Poranit se můžete i doma. Připomeňte si základní preventivní opatření

Poranit se můžete i doma. Připomeňte si základní preventivní opatření

Před šestadvaceti lety vyhlásila Organizace spojených národů 17. říjen Světovým dnem úrazů, který nám připomíná, jak účinně předcházet nebezpečným situacím. Věděli jste, že domácí úrazy jsou stejně časté jako poranění při sportu?

Ačkoliv byste mohli mít pocit, že v bezpečí domova se vám nemůže nic zlého stát, opak je pravdou. Při běžném provozu domácnosti dochází k celé řadě úrazů, které v mnoha případech končí dokonce i smrtí. Nejrizikovějšími zónami jsou kuchyň a koupelna, nejčastějšími oběťmi jsou přitom malé děti a senioři. Jaké jsou nejčastější úrazy v tomto prostředí a jak se před nimi chránit?

  • Třetí nejčastější příčinou smrtelného úrazu dětí jsou popáleniny. Častým scénářem je konev s horkým čajem na stole nebo okraji kuchyňské linky, otevřená rozpálená trouba nebo žehlička odložená na žehlicím prkně. Mějte na paměti, že nádoby s horkou vodou nesmí zůstávat bez dozoru. Pokud používáte ubrus na stůl, vždy ho zajistěte svorkami, aby ho dítě nemohlo strhnout. Na vařiči používejte raději zadní plotýnky, na které dítě nedosáhne, nebo plotnu zajistěte speciální ochranou (ohrádkou). Novější typy pečicích trub bývají opatřeny pojistkou proti otevření, případně si lze troubu bezpečnostní pojistkou dovybavit.
  • Ostré předměty ukládejte z dosahu dětských rukou. Řezná poranění jsou častá i u dospělých. Nože vždy vkládejte do zásuvky ostřím dolů nebo si pořiďte speciální blok na nože.
  • Nenechávejte v dosahu malých dětí léky ani drogerii jako prací prášky, tablety do myčky apod. Vše, co by dítě mohlo lákat k ochutnání, přemístěte do horních skříněk. Nebezpečné chemikálie uchovávejte v původních obalech, nepřelévejte je do PET láhví od nápojů, které mohou zmást i dospělého. Mějte na paměti, že devět z deseti otrav u dětí se stane doma.
  • Pokud máte doma malé dítě, nikdy nenechávejte bez dozoru okna ani dveře nebo vrátka. I batole je schopné přisunout si k oknu židli, aby se podívalo, co se děje venku. A dveře jsou velkým lákadlem pro všechny děti. Kromě přivření prstíků hrozí i to, že se dítě vydá nepozorovaně na průzkum mimo domov. Zabezpečte také schodiště, například zavírací brankou.
  • Samostatnou kapitolou jsou elektrické zásuvky. Úrazy elektrickým proudem patří mezi ty nejzávažnější, protože způsobují fyziologické změny vnitřních orgánů, poškozují nervy a cévy. Pořiďte proto do zásuvek plastové krytky, aby dítě nemohlo strčit do zdířek zásuvky prsty, natož kovové předměty. Nenechávejte v zásuvce pod proudem kabel, ke kterému není připojen žádný přístroj. Dávejte pozor na elektrické spotřebiče v koupelně. Nemanipulujte s nimi v blízkosti vany, zvláště pokud v ní koupete dítě.
  • Nejčastějšími oběťmi nehod v koupelně bývají senioři. Na vině je především kluzká podlaha nebo vana, ze které se starším lidem špatně vylézá. Do koupelny volte dlažbu s protiskluzovou úpravou povrchu nebo reliéfem, vanu nebo sprchový kout opatřete protiskluzovými podložkami. Na kritická místa nainstalujte madla, především v okolí vany, sprchového koutu, umyvadla a také u toalety. Pokud je to možné, vyměňte vanu za sprchový kout s co nejnižší vaničkou, ideálně za tzv. walk-in sprchu, která je zcela bezbariérová.

 

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.