Přejít k hlavnímu obsahu
Raw_strava
12. 12. 2017
Jídlo

Raw strava je plná života. Je ale třeba dbát také na pestrost

Stoupenci syrové stravy považují směr raw vegan za návrat k přirozenému způsobu stravování. Český název pro stravovací směr „raw vegan“ je „vitariánství“.

Původně byl člověk býložravec, vařit si začal až mnohem později, když vynalezl oheň. Naše tělo bylo podle raw veganů „navrženo“ na raw stravu, která mu prospívá mnohem lépe než vařené jídlo. 

Základem vitariánské stravy je ovoce a zelenina

Základem raw stravy je syrové ovoce, syrová zelenina, ořechy, semena a klíčky, případně panenský (tj. za studena lisovaný) olivový olej. Luštěniny se konzumují zasyrova, máčené a naklíčené, ovšem ne pro každého jsou v této formě stravitelné.

Ze stravy je naopak vyloučeno maso, mléko, mléčné výrobky (sýry, kefíry atd.), veškeré obilniny (včetně celozrnných obilnin a rýže), běžně zpracovaný med, rafinované cukry a veškeré další konvenčně zpracované potraviny.

Frutariáni: Zasyrova a bez násilí

Vyšším stupněm směru „raw vegan“ je frutariánství. Frutariáni vylučují z jídelníčku všechny potraviny, jejichž získávání je spojené s ublížením jiným živým bytostem, a to jak živočichům, tak rostlinám. Základem frutariánské stravy je plodová zelenina (papriky, rajčata, okurky), plodové ovoce, ořechy a semena. Někteří frutariáni jedí dokonce jen plody spadlé na zem.

Vařením se ničí prospěšné enyzymy, říkají vitariáni

Proč je podle vitariánů raw strava zdravější? Syrové potraviny si uchovávají všechny vitaminy, minerály, antioxidanty a další prospěšné složky, především pak enzymy, které umožňují tělu štěpení a vstřebávání živin. Tepelná úprava jídla nad 45 °C tyto enzymy znehodnocuje. Organismus si je pak musí vytvářet sám, a to ho zbytečně a nepřiměřeně zatěžuje. Raw strava naopak posiluje obranyschopnost, zlepšuje trávení a přispívá k celkové lepší kondici.  

Vitariánská strava má svá rizika

Pokud chcete začít s raw stravou, je třeba zvážit případná rizika. Sestavit raw jídelníček není vždy snadné, a to se může negativně odrazit na pestrosti stravy. Některé důležité složky mohou chybět. Zvláště diskutovaný je nedostatek vitaminu B12, který běžně získáváme většinou ze živočišných zdrojů. Dalším rizikem může být nadmíra vlákniny, která způsobuje zažívací potíže a zhoršuje vstřebávání významných minerálů. Také je třeba vzít v úvahu, že některé látky mají lepší využitelnost na základě tepelné úpravy. Vařením se například několikanásobně zvyšují příznivé účinky látek obsažených v rajčatech.

Vitariáni si „pečou“ chleba a „vaří“ špagety

Kromě syrové zeleniny a ovoce nebo šťáv najdete v jídelníčku vitariánů i taková jídla, která běžně připravujeme tepelnou úpravou. Patří sem například chleba, pizza, palačinky, sušenky, špagety, omáčky a dezerty. A bez čeho se vitariáni v kuchyni neobejdou? K výrobě ořechových másel a „živých těst“ pro přípravu chleba a dezertů slouží velkoobjemový kuchyňský robot. Funkci sporáku a trouby přebírá dehydrátor, což je v podstatě sušička potravin. Mezi kuchyňským vybavením vitariána většinou najdete odšťavňovač pro zpracování ovoce, zeleniny a bylinek, výkonný mixér pro přípravu smoothies, míchání, sekání a mixování jak suchých, tak tekutých surovin. Užitečným přístrojem je také spiralizér, „špagetovač“ na výrobu nudlí nebo špaget z ovoce a zeleniny.

Aktuálně

zbavte se stresu Duševní zdraví Zimní vášeň pro zdravou duši

Zbavte se každodenního stresu pomocí metody všímavosti

V dnešní době je velmi obtížné soustředit se a prožívat život v právě přítomném okamžiku. Každodenní trénink a praktikování metody všímavosti vám pomůže nepodlehnout neustálému tlaku okolí, povede vás po cestě k sobě samým, ke své duši a k tomu, abyste se úspěšně vyhnuli stresu a dokázali se soustředit jen a jen na sebe a na okamžik, který právě prožíváte.