Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Možností, jak se hýbat a sportovat, je víc než dost. Jen je důležité nebýt až příliš „hrr“, protože to si člověk může spíš ublížit. Zkrátka začínejte pozvolna. Zvlášť pokud jste předtím nesportovali nebo nosíte nějaké to kilo váhy navíc. Pokud trpíte nadváhou, nebylo by moudré ani nijak prospěšné tělu se hned naplno vrhnout do běhání nebo hraní badmintonu či jiného sportu, protože vaše tělo i klouby by dostaly pořádně zabrat. Můžete ale začít ostřejší chůzí, plavat, či jezdit na kole.

Důležité je vytrvat i přesto, že sportování zpočátku docela bolí. Rozhodně se nenechte odradit. Ten svůj sport si najde každý. A ještě lepší je najít si několik různých pohybových aktivit a ty kombinovat, střídat je. Téměř bez výjimky platí, že jakýkoliv sport a pohyb vůbec jsou pro lidské tělo přínosné. A nejde zdaleka jen o hubnutí.

Pravidelné sportování a pohyb nejen pomohou snížit nadváhu, ale také podpoří nárůst svalové hmoty, posílí srdce, krevní oběh a imunitní systém a jsou prevencí proti civilizačním chorobám. Navíc sport napomáhá ke zlepšení nálady i psychické odolnosti a snižuje stres. Dost na to, aby do toho člověk šel.

Ale vraťme se k výběru vhodných sportů. Hýbat se můžeme sami, ale také ve dvou, nebo i více lidech. Pokud sportujete sami, na chvíli si odpočinete od každodenního frmolu, můžete si vyčistit hlavu a naučit se spoléhat na sebe. Ve skupině lidí ale zase podáte lepší výkony, protože se navzájem motivujete, můžete získat nové přátele a v týmu si více vychutnáte radost z úspěchů. A některé sporty zkrátka ani sami provozovat nemůžete…

Čím začít? Pro začátek stačí i chůze. Čím ostřejší bude, tím bude efektivnější. Velice vhodnou alternativou je tzv. nordicwalking, tedy chůze s použitím speciálních holí. Zvýší se tím intenzita chůze, zapojí i další svalové partie a méně zatížíte klouby. Další fází může být tzv. indiánský běh, tedy střídání ostřejší chůze a běhu. 

A logicky následuje běh, který nejen podporuje hubnutí, ale vylepšuje i oběhový systém a kondici. Pro začátek je lepší běhat volněji, ale důležité je vydržet alespoň 30 minut. Zásadní je běhat ve vhodné obuvi a po každém běhání se protáhnout, abyste ulevili unaveným svalům.

Ideálním sportem na hubnutí je plavání. Navíc je to sport, který nezatěžuje klouby, posiluje všechny svaly rukou, nohou, břicha i zad a vylepšuje celkovou kondici. Vhodné je plavat aspoň dvakrát týdně minimálně 45 minut a kombinovat plavání s jinými aktivitami. Ale pozor na studenou vodu! Proč? Lépe se hubne při plavání v teplejší vodě. Ve studené se naopak zpočátku vytvoří „ochranná“ vrstvička tuku, takže naopak můžete zpočátku lehce přibrat.

Jedním z nejzdravějších způsobů hubnutí je jízda na kole. To proto, že jen minimálně zatěžuje klouby, takže je vhodná i pro lidi s nadváhou. Zpočátku ale volte spíš trasy po rovině, bez větších kopců, postupně si přidávejte a snažte se jezdit stále častěji a delší trasy. Pravdou je, že takovým stylem jízdy „à la paní Radová“ příliš kil neshodíte. V zimě může kolo nahradit jízda na rotopedu.

Co ještě zvládnete sami?

Sami můžete vyrazit za lepší postavou a likvidací kil navíc i na in-linech, nebo stačí činnost, kterou si nejspíš v dětství vyzkoušel každý – skákání přes švihadlo. Ale pokud bychom měli vybrat sport, kde se kalorie spalují nejvíc, dostal by se na jednu z nejvyšších příček box. Při takové hodině v ringu nebo hodně intenzivního tréninku u boxovacího pytle se spálí i osm set kalorií.

Především pro ženy je skvělou možností sportu na hubnutí aerobik se všemi svými podkategoriemi. Aerobik se dá ale cvičit i ve vodě a při tzv. aqua-aerobiku významně šetříte klouby. Tanec už sice není vysloveně sport, ale například zumba je dostatečně intenzivní aktivitou vhodnou i pro hubnutí.

Na co už musíte být aspoň dva?

Ve dvou se to lépe táhne, praví jedno známé rčení. Platí to i pro sportování. Ubrat nějaké to kilo se dá při tenisu, squashi či badmintonu. A totéž platí i pro míčové sporty – fotbal či beach volejbal. A když už je řeč o plážovém volejbalu, takový fotbal na písku, to je aktivita hodně fyzicky náročná, spálíte při ní hodně kalorií a ještě ušetříte za kopačky.

Co na závěr? Stačí si jen správně vybrat, dobře sporty nakombinovat, a hlavně vydržet. Výsledek se zaručeně dostaví.

Přečtěte si také

Lymeská borrelióza – nezapomínejte sami na sebe

Lymeská borrelióza – nezapomínejte sami na sebe

Na chalupě či procházkami v přírodě trávíme v létě hodně volna. A čím odpočatější a uvolněnější jsme, tím méně vnímáme rizika, která na nás v přírodě číhají. Jedním z velmi častých rizik je přisátí klíštěte a riziko nemocí, které nám tím hrozí. Lymeská borrelióza patří k jedněm z nejčastějších onemocnění přenášených klíšťaty.

Vyzkoušejte golf. Hrát se dá v každém věku i s celou rodinou

Vyzkoušejte golf. Hrát se dá v každém věku i s celou rodinou

Láká vás golf? Není nic snazšího, než si ho vyzkoušet. Rozhodně se nenechte odradit tvrzením, že je to sport jen pro snoby, vyvolené nebo bohaté lidi. Samozřejmě, špičkové golfové vybavení stojí dost peněz, stejně jako vstup na některá vyhlášená hřiště. Ale i v golfu platí totéž, co například v lyžování, cyklistice a dalších sportech – existují i další možnosti, jak si zahrát, aniž by to byla pohroma pro vaši peněženku. A zážitky z golfových hřišť po prvních povedených ranách opravdu stojí za zkoušku.