Přejít k hlavnímu obsahu
Pohodlna_bezpecna 2
8. 4. 2020

Pohodlná, bezpečná a rychlá – to je Virtuální klinika EUC

Potřebujete lékařské vyšetření, ale nechcete riskovat nákazu koronavirem? Nemůžete se dovolat svému praktickému lékaři, nebo dokonce váš lékař v době nouzové situace ordinaci zavřel?

Nabízíme originální a především komfortní a funkční řešení: „Navštivte“ a využijte Virtuální kliniku EUC, která využívá zázemí 26 ambulantních klinik.

Zajistit ochranu zdraví i během krizového období způsobeného koronavirovou pandemií zůstává stále prvořadým úkolem. V období, kdy nechcete riskovat nakažení virem Covid-19, nebo je omezena, či dokonce zavřená ordinace vašeho praktického lékaře, nabízíme řešení v podobě Virtuální kliniky EUC, která skvěle funguje například ve Švédsku.

Virtuální klinika EUC nabízí komfortní a bezpečné vyšetření z pohodlí domova a až 60 % potíží vyřešíte bez návštěvy ordinace. Pacient může konzultovat svůj zdravotní problém s lékařem prostřednictvím mobilního telefonu nebo počítače s připojením k internetu. Virtuální klinika je dostupná pro všechny klienty ZP MV ČR a po dobu trvání nouzového stavu je tato forma vyšetření hrazena z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Více najdete na www.zpmvcr.cz.

MUDr. Bomberova
MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka Virtuální kliniky EUC

Představuje se Virtuální klinika EUC

Co je Virtuální klinika EUC? Jak funguje? Jak probíhá vyšetření a komunikace s lékařem na chatu a na videochatu, jaké výhody to má pro pacienta, může lékař předepsat e-recept? To vše vám vysvětlí a řadu dalších výhod virtuální kliniky vám představí MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka Virtuální kliniky EUC.

Jak vypadá práce lékaře ve Virtuální klinice EUC?
Pokud se ve Virtuální klinice objeví nový pacient, přijde mi SMS. Přihlásím se ke svému účtu, vyhledám pacienta a otevřu si anamnestický dotazník, který pacient vyplnil. Je důležité, aby toho pacient sdělil v dotazníku co nejvíce. Dotazníky jsou strukturované a umožňují první rychlou orientaci v daném problému. Potom začne samotný chat, během nějž se pacienta na vše důkladně vyptám. Můžu ho požádat o zaslání fotografie nebo laboratorních výsledků. Můžu se s pacientem spojit i obrazem, uskutečnit tedy i videokonzultaci, což je výhodné třeba při kožních problémech. Vyšetření se uzavírá ve chvíli, kdy pacientův problém vyřeším, a to včetně předepsání léku. Pokud se problém nepodaří vyřešit v rámci chatu či videokonzultace, pacientovi doporučím osobní návštěvu kliniky nebo doplnění různých vyšetření. Celá konzultace probíhá relativně rychle – obvyklá je čistá doba 6 až 10 minut.

Jaké spatřujete výhody práce v tomto formátu „ordinace“?
Za hlavní výhodu považuji flexibilitu. Pracovat je možné odkudkoli, pokud u sebe lékař má počítač a internetové připojení. Jako lékařka oceňuji zajištění kontinuity péče. Během chatu mohu nahlédnout do zdravotnické dokumentace pacienta a podívat se např. na jeho předchozí léčbu. Díky možnosti videokonzultace mohu pacienta také vidět. Pokud je to nutné, pacientovi mohu doporučit návštěvu lékaře. O zajištění konkrétního termínu se už postará koordinátor, který si pacienta přímo v chatu převezme. Pacientovi mohu v rámci Virtuální kliniky vypsat e-recept, e-neschopenku nebo žádanku na další potřebná vyšetření.

Co to znamená pro pacienta?
Jednoznačně zajištění rychlého a bezpečného přístupu k lékařské péči. V dnešní době je někdy složité se k lékaři dostat nebo dovolat. To není problém pro pacienty naší Virtuální kliniky. A samozřejmě to znamená také úsporu času, zvýšení pohodlí a v současné situaci i bezpečí. Pacient se může k chatu připojit odkudkoli – z domova nebo z práce. Nemusí se k lékaři dopravovat, nemusí riskovat nákazu koronavirem. Samotná konzultace probíhá také velice rychle. Pacient se zaregistruje, potom si vybere téma, které chce řešit, spojí se s ním naše umělá inteligence a podrobně se ho vyptá na jeho problém. Následně je popis problému odeslán lékaři, který se během několika minut připojí, a konzultace může začít. V případě potřeby lékař do chatu přizve koordinátora, který se s pacientem eventuálně domluví na termínu návštěvy ordinace. Používání Virtuální kliniky je jednoduché, elegantní, a hlavně intuitivní.

Jakou máte odezvu od pacientů, kteří Virtuální kliniku EUC využívají?
Spokojenost pacienta je pro nás odměnou. Nejraději jsme, když jsou pacienti zdraví a nevrací se k nám. Pokud jsou však opět nemocní a vyhledají nás, jsme vděční za jejich důvěru.

S jakým typem zdravotních problémů na vás nejčastěji obrací?
Spektrum obtíží, se kterými se na nás pacienti ve Virtuální klinice obrací, se výrazně neliší od obtíží, se kterými přicházejí do ordinace praktického lékaře, dermatologa a dalších specialistů. Jedná se zejména o bolesti zad, bolesti hlavy, nachlazení, zažívací obtíže, kožní problémy. Teď je samozřejmě aktuální téma koronaviru.

Jak často využívají pacienti možnost konzultace ve Virtuální klinice EUC?
Pilotní provoz Virtuální kliniky proběhl v loňském roce, kdy se počty konzultací pohybovaly v řádu desítek týdně. S postupným rozšiřováním klientské základny se množství jednotlivých konzultací zvyšuje a dnes převyšuje sto konzultací za den a tento rychlý růst dále pokračuje. Díky postupné změně přístupu zdravotních pojišťoven k distanční medicíně bude vyšetření pacienta ve Virtuální klinice, doufejme, brzy trvale uznáno za plnohodnotnou lékařskou péči. Právě Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR je průkopníkem v této oblasti. A to mě jako lékařku velmi těší.

Profesní medailonek MUDr. Bomberové Kánské

MUDr. Petra Bomberová Kánská vystudovala Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Hradci Králové a atestovala v oboru Všeobecné praktické lékařství. Svým pacientům se věnuje v ordinaci praktického lékaře na Pardubicku. Je aktivní členkou Pracovní skupiny pro venkovské lékařství a působí jako národní reprezentantka pro Českou republiku v organizaci EGPRN (European General Practice Research Network). Ve volném čase se věnuje charitativnímu sdružení RWTTC (Running With Those That Can’t). Od listopadu 2019 je vedoucí lékařkou Virtuální kliniky EUC.