Závislost na jídle ničí tělo i duši

Závislost na jídle ničí tělo i duši

Když otevřete balíček sušenek, většinou neskončíte u jedné. Když se to ovšem stává často a touha po dalších a dalších oblíbených pokrmech se pomalu vymyká kontrole, mělo by zablikat varovné světýlko. Není to už závislost na jídle?

Od fyzické potřeby k posedlosti

Závislost na jídle je fyzické onemocnění, při kterém nemůžete odolat jednomu či více druhům potravin nebo velkému objemu jídla jako takového. Na začátku je fyzická touha po jídle, která se rozvine až v duševní posedlost. Ta se může stát skutečným celoživotním problémem s vážnými dopady na fyzické i psychické zdraví.

Jídlo jako droga. Především sladké, slané a tučné

Především jídla obsahující množství cukru, soli a tuku v nás vyvolávají pocity slasti podobné těm, které přináší alkoholikovi sklenka vína a narkomanovi droga. V mozku dochází k uvolnění molekul dopaminu, který se nazývá přiléhavě „hormon štěstí“. Ten rychle a jednoduše potlačí momentální obavy a stresy, ovšem ne na dlouho. Závislí na jídle se tak dostávají do bludného kruhu, ze kterého jim jídlo nepomůže. Zajídají problémy, které se na chvíli umenší, následné pocity viny ale negativní emoce ještě prohloubí. Na jednoduchý přísun dopaminu si snadno zvyknou a k navození příjemných pocitů je potřeba stále vyšších dávek. Závislí mohou, když nemají své oblíbené pokrmy, pociťovat až abstinenční příznaky.

Jídlo za odměnu?

Závislost na jídle si můžete vypěstovat až v dospělosti, na vině ale mohou být i naučené mechanismy z dětství. Pokud rodiče používali jídlo jako odměnu nebo utišující prostředek, dítě se naučí reagovat na stres či nepohodu slupnutím něčeho dobrého a tento návyk si později přenese do dospělosti. Rodiče by proto neměli řešit emoce dětí jídlem; měli by se naučit rozlišovat, kdy je dítě hladové, kdy je nešťastné a kdy se jen nudí.

8 projevů závislosti na jídle

  1. Toužíte po jídle, i když jste nasycení: I když jste právě spořádali energeticky bohatý pokrm, váš mozek stejně touží po dalším jídle. To je do určité míry normální. Když se vám to však stává často a nedokážete své bažení kontrolovat, může to naznačovat problém.
  2. Pokud se nenajíte, jste podráždění: K jídlu se uchylujete, když se cítíte špatně a hledáte útěchu či povzbuzení. Pokud svou touhu nenaplníte, jste neklidní a podráždění.
  3. Stále myslíte na jídlo: Myšlenky na jídlo vás pronásledují většinu dne. Pokud zrovna nejíte, plánujete, co budete jíst. Stále máte po ruce velké množství jídla.
  4. Jíte o samotě: Uchylujte se s jídlem do ústraní nebo jíte v noci, když všichni spí. Jakékoliv komentáře okolí ohledně druhu jídla nebo velikosti porcí vás dráždí. Často dáváte přednost jídlu před aktivitami s přáteli. Sníte mnohem víc, než jste měli v plánu. 
  5. Kousek čokolády nikoho nezabije: Pro závislost na jídle je ovšem příznačná neschopnost umírněnosti. Když už se do čokolády jednou pustíte, nezůstanete u tří kostiček. Všechno, nebo nic.
  6. Snažíte se obelhat sebe sama: Stanovíte si pravidla a hranice, ale jste vynalézaví ve vymýšlení výjimek. Vždy se najde nějaký důvod, proč si zrovna dnes dopřát to, nač máte chuť.
  7. Po jídle vás přepadají pocity viny: Touhu po jídle nedokážete ovládnout. Víte, že máte slabou vůli, pociťujete vinu, ale nejste schopni s jídlem přestat. A také víte, že se to brzy bude celé opakovat.
  8. Nevzdáte se jídla, ani když máte fyzické potíže: Po letech nezdravého stravování se u mnoha lidí rozvinou vážné zdravotní problémy, jako vysoký krevní tlak, nemoci srdce a cév (infarkt, cévní mozková příhoda), cukrovka 2. typu, obezita, nemoci ledvin, osteoporóza a některé druhy nádorových onemocnění. Závislí na jídle se nedokážou svého zlozvyku vzdát ani tehdy, když si uvědomí, že s ním přímo souvisí jejich zdravotní potíže.

Vyhledejte pomoc, najděte si koníčka a hýbejte se

Prvním krokem k překonání závislosti na jídle je řešení problémů, které jste dosud jen zajídali. Neostýchejte se a vyhledejte odborníka. Při boji se závislostí pomáhá také pohyb. Při něm se totiž vyplavují endorfiny, které navozují podobné pocity jako vytoužené potraviny. Pokud nejste příznivci sportu, najděte si jiný koníček, který budete provozovat nejlépe ve společnosti dalších lidí. Zkrátka zaměstnejte se tak, abyste neměli tendence zaplňovat jídlem prázdná místa v duši.

Přečtěte si také

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Jak zdravě vařit pro děti? Grilujte a pečte zdravěji, smažení raději vynechte

Při přípravě dětských pokrmů dávejte přednost vaření, dušení a vaření v páře. Pokud se rozhodnete péci nebo grilovat, volte zdravější alternativy. Smažené pokrmy jsou nejméně vhodné, a proto je zařazujte do dětského jídelníčku jen výjimečně.

Dovolená na chalupě: Lékárnička na pobyty v přírodě

Dovolená na chalupě: Lékárnička na pobyty v přírodě

Ne nadarmo se říká, že jsme národem chalupářů. Proto již mnozí pomalu balíme kufry, čtení, rybářské potřeby, hrnce, zavařovací sklenice a často nezbyde čas na důkladnou revizi léčiv a zdravotních potřeb.