Koloběžka jako tip na jaro. Pro zdraví, kondici i zábavu

Koloběžka jako tip na jaro. Pro zdraví, kondici i zábavu

Na koloběžce se projel snad úplně každý. Ale myslet si, že je to pouze kratochvíle pro děti, je zásadní omyl. Užít si na koloběžce zábavu, objevovat na ní nové a dosud nepoznané kouty doma i za hranicemi, nebo třeba jen jezdit do práce nebo na nákupy mohou samozřejmě i dospělí. A ještě tím prospějí svému tělu a zdraví. Ostatně jízda na koloběžce je našemu tělu v mnoha ohledech přívětivější a prospěšnější než běhání či jízda na kole.

Zima už za sebou zavírá definitivně dveře, je na čase vyrazit ven. A pokud jste to ještě nevyzkoušeli, máme pro vás tip – koloběžku. Proč? Protože jízdou na ní vylepšíte svou fyzickou kondici, při jízdě posilujete rovnoměrně všechny svaly, na rozdíl od jízdy na kole se pořádně protáhnete a uvolníte zádové svaly a oproti běhání ušetříte své klouby.

A ještě něco, pravidelným ježděním na koloběžce můžete ubrat i nějaké to kilo navíc a ještě vyrýsujete postavu včetně problematických partií. Platí, že při hodinové jízdě na koloběžce vydáte tolik energie jako při hodině aerobiku nebo svižného běhu. A bonus navíc – na koloběžce zažijete mnohem více zábavy.

Jak už bylo řečeno, na koloběžce lze jezdit z domova do práce, na nákupy, ale také vyrážet na výlety do okolí. Na koloběžkách se ale dá řádit i na U rampě a dalších freestylových překážkách, stejně jako třeba vyrazit po trase slavné cyklistické Tour de France včetně výjezdů na několik obávaných alpských vrcholků. Ale to už vyžaduje hodně hodin tréninku, odvahy i speciální „stroj“.

Jak vybrat vhodnou koloběžku?

Ze všeho nejdřív je nutné si říct, kdo bude na koloběžce jezdit, jak často a kde. To proto, že jedna univerzální kategorie koloběžek neexistuje. Vybírat si můžete hned z několika typů – z koloběžek do města (většinou skládacích), na kratší či delší výlety, na silnici nebo do terénu, nebo speciální „stroje“ pro freestyle, skoky, triky nebo extrémní sjezdy.

Když už si najdete tu svou kategorii, přichází na řadu rozhodování o dalších možnostech a vlastnostech vámi vybrané koloběžky. Rozhodování je o tom, jakou bude mít koloběžka nosnost, výšku řídítek, typ brzd, které mohou být nášlapné na zadní kolo, čelisťové a kotoučové, výšku, šířku i délku nášlapu, u něhož platí, čím nižší, tím méně náročná jízda, materiál, z něhož je koloběžka vyrobená, velikost a druh kol, resp. pneumatik.

Podstatným kritériem je samozřejmě i cena. Zatímco malým dětem klidně postačí i plastová koloběžka za pětistovku, ti náročnější koloběžkáři musejí sáhnout do kapsy o něco hlouběji. Špičkové sportovní koloběžky mohou klidně stát i kolem 25 000 korun. Na druhou stranu, jejich údržba je mnohem snazší a levnější než třeba kol. V každém případě se vyplatí vybírat z koloběžek osvědčených značek…

Kde, jak a v čem jezdit…

Pro jízdu na koloběžce platí stejná pravidla jako pro jízdu na kole, nicméně přece jen jsou o poznání volnější. Při opatrné a ohleduplné jízdě po chodníku vás nikdo nejspíš nebude lynčovat. Rozhodně ale nepodceňujte bezpečnost – cyklistická přilba a rukavice jsou téměř nezbytností, což platí i pro další vybavení a oblečení.

 

Víte, že…

rychlost jízdy na koloběžce si příliš nezadá s rychlostí jízdy na kole. Závodníci ve sjezdech se řítí rychlostmi až 90 km/h.

na koloběžce se dá jezdit od šesti klidně až do sta let.

při jízdě na koloběžce posilujete svaly nohou, hýždí, břicha i zad, můžete hubnout a zvyšovat svou fyzickou kondici.

při jízdě na koloběžce spálíte zhruba o čtvrtinu více kalorií než například při aerobiku, tréninku juda nebo při zumbě.

Přečtěte si také

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Detektivka jménem D: Proč nám vitamin D chybí?

Každý asi slyšel, že pokud budeme pár desítek minut na slunci, tělo si vitaminu D vyrobí samo dost. A co si tělo nevyrobí, polkneme v prášku. To je nesprávná a velmi zjednodušená úvaha. Skutečnost je v mnoha ohledech složitější a zjistit, proč nám „déčko“ chybí, je občas pěkná detektivka.

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

Cvičit můžete i doma. S vlastní vahou i jednoduchými pomůckami

I doma se dá cvičit, hýbat se a nemusíte přitom mít luxusně zařízenou posilovnu nebo špičkové vybavení. Tou úplně základní možností je cvičit s vahou vlastního těla – od protahování až po posilování. Stačí si jen během dne vyhradit určitý čas a začít.