Přejít k hlavnímu obsahu
dálkové bruslení
21. 12. 2021
Pohyb

Dálkové bruslení je zážitek, sportovní výkon i adrenalin v jednom

Zabruslit si venku pod širým nebem na zamrzlé vodní ploše – na rybníku, jezeře, slepém rameni řeky nebo přehradní nádrži – to je skvělý zážitek. Žádná tlačenice na zimním stadionu ani povinné kroužení dokola, tu na levou stranu, tu na pravou. Chce to jediné. Aby nám zima přála a pořádně přimrzlo. Aspoň několik dní. Pak už nám nic nebrání vyrazit na jízdu leckdy doslova dechberoucí.

Řeč je o bruslení na speciálních bruslích, kterým se říká nordické. Na severu Evropy je dálkové bruslení, též nazývané nordické, oblíbenou zimní zábavou a sportem. Zatímco ve skandinávských zemích se jezdí především po zamrzlých jezerech, v Nizozemsku se využívá síť místních vodních kanálů.

Jaké brusle potřebujete

Bruslit se dá i v klasických hokejových bruslích, tzv. kanadách. Ale pokud si chcete jízdu po ledové pláni naplno užít, sáhněte po nordických – speciálních bruslích s volnou patou. Na rozdíl od kanad jsou jejich nože delší, kolem 40 až 50 cm. 

Nože bruslí jsou připevněné k běžkařskému vázání, takže lze použít boty na běžky. Při jízdě se tak pata volně pohybuje ve svislém směru a také styl jízdy je podobný jízdě na běžkách.

Pokud je led rovný a hladký, dá se na nordických bruslích jet hodně svižně a také daleko. Trénovaní bruslaři jsou schopni zdolávat i kolem stovky kilometrů za den. Takové bruslení je sportovní výkon i adrenalin v jednom.

Speciální brusle mají výhodu i v tom, že pokud narazíte na úsek s překážkami, ať už jsou to větší nerovnosti na ledu, nebo do ledu zamrzlé větvě, lehce brusle sundáte a nutný kus cesty zvládnete po svých. To oceníte třeba při jízdě přes třeboňské rybníky.

Kam v Česku za dálkovým bruslením

V Česku je jedním z vyhlášených míst lipenská přehrada, kde každoročně vzniká upravovaná dráha o délce až 40 km. Bruslit se dá i na Orlíku, kde když zamrzne čistý led, je potom až strašidelně tmavý a průhledný. 

Bruslení venku na zamrzlých vodních plochách je rozhodně zážitkem, ale je také nutné počítat s rizikem prolomení ledu. Aby led unesl dospělého člověka, musí několik dní v kuse nepřetržitě mrznout. Už pět centimetrů tlustý led sice člověka unese, ale pro bruslení je potřeba led ještě silnější. Minimálně o dva další centimetry. Víte, že led silný 25 centimetrů už unese dokonce i osobní automobil?
 

Bezpečnost především

I když je led dostatečně silný, i tak je důležité mít se na pozoru a zbytečně neriskovat. Proto je nezbytné, aby součástí výbavy byly i speciální bezpečnostní bodce, což jsou ostré ocelové hroty zasazené do krátkých rukojetí. Bruslaři je většinou vozí na šňůře kolem krku.
 

Vyrazit na bruslích lze také s běžkařskými hůlkami, dobré je mít s sebou i házecí lano a náhradní oblečení. A v žádném případě nejezděte na delší výpravy sami, ale ani ve velkých skupinách. Mějte mezi sebou rozestupy kolem tří metrů.

Pár pravidel bruslení na přírodním ledě

  • Pokud si nejste jisti tloušťkou ledu, nevstupujte na něj
  • Když uslyšíte praskání ledu, co nejrychleji jeďte na břeh
  • Buďte obezřetní na ledě pokrytém sněhem a nečistotami
  • Nevstupujte na led bez bezpečnostní výbavy
  • Začne-li led praskat, lehněte si. Rozložíte tím lépe váhu těla. Potom zamiřte ke břehu a použijte k tomu bodce s hroty

logo ZP-MVZDRAVÝ POHYB MOJE VÝHRA

Vyhrajte brusle! 

 
Patří do vaší zimní sportovní výbavy brusle? Pokud ještě ne, máte je šanci vyhrát! Zapojte se do naší prosincové výzvy, ukažte nám jednu Sáblíkovou nebo jednoho Vernera a jste ve slosování o brusle v hodnotě 3 000 Kč!

Tak se zaregistrujte na ZDRAVÝ POHYB MOJE VÝHRA, splňte prosincovou měsíční výzvu a sdílejte jí na svém Facebooku či Instagramu s hashtagy : #zdravypohybmojevyhra  #zpmvbrusleni.

 

Pokud splníte alespoň pět z devíti měsíčních sportovních výzev, můžete vyhrát elektrokolo značky Author v hodnotě 73 000 korun a spoustu dalších cen.

Zdravý pohyb je naše společná výhra! 

 

Registrace, detaily a pravidla ZDE

Aktuálně

zbavte se stresu Duševní zdraví Zimní vášeň pro zdravou duši

Zbavte se každodenního stresu pomocí metody všímavosti

V dnešní době je velmi obtížné soustředit se a prožívat život v právě přítomném okamžiku. Každodenní trénink a praktikování metody všímavosti vám pomůže nepodlehnout neustálému tlaku okolí, povede vás po cestě k sobě samým, ke své duši a k tomu, abyste se úspěšně vyhnuli stresu a dokázali se soustředit jen a jen na sebe a na okamžik, který právě prožíváte.