Přejít k hlavnímu obsahu
Jak_zdrave_varit 1
14. 3. 2020
Jídlo

Jak zdravě vařit pro děti? Vařte a duste v malém množství vody

I zdravá surovina se může změnit v nevhodnou, když projde nešetrnou tepelnou úpravou. Pokud vaříte pro děti, je kromě vaření v páře nejlepší vaření ve vodě nebo dušení.

Během vaření míchejte co nejméně

Zvláště u potravin živočišného původu je třeba dbát na dostatečné tepelné zpracování. Pokrm musí projít úpravou při alespoň 75 °C; teploty při tom musí být dosaženo ve všech částech pokrmu. Vařené potraviny jsou bezpečné, neobsahují přepálené tuky a jsou snadno stravitelné, a proto je můžete bez obav nabídnout i nejmenším dětem, které teprve začínají s příkrmy. Na druhé straně dochází během vaření ve vodě ke ztrátě vitaminů a minerálních látek. Jak vařit co nejšetrněji?

Potraviny před tepelným zpracováním nejprve omyjte, pak je nakrájejte na větší kusy a ihned zpracujte. Pokrájenou zeleninu a brambory nevkládejte do studené, ale do horké až vroucí vody. Když použijete tlakový hrnec, zkrátí se doba vaření až o třetinu. Vařte suroviny v co nejmenším množství vody, nenechávejte je před vařením ve vodě dlouho ležet a co nejméně je míchejte. Mícháním se totiž vhání do pokrmu kyslík, který znehodnotí některé vitaminy, především vitamin C. Hrnec přikryjte těsně přiléhající pokličkou. Suroviny vařte jen do změknutí, nepřevařujte je.

TIP: Vodu, kterou slijete ze zeleniny, luštěnin nebo obilnin, můžete použít na základ polévky nebo omáčky.

Před dušením neopékejte

Rovněž dušení patří mezi vhodné způsoby tepelné úpravy. Suroviny se dusí v menším množství vody a páry v uzavřené nádobě při teplotě kolem 100 °C, a proto zbytečně nepřicházejí o velké množství cenných živin. Do pokrmu můžete přidat trochu tuku, aby se lépe využily vitaminy rozpustné v tucích a některé další látky. Suroviny (maso) ovšem před dušením neopékejte, zvláště pokud připravujete pokrm pro nejmenší strávníky. Stejně jako u vaření i zde platí, že byste měli suroviny pokrájet na větší kusy, dusit je v co nejmenším množství vody a co nejméně míchat, aby se do pokrmu nedostával vzduch.

TIP: Když budete pokrm dusit v troubě, zkrátí se doba přípravy, protože se suroviny prohřívají rovnoměrně.

Aktuálně

Hubnutí Jarní vášeň pro zdravé tělo

Super dietní zeleninová polévka podporující hubnutí

Najde se dost lidí, kteří si stěžují, jak je náročné držet se pravidel zdravého životního stylu. Jedním z argumentů je, že jim to zabírá příliš velké množství času. Omyl. Příprava zdravého jídla nevyžaduje nákup potravin v úzce specializovaných obchodech a přípravou jídla určitě nestrávíte víc času, než je obvyklé. Recept na dietní polévku to potvrzuje.