aj., urychlí se únik vody z pokožky.

 Vrstvy kůže

Jak pokožce pomoci?

Abychom v zimních měsících o pokožku správně pečovali, je potřeba zabránit ztrátě přirozeného povrchového ochranného filmu pokožky a dodat jí látky, které hydratují a utěsňují vlhkost. K takovým látkám řadíme:

1. Látky schopné vázat vodu v pokožce a ve vlhkém prostředí, které pomáhají rohové vrstvě absorbovat vodu ze zevního prostředí. Patří sem urea, glycerin nebo kyselina hyaluronová.

2. Látky, které na povrchu pokožky uzavírají vodu. Jedná se o hydrofobní látky, jako je lanolin, vazelína nebo minerální oleje. Například nefyziologické lipidy (vazelína), pomáhají zlepšit stav suché pokožky vytvořením hydrofobní bariéry, která snižuje transepidermální ztrátu vody (MedPharma Kosmetická vazelína).

3. Látky obsahující složky podobné extracelulárním lipidům, například glyceridy kyseliny linolové, které se nacházejí v lněném, mandlovém a dalších rostlinných olejích.

Co dalšího ještě můžeme udělat?

Existuje mnoho nenákladných a efektivních možnost nebo činností, jak pokožce v zimních měsících odlehčit.

  • Pokud je ve vaší domácnosti suchý vzduch, používejte zvlhčovače.
  • V zimních měsících omezte časté a horké koupele. Vhodnější je jedna pětiminutová sprcha vlažnou vodou. Teplými a častými koupelemi odstraňujete přirozený ochranný film pokožky.
  • Minimalizujte používání mýdel, obzvláště těch parfémovaných a alkoholových výrobků, které mohou odstranit přirozený ochranný film pokožky a způsobit ztrátu vlhkosti.
  • K obnově kožního filmu je nezbytné pravidelné promazávání. Svou pokožku a pleť pravidelně ošetřujte po koupání v zimních měsících spíše mastnějšími krémy. Používejte raději ty, které obsahují vyživující másla z tropických ořechů. Chrání pokožku, ale nevytvářejí na ní těžkou mastnou vrstvu. Po koupeli nezapomínejte promazávat zejména lokty, paty a kolena, které nemají tukové podloží a v zimě doslova trpí.
  • Nezapomeňte chránit před mrazem také pokožku obličeje. U dětí toto doporučení platí dvojnásob, neboť dětská pokožka je více náchylná ke ztrátě vody. Vhodný je například Zimní krém Natural Baby, který neobsahuje vodu a má vysoký podíl lipidů. 

Péče o rty v zimě

Péče o rty nejen v zimním období

Abychom předešli nepříjemnému vysušení a popraskání rtů, dopřejme jim pravidelnou péči v podobě přírodního balzámu, který poskytne rtům potřebnou hydrataci a živiny. Pokud nevíte, který balzám na rty si vybrat, sáhněte po nějakém s obsahem mandlového nebo olivového oleje, vitaminů, bambuckého másla nebo panthenolu. Jedním z takových je například MedPharma Balzám na rty. Popraskané rty jsou mnohdy důsledkem dehydratace organismu, proto ani v zimě nezapomínejte dodržovat pitný režim.

Přečtěte si také

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Žádné plážové pinkání, při badmintonu si dáte pořádně „do těla“

Zima až praští, sněhu po kolena, nebo – a to v našich zeměpisných šířkách platí obvykleji – sněhová břečka, teploty kolem nuly. Zkrátka sportovat venku se příliš nedá. Co s tím? Pohyb je třeba. Ale kde nalézt nějakou sportovní aktivitu, která nezpůsobí příliš velkou díru do našeho rozpočtu a umožní zapojit celou rodinu? Máme tip. Co třeba vyzkoušet badminton?

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Pitný režim: Základ zdravě fungujícího organismu

Věděli jste, že člověk dokáže přežít i několik týdnů bez jídla, ale bez vody jen pouhé dva až tři dny? Právě proto je důležité vybalancovat příjem tekutin s jejich výdejem a neopomíjet správný pitný režim.