Přejít k hlavnímu obsahu
imunitu podporujte hlavou
22. 12. 2020
Duševní zdraví

Imunitu podporujte hlavou

Nálada a postoj mají nezanedbatelný dopad na náš imunitní systém. Když jsme šťastní a optimističtí, poskytujeme naší imunitě dobrý základ pro správné fungování. Vystresovaní, negativní a úzkostní jí naopak podkopáváme nohy a není pro ni snadné udržovat nás ve zdravém módu.

Nezapomínejte, že imunitu ovlivňuje i psychická nepohoda

Kondice imunitního systému je kromě genetické dispozice ovlivněna i takovými faktory, jako jsou stravovací návyky a životní styl, a v nezanedbatelné míře emočním stavem. Je proto potřeba přemýšlet nad svým přístupem k životu a k jeho jednotlivým oblastem. Napíše se to snadno, ale je jasné, že se jedná o rozsáhlou komplexní záležitost. Kde začít? Prvním důležitým a relativně jednoduchým krokem je nezapomínat na to.

Trochu zapomínáme, jak psychika ovlivňuje naši imunitu

Víme, že v mozku i v jiných orgánech vznikají látky, hormony, které ovlivňují celý náš organismus. 
Ale možná trochu zapomínáme, že sekreci hormonů ovlivňuje právě náš psychický stav. A pokud jsme v psychické nepohodě, produkce hormonů se mění, naše nálada se zhoršuje a následují i nejrůznější fyzické potíže.

Trpí orgány, ale hlavně celý imunitní systém

Trpíte-li dlouhodobě psychickými problémy, stresem, úzkostí či pokleslou náladou, negativně to ovlivní nejen jednotlivé orgány, ale také celý imunitní systém. Je oslabený, začne pracovat nedostatečně a vy se stanete snadným terčem všech možných viróz a dalších onemocnění. 

Jak je to se stresem?

Jistě, stres není virus ani bakterie a sám o sobě nám nachlazení nebo chřipku nepřivodí. Ale oslabí imunitní systém, který se pak není schopen s bacily vypořádat.
Stresová reakce v organismu probíhá následovně. Stres vybudí organismus a připraví ho na reakci typu „boj“ nebo „útěk“. Zvýší se srdeční akce, tep, produkce adrenalinu, kortizolu a dalších látek. Jakmile vnímaná hrozba pomine, hladiny adrenalinu a kortizolu opět poklesnou, srdeční frekvence se zpomalí, krevní tlak se vrátí na výchozí úroveň a další systémy organismu obnoví své pravidelné aktivity.
Nicméně pokud tělo zůstává v napjatém stresovém stavu, připraveno reagovat, stresové hormony se vyplavují neustále. Buňky imunitního systému nejsou schopny reagovat normálně, a tak vzniká vyšší riziko různých onemocnění a náchylnost k zánětům.

Pozor na to, jak reagujeme

Jenže nejde jen o reakci těla. Jsme-li vystaveni stresu, může to ovlivnit i naše následné chování. V reakci na stres máme tendenci uchylovat se k nezdravým strategiím jeho zvládání, jako je například kouření, pití velkého množství kofeinu a alkoholu nebo jedení potravin s vysokým obsahem cukru. Obvykle se naruší také náš spánkový režim, vzdáváme se pohybu na čerstvém vzduchu či jakéhokoli jiného fyzického cvičení i společenských aktivit.
Víme, že je to cesta špatným směrem. Nezapomínat na to, jak psychická ne/pohoda ovlivňuje naše zdraví, je začátkem té dobré cesty.
 

Aktuálně

hubnoucí polévka Hubnutí Jarní vášeň pro zdravé tělo

Super dietní zeleninová polévka podporující hubnutí

Najde se dost lidí, kteří si stěžují, jak je náročné držet se pravidel zdravého životního stylu. Jedním z argumentů je, že jim to zabírá příliš velké množství času. Omyl. Příprava zdravého jídla nevyžaduje nákup potravin v úzce specializovaných obchodech a přípravou jídla určitě nestrávíte víc času, než je obvyklé. Recept na dietní polévku to potvrzuje.