Nebojte se novoročních předsevzetí: Víme, jak na ně!

Nebojte se novoročních předsevzetí: Víme, jak na ně!

Dříve než odbily poslední vteřiny starého roku a vy jste pozvedli sklenku perlivého sektu na zdraví a štěstí tomu novému, vás jistě napadlo, s jakými předsevzetími ten magický krok přes půlnoční hranici udělat.

Některým připadají novoroční předsevzetí jako hloupost, jiní v nich vidí osobní motivaci ke změně a jasný impulz magicky i symbolicky odstartovat něco nového. I přes počáteční obavy a nedůvěru sami v sebe ale nakonec téměř všichni na nějaký ten slib pomyslíme…

Statistiky nelžou

Každoročně je absolutní jedničkou v novoročních předsevzetích příslib hubnutí. A věřte nám, že po období sváteční hojnosti budete pohledem na váhu motivováni více než dostatečně. Ruku v ruce s tímto slibem pak jde i další přání – lépe jíst a zlepšit si fyzickou kondici. I se sportem a obměnou jídelníčku se po Novém roce začíná skvěle. Dokonce i předsevzetí střídmosti v alkoholu se po mnoha probdělých nocích, bujarých vánočních večírcích a velké silvestrovské oslavě ze začátku dodržuje opravdu lehce. Novoroční předsevzetí o nekouření už je ale pro mnohé oříškem, stejně jako abstraktní sliby v podobě hledání nové lásky, cestování nebo vzdělávání se. Každý jeden slib ale vyžaduje vaše plné odhodlání pro věc a především dlouhodobou chuť ke změně. Věříte si? Pak hurá do toho! 

5 tipů, jak s předsevzetím neseknout

  1. Buďte konkrétní a nepřehánějte to: Pojmenujte si problém, který vás nejvíce tíží, a zaměřte se na něj! Lepší je dát si pouze jedno předsevzetí a věnovat mu veškerou možnou pozornost a úsilí, než abyste snahu tříštili mezi více slibů.
  2. Nenechte si to pro sebe: Čím víc lidí bude o vašem předsevzetí vědět, tím častěji budete muset odpovídat na všetečné otázky o vašich pokrocích. A vy přece nechcete podvádět a lhát, takže zapojíte i záložní zdroje a vytrváte za každou cenu, abyste všem dokázali, že to dáte!
  3. Pokroky si rozfázujte: Ať už se pustíte do úpravy jídelníčku, začnete cvičit, nebo navštěvovat lekce cizího jazyka, vytyčte si jasné měsíční cíle a snažte se k nim co nejvíce přiblížit. Pomoci vám mohou chytré aplikace ve vašem mobilním telefonu nebo tabletu, ale i výzvy v podobě přihlášek do soutěží (např. k běžeckému závodu), znalostní testy či pravidelné kontroly u odborníka.
  4. Nechte se motivovat: Hubnete? Pak se poraďte s výživovým poradcem. Chcete se více hýbat? Domluvte se na pravidelném cvičení třeba s kamarádkou nebo zapojte trenéra. Chcete přestat kouřit? Navštivte Centrum pro závislé na tabáku. S jazyky vám zase pomůže lektor nebo rodilý mluvčí a se seznamováním profesionální agentura. Jako další motivace vám může posloužit také Fond prevence od Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky. Například příslib hubnutí můžete spojit s tím, že u ZPMV ČR uplatníte bonus až 500 Kč na sportovní aktivity a zakoupíte si třeba permanentku do fitness centra, na aerobic a další sporty či na kurz plavání. Ani cíl přestat kouřit už nemusí nutně skončit tím, že po týdnu abstinence zbaběle poběžíte do trafiky pro novou krabičku cigaret. S programem Podpory odvykání kouření a bonusem na léčivé přípravky při odvykání se budete cítit pevní „v kramflecích“ a dýmající společnici už si nikdy nezapálíte. 211 podpoří i vaše přání udržet si pevné zdraví. Z Fondu prevence totiž lze čerpat i bonus na nehrazená očkování nebo na preventivní zdravotní prohlídky. Možností máte opravdu mnoho a ZPMV ČR vaše úsilí velkoryse odmění!
  5. Odměňujte se: Skvěle funguje, když si na začátku každého období hned vedle svého cíle napíšete motivační odměnu při jeho splnění. Budete se na ni totiž celou dobu těšit a o to více na problému zapracujete!

Držíme vám palce!

Přečtěte si také

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je důležitou součástí dětského jídelníčku. Střídejte všechny druhy

Maso je nenahraditelným zdrojem živin nezbytných pro správný růst a vývoj, a proto by mělo mít v jídelníčku dětí své pevné místo. Kromě oblíbeného drůbežího neopomíjejte takzvané „červené“ maso ani ryby.

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Veďte děti k pohybu odmalička. Hrajte si a jděte jim příkladem

Děti si utvářejí vztah k pohybu již od nejútlejšího věku. Kdy a jak s nimi začít? Jděte jim příkladem a ukažte jim, že pohyb a později i sport je součástí zdravého životního stylu. Ovšem nezapomínejte ani na to, že pohybové aktivity by měly děti bavit a měly by jim přinášet radost.