Přejít k hlavnímu obsahu
Upecte_si_chleb 1
30. 3. 2020
Jídlo

Upečte si chléb z kvásku a předcházejte riziku nákazy

Ať už se snažíte hledat všechny možné cesty, jak předejít riziku nákazy koronavirem, nebo chcete „jen“ dbát o své zdraví, určitě uděláte dobře, když začnete péct chléb z vlastního kvásku.

Bavili jste se někdy se svou babičkou, která vzpomínala na to, jak si v minulosti pekla vlastní chléb? Jako byste ji slyšeli říkat: „To se s tím dnešním nedá vůbec srovnat. Tehdy byl mnohem chutnější a něco vydržel!“ Babička v té době měla tajný trumf – vlastní kvásek. A tenhle trumf můžete držet v ruce i vy dnes.

Co se děje při tzv. kvašení?

Mikroorganismy se začínají po smíchání mouky a vody živit škrobem (složité cukry) a kvasinky vytvářejí oxid uhličitý, který směs kypří. Další organismy pak vytvářejí kyselinu mléčnou, která zajišťuje trvanlivost.

Běžný chléb, který v současnosti seženete v obchodě, nemá zpravidla s klasickým kváskem nic společného. Jeho těsto „vypracovaly“ kvasinky z droždí, které se při svém rozmnožování živí jednoduchými cukry, a po pozření takový chléb zatěžuje lidský organismus, nechutná (ve srovnání s kváskovým chlebem) nijak valně, a navíc má tendenci plesnivět.

To chléb upečený z kvásku má oproti tomu z droždí nesporné výhody:

  1. Má mírně nakyslou, klasickou chlebovou chuť.
  2. Lépe zasytí díky nižšímu glykemickému indexu.
  3. Je lépe stravitelný a méně nadýmá.
  4. Kvásek pomáhá štěpit kyselinu fytovou a tím pomáhá distribuovat minerály do těla.
  5. Obsahuje kyselinu mléčnou, díky které vydrží déle čerstvý.

A proč tedy pekaři většinou připravují chléb z droždí? Protože klasický kvásek kyne výrazně déle než kvas z droždí. A čas jsou, jak víme, peníze. Ale než se dostaneme k samotnému pečení, musíme si kvásek nejdříve založit (samozřejmě pokud nemáme po ruce někoho blízkého, kdo si svůj kvásek již hýčká a může nám z něj kus darovat).

Jak si vlastní kvásek založit?

  1. Do vymyté nádoby vložíme stejné množství mouky (na chléb ideálně celozrnné žitné) a vody (např. 150 g), vše promícháme, abychom se zbavili hrudek, přikryjeme utěrkou a necháme na místě v pokojové teplotě.
  2. Druhý den si ponecháme 150 g z kvásku a zbytek vyhodíme. Přidáme opět 150 g mouky a vody.
  3. Tento postup opakujeme další tři dny.
  4. Pátý den je kvásek pěkně „probublinkovaný“ a připravený k použití.

Zatímco kvásek z droždí nakyne společně se zbytkem těsta za několik desítek minut, klasickému kvásku to trvá podstatně delší dobu. Záleží samozřejmě na množství přísad (zejména mouky) a také pokojové teplotě, ale než kvásek udělá svou práci, trvá to několik hodin. Zpravidla osm až dvanáct.

Než se však podíváte na recepty, nezapomeňme si kousek kvásku odebrat a uložit na příští pečení. A nezapomeňte tento kousek také „nakrmit“.

Založit si můžete kromě chlebového kvásku z celozrnné žitné mouky také třeba pšeničný pro přípravu bílého pečiva a baget. A když se vám podaří upéct pevný tmavý kyselejší chléb, odneste kousek babičce. Třeba se s chutí kváskového chleba vrátí do svým mladých let…

Recepty:

  1. Klasický kmínový pšenično-žitný chléb: Smíchejte 50 g kvásku se 150 g žitné mouky, 150 g pšeničné mouky a 300 g vody, přisypte dvě lžičky soli a dvě polévkové lžíce kmínu a hněťte deset minut vařečkou nebo v robotu. Nechte vykynout 6 až 8 hodin. Vložte do trouby na 200 °C a nechte cca 35 minut péct. Chléb vyndejte, až se začne kůrka zbarvovat do tmavě hněda.
  2. Chléb s koriandrem: Smíchejte 500 g žitné chlebové mouky a 150 g žitného kvásku na řídké těsto a nechte vykynout 8 hodin. Poté přimíchejte 500 g pšeničné mouky, 4 lžičky soli, půl lžičky mletého koriandru a 3 lžičky kmínu. Alespoň deset minut hněťte vařečkou nebo v robotu a vzápětí nechte těsto kynout další 3 hodiny. Pak ho rozdělte na poloviny a nechte kynout další hodinu. Troubu rozpalte na 250 °C, pečte asi 5 minut a pak teplotu snižte na 200 °C. Pečte asi 50 minut.

TIP: Když si rozehřejete troubu, vložte dovnitř společně s těstem také nádobu s vodou. Ta se bude měnit v páru a díky tomu vznikne lákavá kůrka.

Aktuálně

hubnoucí polévka Hubnutí Jarní vášeň pro zdravé tělo

Super dietní zeleninová polévka podporující hubnutí

Najde se dost lidí, kteří si stěžují, jak je náročné držet se pravidel zdravého životního stylu. Jedním z argumentů je, že jim to zabírá příliš velké množství času. Omyl. Příprava zdravého jídla nevyžaduje nákup potravin v úzce specializovaných obchodech a přípravou jídla určitě nestrávíte víc času, než je obvyklé. Recept na dietní polévku to potvrzuje.