Přejít k hlavnímu obsahu
e-bike
Pohyb

Jak vybírat e-kolo? A jak na něm jezdit a starat se o něj?

Elektrokolo je hit. O tom není pochyb. Ale jak si e-bike vybrat a na co si dát pozor, abychom se vyhnuli zklamání a problémům? Vzhledem k tomu, že opravdu kvalitní elektrokolo není zrovna levnou záležitostí, stojí za to se poradit s odborníkem, abychom nešlápli vedle.

Jak na to, to nám poradil expert společnosti Author Miloš Křesťan.

V podstatě se stačí řídit jakýmsi „desaterem“, nebo chcete-li základními body, podle nichž si kolo nejen vyberete a vyzkoušíte, ale také zjistíte, jak se o kolo starat, jak jezdit bezpečně a na co si dát pozor.

Výběr kola, modelu, na kterém chcete jezdit, to je základ. „Samozřejmě je možné si kolo vybrat na internetu, ale doporučuji kamennou prodejnu a přímý kontakt s prodejcem. Přece jen ceny kvalitních kol se pohybují od šedesáti sedmdesáti tisíc výš a je důležité si vše vyzkoušet. Když si pořídíte kolo přes internet za třicet až třicet pět tisíc, většinou se záhy vyklube nějaký problém,“ doporučil Miloš Křesťan.

Vybírat lze z několika typů – městská, krosová či horská elektrokola. „Jsou i dětská, ale pro děti bych doporučoval klasická kola. Nejen kvůli kondici, ale také proto, že e-kolo váží 25 až 30 kilo. Pro děti je hůř ovladatelné a tím také nebezpečnější,“ zní další rada.



Většina e-biků se dnes nabízí s motorem o výkonu 250 až 350 wattů, ale v Evropské unii je schválených 250 wattů. Nicméně platí, že výkon motoru je omezený a přestane „pomáhat“ při rychlosti 25 km/h.

Dalším klíčovým faktorem u elektrokol je baterie, ať už je integrovaná do rámu, nebo odnímatelná. „Baterií je spousta druhů, ale důležitá je jejich výdrž. Přestože vám bude nejspíš leckdo říkat, kolik ta a ta baterie vydrží, věřte, že při maximálním odběru, třeba v tom nejtvrdším terénu, vydrží baterie dvě hodiny. Víc ne,“ objasnil Miloš Křesťan.

Rozhodující pro výdrž baterie je nastavení asistenta, tedy toho, nakolik nám motor na kole pomáhá. Záleží i na kadenci šlapání, na náročnosti terénu a hmotnosti cyklisty. „Když ale chcete na e-biku vyjet sjezdovku, klesne kapacita baterie rychle i o 50 procent,“ upozornil odborník. 

Důležitou roli při výběru kola hrají i jednotlivé komponenty. „Ať už si vyberete městské, krosové, či horské kolo, prodejci se ve snaze dostat se cenově co nejníž někdy pokoušejí vybavení ošulit. E-kolo ale musí mít kvalitní brzdy, aby se dalo bezpečně zastavit, kvalitní pneumatiky i dobře čitelný displej,“ přidal radu Miloš Křesťan.

Aby e-kolo přinášelo radost a bylo tím nejlepším „služebníkem“, je nezbytné si pořídit kvalitní vybavení a oblečení a zrovna tak pečlivě dbát na údržbu a skladování kola.
Zatímco u dětí jsou helmy na kole povinné, řada dospělých vyráží v sedle bez ochrany hlavy. „To je první věc, kterou by každý na e-kole měl mít. Když spadnete, je to, jako když spadnete z motorky. A úrazy bývají těžké. Ublížit vám může i kolo, protože je těžší, váží přes dvacet kilo. Stačí chvilka nepozornosti,“ varoval Miloš Křesťan.

Doporučení pro údržbu je v podstatě jednoduché. „Pokud nejste kovaný a šikovný mechanik, vyhledejte vždy odborný servis. Na e-kola se používá diagnostika stejně jako na dnešní moderní auta. Navíc dokážeme nastavit a upravit motor přímo na potřeby a schopnosti zákazníka.“

V době, kdy na kole nejezdíte, je nutné správně skladovat baterii. „Většinou výrobci sami udávají jak, ale obecně platí, že nejlepší je skladovat baterii z 60 % nabitou a při stálé teplotě kolem deseti stupňů.“

Důležité jsou i testovací jízdy. Nejen kvůli nastavení motoru a asistenta výpomoci, ale i kvůli nastavení odpružení vidlice nebo vybavení pohodlným sedlem. „Může se zdát, že je to maličkost, ale není. Na e-kole může dojet na delší vzdálenost i sváteční jezdec, klidně může dojet až sto kilometrů, ale to jsou čtyři hodiny na kole, což může být pro takového cyklistu očistec,“ upozornil Miloš Křesťan.

E-kolo má i své nevýhody. I o těch je dobře vědět. Řadí se mezi ně vyšší hmotnost, omezená výdrž baterie a poněkud komplikovanější údržba. Kvůli vyšší váze je obtížnější také manipulace s kolem a vzhledem k jinému těžišti se lehce liší i styl jízdy.

E-kolo bezezbytku využijí nejen kovaní cyklisté, protože jim otevírá nové možnosti tím, že vyjedou příkřejší kopce, zvládnou náročnější terén, ale zrovna tak zpřístupňuje cyklistiku lidem s jistým handicapem, kteří by jízdu na klasickém kole fyzicky nezvládli. Ale svátečním cyklistům, kteří vyrazí dvakrát do roka, se vyplatí si kolo spíše půjčit, než aby rovnou kupovali nové.

Stručně řečeno: Zkušený cyklista, který využije maximum z toho, co e-kolo nabízí, sáhne po kole s výkonným motorem vybaveném odpruženou vidlicí a kvalitními komponenty, zatímco člověk, který nejezdí tak často a využije potenciál e-kola tak z jedné čtvrtiny, by měl sázet především na pohodlný posez a na to, aby mu kolo, takříkajíc, dobře padlo do ruky.

 

logo ZP-MVZDRAVÝ POHYB MOJE VÝHRA

Vyhrajte elektrokolo v hodnotě 73 000 Kč! 

 
Zaregistrujte se na ZDRAVÝ POHYB MOJE VÝHRA, splňte alespoň pět z devíti měsíčních sportovních výzev, můžete vyhrát elektrokolo značky Author v hodnotě 73 000 korun a spoustu dalších cen.
 

Postujte splnění výzev na svém Facebooku nebo Instagramu s hashtagy : #zdravypohybmojevyhra a hashtagy jednotlivých kol.
 

Zdravý pohyb je naše společná výhra! 
 

Registrace, detaily a pravidla ZDE

Aktuálně