Přejít k hlavnímu obsahu
slunce
2. 8. 2021
Pohled lékaře Jak na přírodní živly

Úpal a úžeh

Spálená kůže není v létě jediný problém. Daleko větší problém představují dva stavy, které jsou si výslovností podobné, ale závažností se liší.

ÚPAL

je v anglickém jazyce zavedený jako HEATSTROKE. Toto slovo překládáme jako „zásah tepla“. 
Jde o náhlé zhoršení zdravotního stavu způsobené vlivem intenzivního tepla v ovzduší nebo v interiéru. Úpal vznikne, když vyčerpáme naše ochlazovací mechanismy (pocení, zrychlené dýchání) a v těle se nahromadí teplo. 

Postupně dojde k zahřátí těla nad 40 °C a nebezpečně se zvyšuje srdeční frekvence, klesá krevní tlak a vznikají otoky končetin. Nejvážnější komplikací je přitom hrozící otok mozku a poškození jeho funkce. 

Úpalem můžeme být postiženi i ve vnitřním prostředí. Hrozí nám při pobytu na slunci při vyšší vlhkosti vzduchu, ve špatně větraných prostorách, výrobních halách, ve skleníku i ve sportovní hale.

Příznaky:

  • Bolesti hlavy
  • Zmatenost
  • Nutkání na zvracení 
  • Nevolnost
  • Suchá kůže
  • Svalové záškuby
  • Ztráta vědomí

ÚŽEH

se v angličtině označuje jako SUNSTROKE, tedy „zásah slunce“. Má ho na svědomí delší pobyt na slunci. Úžeh je daleko závažnější stav, zrádný pro pomalost svého nástupu. 
Dochází zde ke spálení velké části pokožky, častokrát i pokožky na vlasaté části hlavy. Spálení kůže slunečním zářením pak v kůži vyvolává zánět a velkou produkci tepla. S odstupem vícero hodin od slunění, tedy klidně i večer nebo v noci, dochází náhle ke zhoršení zdravotního stavu

Příznaky 

  • Spálení kůže
  • Velké bolesti hlavy
  • Světloplachost, neurologické komplikace
  • Bledost, pocení a pokles krevního tlaku
  • Ztráta vědomí 

PRVNÍ POMOC PŘI ÚPALU A ÚŽEHU 

  1. Odstranění příčiny: Jinak řečeno, pryč od zdroje tepla, pryč ze slunce. Ne pod slunečník, ale do stínu, do dobře větraných nebo klimatizovaných prostor. 
  2. Ochlazování: Co největší plocha těla ideálně pod studenou sprchu, pokud to nejde, mokré ručníky na čelo, za krk. Pokud seženete led, nohy vždy na pár minut ponořte do kbelíku s ledem a vodou
  3. Polohování: Nemocného při vědomí uložte do lehu. Pokud upadá do mdlob, zvedněte mu nohy na židli. Kontrolujte zdravotní stav, kontaktujte první pomoc. 
  4. Hydratování: Pokud je při vědomí, po malých dávkách podávejte rehydratační tekutiny, stačí i naředěná ovocná šťáva s trochou soli. Výbornou volbou jsou šumivé multiminerálové nápoje nebo magnezium v prášku. 
  5. Úleva od bolesti: Zvládnout můžete pouze lehké příznaky. Pro úlevu od dalších potíží můžete použít běžně dostupné léky na bolest hlavy. Klíčové je zabezpečit klid a spánek a pohlídat pitný režim.
  6. Odborná pomoc: Každá změna zdravotního stavu vyžaduje delší pozorování a bdělost. Zejména u úžehu musíte být opatrní na jeho začátek, který může nastat až hodiny po samotném slunění, a na jeho zákeřnost spočívající v náhlém zhoršování zdravotného stavu. Jakoukoli změnu vědomí, kolaps i zmatenost řešte rychle se zdravotníky. Bedlivě hlídejte zejména osoby v mdlobách a kontrolujte, jestli nedochází k zástavě srdečního oběhu. Může k ní dojít náhle. Bez zaváhání pak musíme začít s resuscitací. 

Vaše doktorka kamarádka
Gianna Conti

Aktuálně

Zdravý životní styl

S přicházejícím podzimem je ten pravý čas na posílení imunity

Možná jste si ještě ani neuvědomili, že právě prožíváme poslední letní dny. Ačkoli po ránu už je změna na kůži pěkně cítit a večer se pomalu, ale jistě stmívá čím dál dřív. Užívejte si konec léta, ale zároveň začněte přemýšlet o tom, jak své tělo připravit na přicházející podzim. Silná imunita bude jistě zapotřebí, proto pro vás máme pár rad, na co se zaměřit při posilování obranyschopnosti organismu.