Přejít k hlavnímu obsahu
Jak_na_nadvahu
7. 3. 2020
Prevence

Jak na nadváhu a obezitu dětí? Základem je zdravá strava a pohyb

Celých 56 procent dospělé populace v Česku podle údajů Státního zdravotního ústavu trpí nadváhou a 17 procent z nich je obézních. Do nepřívětivých statistik spadají bohužel i děti.

Přibližně každé čtvrté dítě v Česku má nadváhu a každé desáté už je obézní. A co je zvlášť alarmující, je fakt, že za poslední čtvrtstoletí se počet dětí bojujících s obezitou téměř ztrojnásobil. Co s tím? Recept k nápravě je přitom zdánlivě jednoduchý – osvojit si správné návyky, zdravě se stravovat, hýbat se, sportovat a dostatečně spát.

Jenže jakkoliv je náprava, v tomto případě likvidace kil navíc u dětí, zdánlivě snadná, realita ukazuje naprostý opak. Proč? Stručně shrnuto a zjednodušeně řečeno: důvod nadváhy a obezity je prostý – dětský organismus nezvládne spálit vše, co dítě snědlo a vypilo. Klíčové jsou v drtivé většině případů dva faktory – špatné stravovací návyky a k tomu nedostatek pohybu.

Zapojit se musí především rodiče

Ne nadarmo se říká, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. A bohužel to může platit i v negativním slova smyslu. Takže špatné návyky vedoucí k nadváze a obezitě se v pokročilejším věku jen obtížně odbourávají.

Děti v současnosti tráví spoustu volného času u počítače, sedavým způsobem, s mobilem v ruce. Sportování a aktivní pohyb bývají spíše vzácností. A ruku na srdce, v tomto směru leckdy selhávají i rodiče – pamlskem se řeší problémy s ratolestmi, a když je dítko u počítače, mají dospělí více klidu pro sebe.

A přitom, jak už bylo řečeno, recept na nápravu není žádnou složitou vědou. Zásadní je prevence. Jejími základními kameny jsou zdravá a vyvážená strava, pravidelný pohyb a spánek.

Co mohou rodiče dělat proti nadváze a obezitě dětí?

  • Hýbejte se. Stačí i chůze, nebo si hrajte s dětmi na písku. I to se počítá.
  • Sportujte. Společně na hřišti, nebo vyberte některý sportovní kroužek.
  • Zdravý jídelníček. Vybírejte pečlivě potraviny, neodbývejte dítě rohlíkem.
  • Pravidelná strava. Nastavte režim pěti jídel denně a dohlížejte na velikost porcí.
  • Pitný režim. Žádné sladké limonády, vhodná je neperlivá voda s ovocem, nebo vymačkaná šťáva.
  • Pozor na sladké odměny. Zrušte, nebo aspoň omezte sladké odměny pro děti. Jde to i jinak.
  • Omezte čas vsedě. Čas strávený vsedě u televize nebo počítače je živnou půdou pro nadváhu.
  • Dostatek spánku. Kvalitní a dostatečný spánek pomáhá, dodává energii a kdo spí, nejí.
  • Zrušte zaručené diety. Při jejich držení hrozí nebezpečné extrémy v podobě bulimie, či anorexie.
  • Jděte příkladem. Jezte totéž, co děti, společně sportujte a hýbejte se.

Aktuálně

Hubnutí Jarní vášeň pro zdravé tělo

Super dietní zeleninová polévka podporující hubnutí

Najde se dost lidí, kteří si stěžují, jak je náročné držet se pravidel zdravého životního stylu. Jedním z argumentů je, že jim to zabírá příliš velké množství času. Omyl. Příprava zdravého jídla nevyžaduje nákup potravin v úzce specializovaných obchodech a přípravou jídla určitě nestrávíte víc času, než je obvyklé. Recept na dietní polévku to potvrzuje.