Chůze, nebo kolo? Klidně obojí

Chůze, nebo kolo? Klidně obojí

Vyrazit pěkně po svých na procházku, nebo sednout na kolo a projet se? Možná také dumáte nad tím, co je pro vaše tělo prospěšnější, čím si víc upevníte zdraví a čím lépe shodíte nějaké to kilo navíc. Jak to tedy je? Podle některých odborníků stačí denně 6000 kroků, abyste vylepšili svou kondici i zdraví. Jenže spousta lidí dává přednost jízdě na kole. Jak by dopadl souboj chůze versus kolo?

Hned zkraje je třeba konstatovat, že ať si vyberete chůzi, nebo kolo, obojí je lepší, než se jen tak válet doma na gauči u televize. Obě aktivity jsou totiž vynikajícím prostředkem, jak se udržet v dobré kondici a zdraví.

Pomáhá pravidelná a svižná chůze

Začněme u chůze. Nejspíš mnozí z vás zaznamenali různé zaručené „chodecké“ návody a rady. Třeba o tom, že deset tisíc kroků denně je zaručeným receptem na to, jak pečovat o své zdraví. Má to ale jeden háček – oněch deset tisíc kroků představuje zhruba osm kilometrů, a pokud půjdeme rychlostí 5 kilometrů za hodinu, strávíme při plnění denní dávky skoro hodinu a tři čtvrtě. To je docela dost a tolik času každý den leckdy nenajdeme.

Pravdou ale také je, že na udržení kondice stačí i denní dávka šesti tisíc kroků. To už zabere jen hodinu a podstatné je, že i taková dávka pomůže shodit nějaké to kilo a dostat se do slušné formy. Navíc si můžeme pomoci i tím, že přestaneme jezdit výtahem nebo při cestě do práce vystoupíme o jednu stanici tramvaje dřív. Důležité je, aby chůze byla svižná, žádné loudání. A abyste chodili pravidelně.

V řeči čísel spálí člověk při rychlosti 5 km/h přibližně 230 až 240 kalorií za hodinu, takže oněch deset tisíc kroků přinese spálení přibližně 370 kalorií. Stačí ale trošku přidat na rychlosti, třeba jen o jeden kilometr, a už jste na 350 kaloriích za hodinu.

Na kole spalujete víc

A jak je na tom kolo? Při jízdě na kole spálíte ještě o pár desítek kalorií víc. Ale samozřejmě za předpokladu, že pojedete svižně a pokud možno po rovině nebo do mírného stoupání. Pokud jedete na kole z kopce, nespalujete nic. Na druhou stranu když pojedete po rovině dvacetikilometrovou rychlostí, spálíte za hodinu zhruba 560 až 570 kalorií.

Jízda na kole

Výhodou kola je i to, že umožní pohyb i lidem, kteří mají problémy s pohybovým aparátem a chůze jim může činit obtíže. Jízda na kole šetří klouby a vylepšuje srdeční činnost a metabolismus. A během hodiny zvládnete projet mnohem delší úsek než po svých. Dalo by se říct, že na kole se před vámi otevírají větší možnosti poznávat nová místa a vstřebávat více vjemů. Věta, že raději ujedu na kole 40 kilometrů, než bych ušel, případně uběhl deset kilometrů, je častým argumentem, který hovoří ve prospěch kola.

Vítěz? Kolo i chůze

Konečné resumé? Cyklistika vychází z tohoto souboje z pohledu prevence proti obezitě lépe. Při jízdě na kole spalujete více kalorií, je časově efektivnější a tak nějak má navrch i pocitově. Naproti tomu chůze nevyžaduje žádné zvláštní a drahé vybavení. Stačí kvalitní a pohodlná obuv, sportovní oblečení a můžete na procházku vyrazit hned a kamkoliv. Případně si chůzi ještě zpestřit a vylepšit použitím trekových holí.

Na to abyste mohli vyrazit na kole, potřebujete samozřejmě kolo. Pokud možno ne nějakou „plečku“, která by jízdu na kole proměnila v dřinu a utrpení. K tomu je třeba připočíst oblečení a další vybavení – rukavice, helmu. A o kolo je nutné se starat a udržovat ho v dobrém technickém stavu. To ale pro pravověrné cyklisty není žádný problém.

A vítězem se tedy stává… Pokud byste čekali jasnou odpověď typu „nechoďte, jezděte na kole“ nebo naopak „choďte, nejezděte na kole“, nedočkáte se. Klidně to může být remíza. To proto, že jak chůze, tak jízda na kole jsou určitě vždy lepší varianty než jen sedět na zadku a nic nedělat. Obě aktivity jsou skvělým způsobem, jak se udržet zdraví a v kondici a případně ještě ubrat nějaké to kilo nadváhy.

Přečtěte si také

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je nenahraditelným zdrojem živin nezbytných pro správný růst a vývoj, a proto by mělo mít v jídelníčku dětí své pevné místo. Kromě oblíbeného drůbežího neopomíjejte takzvané „červené“ maso ani ryby.

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Děti si utvářejí vztah k pohybu již od nejútlejšího věku. Kdy a jak s nimi začít? Jděte jim příkladem a ukažte jim, že pohyb a později i sport je součástí zdravého životního stylu. Ovšem nezapomínejte ani na to, že pohybové aktivity by měly děti bavit a měly by jim přinášet radost.