Přejít k hlavnímu obsahu
Jak_na_nadvahu
7. 3. 2020

Jak na nadváhu a obezitu dětí? Základem je zdravá strava a pohyb

Celých 56 procent dospělé populace v Česku podle údajů Státního zdravotního ústavu trpí nadváhou a 17 procent z nich je obézních. Do nepřívětivých statistik spadají bohužel i děti.

Přibližně každé čtvrté dítě v Česku má nadváhu a každé desáté už je obézní. A co je zvlášť alarmující, je fakt, že za poslední čtvrtstoletí se počet dětí bojujících s obezitou téměř ztrojnásobil. Co s tím? Recept k nápravě je přitom zdánlivě jednoduchý – osvojit si správné návyky, zdravě se stravovat, hýbat se, sportovat a dostatečně spát.

Jenže jakkoliv je náprava, v tomto případě likvidace kil navíc u dětí, zdánlivě snadná, realita ukazuje naprostý opak. Proč? Stručně shrnuto a zjednodušeně řečeno: důvod nadváhy a obezity je prostý – dětský organismus nezvládne spálit vše, co dítě snědlo a vypilo. Klíčové jsou v drtivé většině případů dva faktory – špatné stravovací návyky a k tomu nedostatek pohybu.

Zapojit se musí především rodiče

Ne nadarmo se říká, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. A bohužel to může platit i v negativním slova smyslu. Takže špatné návyky vedoucí k nadváze a obezitě se v pokročilejším věku jen obtížně odbourávají.

Děti v současnosti tráví spoustu volného času u počítače, sedavým způsobem, s mobilem v ruce. Sportování a aktivní pohyb bývají spíše vzácností. A ruku na srdce, v tomto směru leckdy selhávají i rodiče – pamlskem se řeší problémy s ratolestmi, a když je dítko u počítače, mají dospělí více klidu pro sebe.

A přitom, jak už bylo řečeno, recept na nápravu není žádnou složitou vědou. Zásadní je prevence. Jejími základními kameny jsou zdravá a vyvážená strava, pravidelný pohyb a spánek.

Co mohou rodiče dělat proti nadváze a obezitě dětí?

  • Hýbejte se. Stačí i chůze, nebo si hrajte s dětmi na písku. I to se počítá.
  • Sportujte. Společně na hřišti, nebo vyberte některý sportovní kroužek.
  • Zdravý jídelníček. Vybírejte pečlivě potraviny, neodbývejte dítě rohlíkem.
  • Pravidelná strava. Nastavte režim pěti jídel denně a dohlížejte na velikost porcí.
  • Pitný režim. Žádné sladké limonády, vhodná je neperlivá voda s ovocem, nebo vymačkaná šťáva.
  • Pozor na sladké odměny. Zrušte, nebo aspoň omezte sladké odměny pro děti. Jde to i jinak.
  • Omezte čas vsedě. Čas strávený vsedě u televize nebo počítače je živnou půdou pro nadváhu.
  • Dostatek spánku. Kvalitní a dostatečný spánek pomáhá, dodává energii a kdo spí, nejí.
  • Zrušte zaručené diety. Při jejich držení hrozí nebezpečné extrémy v podobě bulimie, či anorexie.
  • Jděte příkladem. Jezte totéž, co děti, společně sportujte a hýbejte se.