Odolejte vábení gauče. Dejte přednost pohybu a sportu

Odolejte vábení gauče. Dejte přednost pohybu a sportu

Nejspíš to zažil každý… Stačí jeden pohled do zrcadla, které odhalí nepříliš potěšující pohled na tělo poněkud ochablé, případně v jistých partiích nabízející poněkud více hmoty, než je zdrávo. Nebo stačí stoupnout si na váhu a je jasné, že těch kil navíc je už víc než dost a že se něco musí začít dít. Samozřejmě recept je zdánlivě jednoduchý: Stačí se hýbat, sportovat. Ale jak se donutit cvičit? Jak najít tu správnou motivaci? Nabízíme pár tipů.

Není žádným tajemstvím, že onen první krok, tedy vůbec se donutit sportovat, je také nejtěžším. V prvním okamžiku jsme plní odhodlání, jak „na to vlítneme“, ale postupně se ono odhodlání tak nějak rozplývá, až zmizí docela. A ráno si opět v klidu přispíme, nebo naopak navečer usedneme na gauč k televizi a už se nezvedneme. Co s tím?

Udělejte si z pohybu zvyk

Najít pevnou vůli nepovolit, to je základ. Hodně pomůže proměnit svou pohybovou či sportovní aktivitu ve zvyk. Ne nadarmo se říká, že zvyk je železná košile. Ostatně ráno ani večer se také nepřemlouváte, abyste si vyčistili zuby. Prostě to tak je. Udělejte totéž se sportem.

Na to, začít cvičit nebo třeba pravidelně běhat, pak stačí vlastně málo. Zakomponujte do svého života, do svého každodenního programu něco, co bude pomáhat vašemu tělu. Stačí málo – ranní protažení, pár cviků. Začněte klidně jen pěti či deseti dřepy, ne hned padesáti. A postupně si můžete přidávat. Nezabere to tolik času.

Totéž platí, pokud zvolíte jako sportovní aktivitu třeba běhání. Snažte se stanovit si pevné časy. A především je dodržovat. Není až tak podstatné, jestli budete běhat ráno, nebo až večer. Totéž platí pro cvičení. A jestliže je první krok těžký, pak stejně obtížné je i udržet motivaci a nepolevit ještě předtím, než se ze sportování opravdu stane zvyk.

Základem je mít plán – kdy a kde a který den budu cvičit, kdy běhat, kdy vyrazím na kole. Samozřejmě je fajn si stanovit pevné dny a termíny pro tenis, badminton, beach volejbal či jiné sporty s přáteli. To se potom člověk na takové akce už těší.

Důležitá je motivace

Už to tady zaznělo: Motivace je důležitá. Někdo touží vyrýsovat postavu na léto do plavek, jiný vylepšit fyzickou kondici, další pro změnu ubrat nějaké to kilo nadváhy a dostat se znovu do svých oblíbených kalhot, saka, sukně, šatů…

Pro udržení motivace je dobré „zlanařit“ ke sportování ještě někoho dalšího. Opět si pomůžeme rčením, které říká, že ve dvou se to lépe táhne. Pravda. A leckdy i třeba ve třech, ve čtyřech i více lidech. Když se jednomu nechce, druhý ho dokáže „ukecat“. A navíc vždycky je příjemnější vyrazit na kole, zaběhat si, vyjet na in-linech, zaplavat si nebo si zacvičit ve dvou. Díky tomu je sportování zábavnější, příjemnější a ještě se dokážete vzájemně podporovat i hecnout k lepším výkonům.

Jak začít sportovat

Začněte pozvolna

Pokud začínáte s pohybem od nuly nebo jste dlouho nesportovali, začínejte pomalu, krok za krokem a postupně přidávejte – ujeté či naběhané kilometry, nebo zvyšujte intenzitu. Platí to opět pro běh, kolo i cvičení. Rozhodně nechtějte hned běžet maraton nebo konkurovat na kole jezdcům na grand tours. To je samozřejmě nadsázka, ale příliš velká zátěž hned zpočátku mnohem spíš tělu uškodí a může znamenat ztrátu motivace.

Jednoznačně platí to, abyste si dali reálné cíle. Po dvou vyběhnutích do lesa se kil navíc nezbavíte. Vylepšení fyzické kondice, vyrýsování postavy či hubnutí, to vše je dlouhodobý proces, ale jak říká klasik: I cesta je cíl. Nebo aspoň k cíli vede. Proto je lepší si před sebe klást cíle dosažitelné a jít krok za krokem. Třeba ubrat jedno kilo a už ho nevrátit zpět, zhubnout o jednu velikost, uběhnout o půl kilometru víc, ujet na kole o pět kilometrů dál.

Stanovte si každodenní cíl

Mějte svůj každodenní cíl: deset dřepů, pět kliků nebo cokoliv jiného, třeba uběhnutý kilometr nebo nějaký vám známý okruh. Přidávat si můžete, ale pod limit těch deseti dřepů, pěti kliků nebo běžeckého kilometru už nikdy nechoďte. I proto se rozhodně vyvarujte slov, že nemáte zrovna čas. Ne a ne. Tahle slova zkrátka vypusťte ze svého slovníku.

Někdy to jde ztuha, donutit se obléci do sportovního, vyběhnout nebo vyjet, nebo se zkrátka začít hýbat, ale v tomhle okamžiku je skvělé mít parťáka či parťáky, kteří už jsou připraveni. Odměnou je potom skvělý pocit z toho, že jste překonali pohodlnost i vábení gauče a dali přednost pohybu. Ten pocit je opravdu povznášející. Ale především, výsledek po nějakém čase sami uvidíte.

A nejlépe to poznáte, když si uděláte své foto před tím, než začnete sportovat, a potom po nějakém čase, třeba po půl roce po roce. Ostatně i to se může stát velkou motivací. Pokud poznáte ten rozdíl, jste na dobré cestě.

Pár tipů, jak se donutit sportovat

  1. Najděte si silnou motivaci
  2. Vytvořte si plán sportování
  3. Začněte pozvolna a postupně přidávejte
  4. Určete si pevné časy cvičení
  5. Dávejte si reálné každodenní cíle
  6. Najděte si spolehlivého parťáka
  7. Sledujte, jak se posunujete

Přečtěte si také

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování označuje plavání a cvičení s miminky, které má mnoho výhod. V první řadě je pro vaše děťátko velmi prospěšné a příjemné. Můžete ho provádět doma již od neútlejšího věku miminka a nepotřebujete k tomu žádné zvláštní vybavení. Stačí jen velká vana a know-how.

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Žijeme v uspěchané době. Přestože dobře víte, co a jak dělat správně, najít si čas a prostor jen na sebe, na svou kondici a zdravý život není v našlapaném programu nijak snadné. To samozřejmě přináší i neblahé následky – přibývají kila nadváhy, navíc i zdravotní problémy, ani s tou fyzičkou to není nijak slavné. Co s tím? Nabízíme vám několik způsobů, jak napevno dostat správné návyky do vašeho každodenního programu.