Přejít k hlavnímu obsahu
Jak funguje Fond prevence
Na zdraví se musí chytře

Rozhovor: Jak funguje Fond prevence

Ve Fondu prevence 211 jsou každoročně stovky milionů korun, které jsou určeny na podporu prevence. Jak fond funguje a jak si můžete o příspěvky zažádat, v rozhovoru vysvětluje Mgr. Věra Danielová, specialistka na online média ZP MV ČR.

  • Co je vlastně Fond prevence a k čemu je určený?

Hospodaření zdravotní pojišťovny není úplně jednoduchá věc. Zdravotní pojišťovna nakládá s veřejnými finančními prostředky, které se dělí do několika fondů. Jedním z nich je i Fond prevence. Jak sám název fondu napovídá, jedná se o finanční prostředky, které jsou primárně určeny na podporu prevence, tedy na podporu zdravého životního stylu, očkování, preventivní onkologická vyšetření apod. Zdravotní pojišťovna na základě výročních zpráv plánuje hospodaření na další rok. Každý klient si tak ve výročních zprávách nebo i ve zdravotně pojistných plánech, které musíme povinně zveřejňovat, může přečíst, kolik financí pojišťovna do Fondu prevence pro daný rok dala. V našem případě se jedná o stovky milionů korun ročně.

  • Laicky řečeno – odkud se tyto peníze berou?

Toto je velmi důležitá otázka. A je velmi důležité, aby si klienti byli vědomi podstaty Fondu prevence, protože z něj čerpají příspěvky. Peníze v tomto fondu nejsou tvořeny ze samotného zákonem povinného zdravotního pojištění, ale jsou tvořeny primárně z vybraných pokut a penále. Proto nejsou tyto příspěvky pro klienty ze zákona nárokovatelné.

  • Je povinností každé zdravotní pojišťovny mít svůj fond prevence? Proč ho 211 má?

Fond prevence má každá zdravotní pojišťovna, protože chce svým klientům nabídnout něco navíc a podpořit je ve zdravém životním stylu, ale je nutné zmínit, že není stanovena povinnost finanční prostředky v tomto fondu dát k dispozici klientům. Jedná se o zcela dobrovolnou aktivitu pojišťovny. Často se potýkáme s tím, že klient říká, že „má nárok“ na příspěvek. Není to tak. Zdravotní pojišťovna vypíše příspěvky, které klienti mohou čerpat, ale to pouze po dobu, kdy jsou vypsané příspěvky dostupné. Může se stát, že se během roku nějaký program s vypsanými příspěvky uzavře. Takové rozhodnutí činí samotná pojišťovna a zpravidla z toho důvodu, že finanční prostředky alokované pro daný program jsou již dočerpány. Do Fondu prevence v průběhu roku neplynou další finance.

  • Proč se nabídka, respektive výše příspěvků jednotlivých zdravotních pojišťoven liší? Proč má každá pojišťovna své programy a své podmínky?

Jednoduše řečeno, protože může. Určit, zda vůbec a případně na co bude přispívat, v jaké výši, komu apod. je čistě v kompetenci pojišťovny. Záleží to na jejích strategických cílech, možnostech a dalších faktorech. Například pokud nám dlouhodobé statistiky ukazují, že Češi obecně zanedbávají preventivní prohlídky, během kterých mohou být včas odhalena různá onemocnění, a zdravotní pojišťovna chce prevenci posílit, tak účast na těchto prohlídkách zapojí do podmínek pro čerpání příspěvků.

Na ty, kteří chtějí příspěvky čerpat, bych proto ráda apelovala, aby se vždy předem seznámili s podmínkami. A nemyslím tím jen kouknout se, na co se příspěvek vztahuje nebo kolik mohou čerpat, ale třeba i informace, jak či kdy je možné žádost podat. Splnění obecných podmínek je nezbytností a jejich nedodržení je důvodem pro zamítnutí žádosti. Kupříkladu pokud klient pošle žádost na e-mail, přestože to podmínky nedovolují, žádost bude zamítnuta.

  • Podle čeho tedy pojišťovna vybírá, na co svým klientům přispěje?

Velmi obecně pojišťovna přispívá na prevenci onemocnění nebo následných zdravotních komplikací. Prevenci samotnou můžeme rozdělit na primární, sekundární, terciární a kvartérní, takže bych zůstala u toho obecného vyjádření. (směje se) Stává se například, že klientky se ozvou, že by chtěly příspěvek na antikoncepci. Chápeme, že je to prevence před nechtěným otěhotněním, ale těhotenství není nemoc, proto na ni příspěvky nevypisujeme. Vypsané příspěvky jsou také inspirovány současnými zdravotními neduhy, které se v populaci šíří. Alarmující jsou třeba čísla udávající počet obyvatel trpících obezitou. ZP MV ČR se proto rozhodla bojovat s tímto onemocněním i pomocí příspěvků z Fondu prevence.

  • Proč jsou některé příspěvky podmíněné preventivní prohlídkou u praktického lékaře?

Jak už jsem zmínila, je to kvůli podpoře prevence. V posledních letech zdravotní pojišťovny zaznamenávají, že účast na preventivních prohlídkách či screeningových vyšetřeních, která jsou hrazena z veřejného pojištění, je nedostatečná. Tyto prohlídky jsou ze zákona povinné a klienta nic z vlastní kapsy nestojí, pouze jeho čas. Navíc zákon sám tuto snahu neopomíjí. V dohledné době vstoupí v účinnost novela zákona o veřejném zdravotním pojištění, která zdravotním pojišťovnám stanoví povinnost podmínit některé příspěvky účastí na preventivních prohlídkách nebo podstoupením očkování. Pokud by byla účast na této prevenci vyšší, mnoho závažných chorob by mohlo být zachyceno včas.

  • Jak tedy mohou vaši klienti o příspěvky z Fondu prevence zažádat?

Je to velmi jednoduché a cest je několik. Na prvním místě doporučujeme klientům, aby žádosti podávali přes chráněné prostředí E-komunikace, kde si nemusí nic tisknout – žádost vyplní elektronicky a pak jen nahrají přílohy. Velkou výhodou je, že do E-komunikace se klienti mohou přihlásit přes Bank iD, a nemusí si tak pamatovat přihlašovací údaje. V dnešní době má již každý, kdo má status OSVČ, povinně datovou schránkou – žádost je možné poslat i jejím prostřednictvím. Elektronický způsob podání je dokonce u některých programů povinný. Samozřejmě je jinak stále možné poslat žádost a všechny náležitosti poštou na vybrané pracoviště nebo je donést osobně.


Autor: Petra Škeříková, šéfredaktorka portálu Zdraví jako vášeň

Aktuálně