Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Děti si utvářejí vztah k pohybu již od nejútlejšího věku. Kdy a jak s nimi začít? Jděte jim příkladem a ukažte jim, že pohyb a později i sport je součástí zdravého životního stylu. Ovšem nezapomínejte ani na to, že pohybové aktivity by měly děti bavit a měly by jim přinášet radost.

Kojenci mohou plavat i doma

Motorické dovednosti dětí můžete rozvíjet již od jejich nejútlejšího věku. Pro kojence je vhodné plavání nebo vaničkování. S vaničkováním v domácím prostředí lze začít, jakmile se novorozenci zahojí pupíček, tedy zpravidla do dvou týdnů od porodu. Od přibližně devátého týdne života je miminko schopné cvičit aktivněji a déle a pobyt ve vodě si více užít. Organizované plavání v bazénu je pak vhodnější pro starší miminka, až od půl roku života. Pohyb ve vodě v bezpečné dospělácké náruči pomáhá rozvíjet svalstvo a nervový systém děťátka, zlepšuje také peristaltiku střev a v neposlední řadě prohlubuje vztah novorozence s rodiči.

Od půl roku můžete cvičit společně 

Zhruba od půl roku dítěte, tedy od chvíle, kdy dítě začíná lézt, má smysl zapojit se do speciálních kurzů cvičení rodičů s dětmi. Aby pro vás byly společné chvíle strávené v tělocvičně příjemným zážitkem, zaměřte se při výběru kurzu nejen na bezpečnost, ale i atmosféru prostředí. Výhodou je, že většina center nabízí možnost ukázkových hodin zdarma.

Batoleti dejte prostor, ale jistěte ho

Jakmile se dítě naučí stát a chodit, začne neúnavně trénovat lezení a šplhání. I když mají rodiče stále oči na stopkách v obavě, aby si batole neublížilo, měli by ho v jeho aktivitách podpořit a samozřejmě ho přitom jistit. Dítě ještě nedokáže samo zcela řídit své pohyby a odhadnout, na co stačí, s pomocí rodičů však dokáže překonat mnohé překážky na hřišti i v přírodě. Dvouleté dítě zvládne za mírné asistence dospělých i skluzavku nebo jednodušší prolézačku.

Děti na skluzavce

Předškoláci potřebují všestranný rozvoj

Tříleté dítě je již pohybově zdatnější a můžete tedy začít se samostatnými aktivitami, které odpovídají jeho věku a fyzickému vývoji. Pohyb by však stále měl být hrou a neměl by být jednostranně zaměřený. Kolo, brusle nebo plavání můžete dítěti představit poměrně brzy, v tomto věku však potřebuje především všeobecnou pohybovou průpravu. Ideální je tradiční sokolská všestrannost, která učí obratnosti, rychlosti a koordinaci pohybů jemné i hrubé motoriky. Děti trénují v „Sokole“ nebo v obdobně zaměřeném kroužku pestrou škálu pohybů, jako jsou kotouly, šplh, lezení a přeskoky, učí se zacházet s míčem a cvičit na nářadí. Důležitý je rovněž dětský kolektiv, který motivuje k pokrokům, dává příležitost osvojit si sociální dovednosti a učit se disciplíně a fair play.

S výběrem sportu počkejte až na školu

I když děti projevují pohybový talent, je lepší počkat se sportovním vyhraněním až po nástupu do školy. Jednostranná zátěž v mladším věku by mohla vést ke zranění nebo jiným fyzickým obtížím a také by zbytečně připravila dítě o radost z volného pohybu a objevování svých možností. Nechte dítě, aby si vyzkoušelo různé disciplíny a samo se rozhodlo, která ho bude bavit nejvíc. Pravidelné tréninky učí disciplíně a odpovědnosti, měly by však být správně načasované, aby dítě nebylo přetížené. 

Příklady táhnou

Vztah ke sportu a k pohybu obecně získávají děti již od nejútlejšího věku. Pokud jako rodina trávíte volný čas procházkami, plaváním, hrami v přírodě a pěšími výlety, jdete dětem nenásilně příkladem a pomáháte jim vnímat aktivní pohyb jako přirozenou součást života. Základním pravidlem je přistupovat k pohybu jako k zábavě, nenutit děti do sportů, které je nebaví, naslouchat jim a podporovat je ve sportovních disciplínách, které jim jdou a těší je. 

Přečtěte si také

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je nenahraditelným zdrojem živin nezbytných pro správný růst a vývoj, a proto by mělo mít v jídelníčku dětí své pevné místo. Kromě oblíbeného drůbežího neopomíjejte takzvané „červené“ maso ani ryby.

Chcete hubnout na kole? Víme, jak na to

Chcete hubnout na kole? Víme, jak na to

Chcete se zbavit nějakého toho kila navíc? Jízda na kole je skvělý způsob, jak začít hubnout, ale… Představa, že sednu na kolo, rozjedu se a kila půjdou dolů okamžitě, je mylná. Samozřejmě, že nějaké kalorie spálíte, ale kolik energie při cyklistice spálíte, záleží na tom, jak rychle a jak dlouho pojedete, jakou vzdálenost urazíte a jaké převýšení překonáte. Pojďme se na to podívat podrobněji.