Správná péče o dětské zoubky se v dospělosti vyplatí

Správná péče o dětské zoubky se v dospělosti vyplatí

První dětský zoubek není jen důvodem k radosti a oslavám, ale také k pořízení prvního zubního kartáčku. Zoubky bychom totiž měli dětem čistit hned od prvního prořezání a věnovat jim pravidelnou péči.

Mléčné zuby jsou důležité

Mléčné zoubky jsou jen dočasné, pro budoucí vývoj chrupu však mají velký význam. Děti se jimi učí kousat, ovlivňují výslovnost i tvar čelistí a obličeje. Proto se o ně musíme starat stejně pečlivě jako později o stálé zuby. Správnou péčí již od nejútlejšího věku předejdeme vzniku zubního kazu.

Dokdy dočišťovat?

Hlavní roli při čištění zoubků malých dětí hrají rodiče, a to zhruba až do čtyř let věku dítěte. Záleží ovšem na šikovnosti dítěte. Ty zdatnější to zvládnou dříve, ale v každém případě by měl vyčištění zkontrolovat rodič. Děti, podobně jako někdy dospělí, mají tendenci přejíždět kartáčkem stále v jednom místě a vynechávat celé úseky chrupu. Nechte si vysvětlit správný postup čištění zoubků dentální hygienistkou. Na samotné čištění si vyhraďte ráno i večer dostatek času a obrňte se trpělivostí.

Za zkažené zoubky může špatné čištění a cukr

Nejčastějším důvodem zubních kazů je špatné čištění chrupu v kombinaci se sladkými potravinami, což je i mateřské mléko. Obsahuje laktózu, tedy cukr, který je živnou půdou pro bakterie zapříčiňující vznik zubního kazu. Věnujte proto zvýšenou pozornost péči o zoubky u dětí, které jsou kojeny déle než jeden rok.

Kdy poprvé k zubnímu lékaři?

S dítětem byste měli navštívit zubaře již během prvního roku života. Nelekejte se, zubní lékař jen nahlédne děťátku do úst, aby zjistil, kolik zoubků už se prořezalo a zda vývoj zdárně probíhá. Je třeba počítat s tím, že se to dítěti nebude líbit a bude plakat, je však důležité, aby si na prostředí zubní ordinace zvyklo.

Patero pro zdravé dětské zoubky

  1. S čištěním začněte už od prořezání prvního dětského zoubku. Po nočním kojení otřete zoubky vlhkou tkaninou.
  2. Na čištění mléčných zoubků používejte malý a měkký kartáček. Měl by mít malou hlavu sloužící k čištění, štětiny by měly být velmi měkké, rovné a husté.
  3. U prvních zoubků není zubní pasta důležitá, lze ji vynechat. Postačí čištění kartáčkem s vodou. Později volte dětskou zubní pastu podle věku dítěte; liší se množstvím fluoridu. I později platí, že samotná zubní pasta nikdy nenahradí mechanické čištění kvalitním kartáčkem.
  4. Nepodávejte dítěti před spaním sladké nápoje. Po vyčištění zoubků už by mělo pít pouze čistou vodou.
  5. Dětské zoubky často a důkladně prohlížejte a nevynechávejte preventivní prohlídky ani tehdy, když není viditelný problém. Od dvou let by na ně dítě mělo chodit pravidelně dvakrát ročně.

Dudlíky a savičky: Škodí dětským zoubkům?

Dudlíky se dnes vyrábějí z kvalitních materiálů a jsou anatomicky tvarované. Děti si z nich však snadno udělají hračku, což se může projevit negativně ve chvíli, kdy začínají růst zoubky. Časté přikusování ovlivňuje růst zubů a výskyt ortodontických anomálií, které se přenášejí i do dospělého věku. Dudlík by tedy měl hrát roli pouze jako „šidítko“ při usínání, při pláči nebo při nemoci. Problémem může být i časté popíjení sladkých nápojů z lahvičky, kterou má dítě u ruky. Stálé sladkokyselé prostředí v ústech vede ke kazům už na mléčných zoubcích. Nabízejte dítěti raději čistou vodu nebo dětské nepřislazované nápoje.

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.